Slips

@stefanravnanger har du testet slipsene fra Vanda i Singapore? Hadde tenkt å stikke innom da jeg var der i fjor høst, men tiden strakk ikke til. Synes de lager mye fint!

I frykt for å spore av, hva tenker dere om dressene fra Cavour? Jeg har noen dresser derfra, og er fornøyd med kvaliteten på disse. Det jeg ikke er like imponert over er tilpassingene og den etterfølgende skredderjobben. For mitt vedkommende måtte to av mine dresser tilbake til skredder da de var sydd såpass inn at buksene satt stramt som en tights.

• Liker
Reaksjoner: darkcho
Bestilte en dress på salg derifra i sommer, jakken satt som et skudd, men buksen var alt for stram. Usikker på om de har for høy drop for pappakroppen min

• Liker
Reaksjoner: Don Jon
takk for tips. for en gangs skyld får jeg vel føye meg og slipse meg da det ser ut til at jeg snart skal i dramasak i retten.

…og til dere som stadig klandrer min bruk av små bokstaver: nei, jeg skriver ‘korrekt’ i all korrespondanse med mine advokater 🎩

En personlig favoritt er shantung-silke. Det gir en litt nuppete, men herlig tekstur på slipset.
Vis vedlegg 416398
Den der så spennende ut! skal definitivt vurderes.

• Liker
I frykt for å spore av, hva tenker dere om dressene fra Cavour? Jeg har noen dresser derfra, og er fornøyd med kvaliteten på disse. Det jeg ikke er like imponert over er tilpassingene og den etterfølgende skredderjobben. For mitt vedkommende måtte to av mine dresser tilbake til skredder da de var sydd såpass inn at buksene satt stramt som en tights.
Lignende erfaring - fornøyd med kvalitet generelt og tilpasninger på jakke. Flere bukser har måttet gå to runder hos skredder.

• Liker
Hvis jakkeslaget ikke matcher et åtte-ni centimeter bredt slips, da er det nettopp jakkeslagene det er noe galt med. Ikke slipset ;)

Ser nå at slagene på tweedjakken fra Cordings er mye smalere enn det. Og de er det per definisjon ikke noe galt med, så da tenker jeg at det er regelen som ikke stemmer.

takk for tips. for en gangs skyld får jeg vel føye meg og slipse meg da det ser ut til at jeg snart skal i dramasak i retten.

…og til dere som stadig klandrer min bruk av små bokstaver: nei, jeg skriver ‘korrekt’ i all korrespondanse med mine advokater 🎩
Jeg var i retten i dag. Dette ble mine utvalgte (bilde ikke fra i dag, derav avvikende dato).

Vedlegg

• IMG_4325.jpeg
    IMG_4325.jpeg
    132,4 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: kh93 og Golfballen
Ser nå at slagene på tweedjakken fra Cordings er mye smalere enn det. Og de er det per definisjon ikke noe galt med, så da tenker jeg at det er regelen som ikke stemmer.

Før jeg begynner å motbevise at det er noe galt med regelen, så vil jeg bare forsikre meg om at du ikke har misforstått det jeg skrev (eller jeg misforstått deg)? Poenget jeg forsøker å gjøre er at åtte-ni-ish centimeter generelt sett er den optimale bredden på slips, ikke den optimale bredden på et jakkeslag. Sistnvente blir en helt egen diskusjon.

Det er ingenting galt med hverken jakkeslagene som hører til stilen ved en klassisk Cordings-jakke eller et åtte centimeter bredt slips – ei heller det å kombinere de to. Cordings egne slips måler 7,6 cm, som for praktiske formål vil fremstå som åtte centimeter. En herlig kombo :D

• Liker
Tror virkelig ikke at du skal bruke Cordings som en «moderne» stilguide.
Deres snitt og stil er basert på klassisk Engelsk herremote, som stort sett har vært uendret siden 1940 tallet ;)

• Liker
Reaksjoner: Nicolai og Edward
Poenget jeg forsøker å gjøre er at åtte-ni-ish centimeter generelt sett er den optimale bredden på slips, ikke den optimale bredden på et jakkeslag.

Helt enig. Men får jeg velge fritt foretrekker jeg i overkant av 9. Mine gamle italienske håndsydde seven-folds er 9,5 cm og jeg har aldri knyttet et penere slips med en mer velproporsjonert four-in-hand enn med dem.

Jeg fastholder at snittet på dressen og matchvekten på den som bærer den bør også være viktigere enn bredden på slagene - selv om alt selvfølgelig må henge sammen.