Klokkecafé – løst og fast om klokker

img_9381-jpeg.2913225

Man gjør seg noen refleksjoner når det er over 90K i prisforskjell på disse to…

IMG_9383.jpeg

IMG_9382.jpeg

Redigert:
Urverket er nok litt enklere i certinaen. Men stålkvaliteten er nok ca den samme..
Den enkelte må jo vurdere om det er verd det…

James bond bruker jo omega,bare det kan være verd merkostnaden.

Kjøpte ny strømkabel til Electrocompaniet forsterkeren min. Var fin å se på ,litt usikker på om den var verd pengene 😳

Hei, gjenoppdager denne hobbyen etter gode 10 års pause. Hva tenker dere er de største endringene på den tiden? :)

• Liker
Reaksjoner: holmby
Hei, gjenoppdager denne hobbyen etter gode 10 års pause. Hva tenker dere er de største endringene på den tiden? :)
Velkommen tilbake. Folka er like gale. Produktene noenlunde de samme, men litt bredere utvalg og man har følgelig flere valgmuligheter. For 10 år siden slapp produsentene nye klokker i tidsbatcher gjennom året, mens nå slippes det nye modeller praktisk talt nesten hver dag. SoMe som plattform for produktene og opplevelsene har økt signifikant - og det har også prisene. Lykke til nå en dekade senere. :)

• Liker
img_9381-jpeg.2913225

Man gjør seg noen refleksjoner når det er over 90K i prisforskjell på disse to…

Vis vedlegg 428939
Vis vedlegg 428940
Usj… et litt for oppvekkende innlegg. Det finnes jo ingen objektive eller rasjonelle grunner for en slik pris-differanse, annet enn at Omega har en sjuk fortjeneste.
Grunnleggende skal disse urene være vanntette og være så nøyaktige som mulig, forundrer meg ikke om Certina`n er den mest nøyaktige av disse 2.

• Liker
@Gin og @Raniets - Jeg tror ikke netto fortjeneste for Omega er mye større en Certina, da Omega har utgifter til brand ambasadors, champagne, MET-galla shit, verdens omspennende tyngre markedsføring, øvrige kjendiser og influencere som skal snakke om nye klokker på eksotiske lokasjoner, osv. osv. Certina gir noen skarve kroner til skilpadder...

Så, dette med "luksusvarer" betyr bare at man betaler for andres champagne og fester - fremfor kanskje det man trodde man gjorde opp mot produktet og dets særegenheter/kvalitet.

Nå liker jeg begge klokkene svært godt isolert sett, men innimellom gjør man seg sine refleksjoner over en del pretensiøshet innen klokkeverdenen. Løsningen, for meg i alle fall, er å være klar over mye bullshit og leve med det, og fokusere mer klokken isolert sett som objekt på armen, selv om den er vedheftet en omfattende champagneavgift.

Representativt utvalg fra begge merker sier sitt...der det ene merket i all hovedsak pusher folka på røde løpere og poseringer, mens det andre har fokus på selve klokkene og bruksaktiviteter.

cogo2.png

cogo.png

Redigert:
@Gin og @Raniets - Jeg tror ikke netto fortjeneste for Omega er mye større en Certina, da Omega har utgifter til brand ambasadors, champagne, MET-galla shit, verdens omspennende tyngre markedsføring, øvrige kjendiser og influencere som skal snakke om nye klokker på eksotiske lokasjoner, osv. osv. Certina gir noen skarve kroner til skilpadder...

Så, dette med "luksusvarer" betyr bare at man betaler for andres champagne og fester - fremfor kanskje det man trodde man gjorde opp mot produktet og dets særegenheter/kvalitet.

Nå liker jeg begge klokkene svært godt isolert sett, men innimellom gjør man seg sine refleksjoner over en del pretensiøshet innen klokkeverdenen. Løsningen, for meg i alle fall, er å være klar over mye bullshit og leve med det, og fokusere mer klokken isolert sett som objekt på armen, selv om den er vedheftet en omfattende champagneavgift.
Sånn er det jo med alt her i verden.
(Hvertfall mye)

Har en Certina DS selv,må si kvaliteten er bra.hatt den på armen i nesten 2år

Ser jeg brukte ordet «fortjeneste», men jeg skulle heller brukt ordet «margin» for å få frem mitt poeng.

Ja - luksusvarer er jo nettopp dette pga en høy pris.

Selv har jeg blitt litt lei av å bli «lurt» og har derfor solgt unna de mest luksuriøse urene mine fra Patek og Vacheron, følte at premium tillegget på disse, rett og slett ikke var verdt det.

Redigert:
Ser jeg brukte ordet «fortjeneste», men jeg skulle heller skulle brukt ordet «margin» for å få frem mitt poeng.

Ja - luksusvarer er jo nettopp dette pga en høy pris.

Selv har jeg blitt litt lei av å bli «lurt» og har derfor solgt unna de mest luksuriøse urene mine fra Patek og Vacheron, følte at premium tillegget på disse, rett og slett ikke var verdt det.

Dette har jeg følt mer og mer på selv også. Aldri vært i nærheten av Patek og Vacheron, men Rolex, Breitling og Omega gir meg ikke det samme lenger. Koster mer enn det smaker, og enkelte merker sender dessverre signaler jeg ikke liker.

Hmmm... Certina og Omega sine mekaniske løsninger kan ikke sammenlignes. Og jeg går for Omega når det gjelder urverket og en del andre ting.
Nå, disse Powermatic urverk i alle nye Certina er ikke noe jeg vil ha.
Min DS3 er snart 25 år gammel, kjøpt av meg i butikk, aldri fikk service, holder tiden godt og har alt på stell med kronen og bezet etc. Den har sett mange eventyrer. Vanlig 2824-2 urverk der.
Men disse nye utgaver, det frister meg ikke og det skal ikke få meg vekk fra Omega.
Ja, Omega blir for dyrt: det er nok sant.
Men Rolex har nok vært å vise veien der.
1000005575.jpg