Formel 1

Hjelpes jord for sutring da. Det er bare å ikke se på, om det er så grusomt å se F1 og retningen utviklingen deres tar.
Å fable masse vissvass om V10 og V12 er bare å glemme, kommer aldri til å skje. Hadde de ikke dratt hele sirkuset rundt kloden to ganger gjennom en sesong, kanskje det kunne vært et reelt alternativ. Kanskje. Men ellers er den negative miljøpåvirkningen til hele F1-sirkuset for stor til at noe slikt kan skje.

Suzuka var vel det artigste løpet jeg har sett på år og dag, hvor det var fighting og kniving om posisjoner helt til tredje siste runde.
Om ikke det er artig å se på, så tenker jeg at da finnes det andre bilsportsarenaer å utforske. Kan anbefale Formula Drift, hvor vi jo har en nordmann i verdenstoppen.
Jeg holder meg for øyeblikket til highlights eller race in 30. Den fightingen og knivingen kommer med en bitter bismak spørr du meg. Spesielt kvallik lider under disse nye reglene. Personlig synes jeg det er absurd at biler i "The pinnacle of motorsport" ikke kan kjøre fult ut i kvallikk, noe jeg antar alle her kan være enige i.

Når det kommer til hvorvidt løpene er underholdende eller ikke lar jeg bli opp til den enkelte.

Når det kommer til motorer så er det som du sier fullstendig urealistisk med v10 og v12. Selv om selve bilene står for en brøkdel av F1 sine totale utslipp, så handler det aller meste om hvorvidt kostnaden til R&D kan rettferdiggjøres av motorprodusentene og hvorvidt teknologien som utvikles er relevant for vanlige biler. Mercedes er ikke bare i F1 for heder og ære, det er en forventning om at det som utvikles i F1 på sikt blir relevant for bilene du og jeg kan kjøpe.

Men, de fleste i paddocken ser jo ut til å være enige om at de neste motorne som utvikles (for 2030 eller 2031) blir en eller annen form for v8, muligens turbo-hybrid. Nå som det er krav til karbonnøytralt drivstoff så har det egentlig ikke så mye å si hvor mange sylindre motorne har, men som jeg påpekte tidligere så må det kunne rettferdiggjøres mot forbrukermarkedet. Og som vi alle vet er hybrid og elektrifisering veien det går der. Det er ingen motorprodusenter som er i F1 kun fordi de liker racing og en ny bil med skilter og v10 eller v12 i 2030 er såpass relevant og uoppnåelig for 99,9% av oss at ingen av de kommer til å gå med på noe sånt.

Et av ankepunktene til Porsche var vel nettopp at den type hybrid teknologi som det vart lagt opp til no for 26 ikjje var direkte overførbart til det dei ønsket å bruke på dei vanlige bilene.

Jeg er nok litt delt her. Jeg synes fortsatt Formel 1 er morsomt og løpende har jo vært veldig underholdende hittil i år og så kan man mene hva man man vil om den jo-jo racingen, men var det så mye bedre med DRS? Jeg synes ikke det.
Så er jeg selvfølgelig enig i at det er veldig spesielt at man i bilsportens øverste divisjon ikke har biler som kan kjøre for fullt, spesielt i kvalikk. Det må man få gjort noe med!
Uten at jeg på noen måte har full kontroll over det tekniske her så sies det at det ikke er så mye mer regenerering som skal til før man slipper den verste "høstingen", litt "battery management" må vi kanskje tåle. Det er vel ikke verre enn "tire management" som også har gjort endel løp litt kjedelige de siste årene.
De nye bilene tror jeg kan bli veldig bra med litt bedre regenerering. Jeg stoler på at dette blir fikset;)

• Liker
Reaksjoner: Maz19 og Rød
Jeg er nok litt delt her. Jeg synes fortsatt Formel 1 er morsomt og løpende har jo vært veldig underholdende hittil i år og så kan man mene hva man man vil om den jo-jo racingen, men var det så mye bedre med DRS? Jeg synes ikke det.
Så er jeg selvfølgelig enig i at det er veldig spesielt at man i bilsportens øverste divisjon ikke har biler som kan kjøre for fullt, spesielt i kvalikk. Det må man få gjort noe med!
Uten at jeg på noen måte har full kontroll over det tekniske her så sies det at det ikke er så mye mer regenerering som skal til før man slipper den verste "høstingen", litt "battery management" må vi kanskje tåle. Det er vel ikke verre enn "tire management" som også har gjort endel løp litt kjedelige de siste årene.
De nye bilene tror jeg kan bli veldig bra med litt bedre regenerering. Jeg stoler på at dette blir fikset;)
Du er inne på noe. drivstoff og dekk management har gjort store deler av løp kjedelig før også. Og DRS- tog...