Den store Longines-tråden

Jeg er helt ny når det gjelder Longines og elsker Legend Diver. Jeg trodde jeg gjorde en god deal på det som skulle være en Legend Diver L3.774.4.50.0 hos en urmaker (AD), med urverket L888 og det er det som står i papirene jeg har fått, men på selve klokken står det at det er en L3.674.4 - det vil si en L3.674.4.50.0 etter det jeg forstår - som har urverket L633. Klokken er strøken, men har da vært på lager/utstilling lenge - siden de sluttet å produsere disse for noen år siden. Jeg kan angre, men liker klokken. Så til spørsmålet, siden dere her inne har greie på Longines; hvor mye bør urmakeren slå av i prisen siden dette er et L633-urverk i stedet for L888 - og bør jeg i det hele tatt tørre å kjøpe klokken når dette er en gammel klokke (selv om den ikke har vært brukt)?

Jeg er helt ny når det gjelder Longines og elsker Legend Diver. Jeg trodde jeg gjorde en god deal på det som skulle være en Legend Diver L3.774.4.50.0 hos en urmaker (AD), med urverket L888 og det er det som står i papirene jeg har fått, men på selve klokken står det at det er en L3.674.4 - det vil si en L3.674.4.50.0 etter det jeg forstår - som har urverket L633. Klokken er strøken, men har da vært på lager/utstilling lenge - siden de sluttet å produsere disse for noen år siden. Jeg kan angre, men liker klokken. Så til spørsmålet, siden dere her inne har greie på Longines; hvor mye bør urmakeren slå av i prisen siden dette er et L633-urverk i stedet for L888 - og bør jeg i det hele tatt tørre å kjøpe klokken når dette er en gammel klokke (selv om den ikke har vært brukt)?
God søndag og velkommen til TS!
Gratulerer med en knallfin klokke! :)

Det kan se ut til at du har rett hva angår både klokke og urverk.
Du har sikkert funnet ut dette selv allerede; L633 er et ETA2824-2 med relativt høy frekvens (28 800 bph), men lavere gangreserve. L888 er et urverk med nesten det dobbelte i gangreserve, men med lavere frekvens (25 200 bph).

For min del er ikke gangreserven like viktig, og jeg ville vurdert begge modeller. Men jeg kan forstå at du føler at du har blitt lurt. Ta klokken med tilbake til urmaker og be om en forklaring. De bør rette opp garantikort og så videre, og du har gode muligheter for å forhandle litt rabatt når du ikke ønsker å heve kjøpet. Hvor mye vil avhenge av rabatten du fikk i utgangspunktet. Man kommer langt med å være hyggelig, og kanskje kommer urmakeren selv med et forslag du blir fornøyd med.

• Liker
Reaksjoner: holmby
@Gjallar: Jeg glemte å svare på ditt siste spørsmål. Ja, du kan trygt kjøpe en kanskje 10 år gammel klokke hos urmaker. Men jeg ville ha presset på for å få vite produksjonsår og at de utfører en trykktest (den skal du selvfølgelig ikke betale for og den bør heller ikke utgjøre en del av rabatten). Litt avhengig av hvilken urmaker det er og utstyret de har, men du kan nok regne med at de kan trykkteste til 10 bar.

Tillegg: er klokken en del år, så kan du eventuelt insistere på pakningsbytter, osv slik at du trygt kan bruke den i vann.

Redigert:
IMG_8853.jpeg

Morro å byttelåne klokke med sønnen min 🙂

Ser det ligger mange Longines i outleten nå med 30%rab

God søndag og velkommen til TS!
Gratulerer med en knallfin klokke! :)

Det kan se ut til at du har rett hva angår både klokke og urverk.
Du har sikkert funnet ut dette selv allerede; L633 er et ETA2824-2 med relativt høy frekvens (28 800 bph), men lavere gangreserve. L888 er et urverk med nesten det dobbelte i gangreserve, men med lavere frekvens (25 200 bph).

For min del er ikke gangreserven like viktig, og jeg ville vurdert begge modeller. Men jeg kan forstå at du føler at du har blitt lurt. Ta klokken med tilbake til urmaker og be om en forklaring. De bør rette opp garantikort og så videre, og du har gode muligheter for å forhandle litt rabatt når du ikke ønsker å heve kjøpet. Hvor mye vil avhenge av rabatten du fikk i utgangspunktet. Man kommer langt med å være hyggelig, og kanskje kommer urmakeren selv med et forslag du blir fornøyd med.
Takk for svar. Må få alt på det rene fra urmakeren.

Ser det ligger mange Longines i outleten nå med 30%rab
Ja - det var en slik jeg kjøpte - trodde jeg :) Er det en spesiell outlet du sikter til? Jeg får kjøpt en versjon med L888 til omtrent det samme som jeg betalte. Hvor mye billigere bør den med L633 være? Minst 5000?

Er den ikke verd mer om sekundviseren glir bedre?neida,litt usikker her.spør ekspertene 😃
Ser de fleste protid urmakerene har den i outlet’n

• Liker
Reaksjoner: Gjallar