Det ingen skulle tru at nokon ville skru! (King Seiko 5625-7110 Service)

Medlem
23. april 2012
Innlegg
2.388
Sted
Lier, Buskerud
Da var dagen kommet til å prøve meg på både automatikk og kalenderfunksjon. Samt service som også er litt nytt for meg.

Klokken som skal serves er en King Seiko 5625-7110 fra den tiden hvor Seiko var "value for money" og ikke overprisede kule kasser og spreke skiver. (no offence).
Samme urverk som satt i Grand seiko 5645 f.eks. Klokken kostet vel 110 dollar i 1968 leste jeg ett sted. God slump penger på det japanske markedet med andre ord. (tror disse kun ble solgt i japan) (tilsvarer ca 10-12k NOK i dag)

Det blir mest bilder, og noe smått med forklaringer.

Det eneste jeg vet da jeg åpner klokka er at quickset ikke fungerer, men alt annet virker i orden.

Litt tørr spec:
  • Movement type: Automatic with manual winding and hacking
  • Frequency: 28,800 beats per hour (bph) (regnet som hi-beat på tiden)
  • Jewels: 25
  • Power Reserve: Approximately 46 hours
  • Lift angle: 56°
  • Diameter: 25.6 mm
  • Height: 4.35 mm
  • Year: 1973 (Denne klokka)

Klokken Åpnes, og her mangler faktisk Pakningen til baklokket. Kjapp tur innom ebay, og jeg ble minnet på hvorfor jeg ikke har bestilt denne enda. Utrolig komplekst og vanskelig å finne delenummeret til den. skal ordnes en annen kveld.

20251202_135642.jpg


Ut med Krona og ringen rundt uverket som holdet det på plass i "sandwich" da baklokket er skrudd fast.

Urverket fjernes.

20251202_135715.jpg


Litta blemme. Hadde flemt å skru alle viserene til kl 12 før viserene ble fjernet. Dette gikk heldighvis greit uansett. Av med visere.
Jeg la på plastbeskytter mellom skive og visere før viserfjerneren ble brukt selv om det ikke vises.

20251202_135951.jpg


Løste verket pent opp, og løste 2 skruer på siden av verket som holder Urskiven fast til verket.

20251202_140410.jpg


Så er vi på skivesiden til verket, og her skal jeg jo i teorien begynne å skru, men både rotor og balansen må ut først.
Burde sikkert gjort dette i en annen rekkefølge, men så lenge man lever, så lærer man.

20251202_142057.jpg


Ut med seiko Diashock, capjewel og holejewelen til balansen.
Så av med balansen.

20251202_142251.jpg


Rotoren kan så fjernes, verket snus, og endelig festes skikkelig i verksholderen.

20251202_142514.jpg
 

Vedlegg

  • 20251202_140459.jpg
    20251202_140459.jpg
    116,1 KB · Visninger: 0
  • 20251202_142745.jpg
    20251202_142745.jpg
    109,1 KB · Visninger: 0
  • 20251202_143106.jpg
    20251202_143106.jpg
    111,3 KB · Visninger: 0
Redigert:
Legg merke til Tappen som stikker ut til høyre for verksholderen på siste bilde i forje innlegg her. Det er en del av platen som holder spenn på og holder kronen fast i klokken. Grunnen til at denne stikker på utsiden av "diameteren" til klokka er at dette urverket også ble brukt i 56xx Chronometerutgaver av King seiko. Disse urene hadde ingen caseback og urverket ble tatt ut igjennom glasset. Derfor måtte man trykke og dytte på denne platen fra skivesiden av verket for å få ut kronen og kunne vippe ut verket.

Jeg tror jeg må ha meg en slik en :) Chronometerutgaven altså.

sold_vintage_king_seiko_56257040_fantastic_condition_rare_1540687807_d4b4ef2b.jpg
 
Litt bilder av en keyless works som var utrolig komplisert. Jeg tok bilder for hver eneste del som ble fjernet her. Må jo det om man skal ha noe som helst sjans til å få dette sammen igjen.

20251202_144309.jpg

Rodico kan brukes til så mangt. Her for å løfte ut et tannhjul som satt litt fast i en underliggende fjær-
20251202_145820.jpg


Diashock nr 2 (tilhører balansen). Her blir fjær, capjewel og holejewel tatt ut og lagt til side. Disse blir renset og oljet for seg selv da balansen skal i ved montering. Blir ikke med i "hovedvasken" min. Legg også merke til Fjærhuset som har et "arbor/anker" på fjæra som glir i en juvel. Påkostet og flott skal det være!

Beklager at jeg ikke kan alle utrykk enda...

20251202_150104.jpg


Verket blir snudd til siden og resten av automatikken demontert. Her forsvinner broen til "wheeltrain".
Legg merke til de 2 diafix fjærene også. Disse går til 4th wheel og escapement wheel. men diafix kun på ene siden. ikke begge sidene av akselen. snodig.

20251202_151954.jpg


Denne broen løftes av, og en "underbro" skrus også av. (En del av automatikken)

20251202_152310.jpg


Under denne store broen ligger selve "wheeltrain" eller ganghjulene aller hva fader det heter på fagspråket.


20251202_152259.jpg


Ut med ankeret som har litt spesiell form, samt en liftangle på 56 av alle ting (Normalt er 52)
20251202_153436.jpg


og ut med den siste delen. Fjærhuset.

20251202_155814.jpg


Totalt 80 bilder tatt under demonteringen.
 

Vedlegg

  • 20251202_161925.jpg
    20251202_161925.jpg
    144,7 KB · Visninger: 0
  • 20251202_153141.jpg
    20251202_153141.jpg
    116,5 KB · Visninger: 0
Så begynner vaskeprosessen på alt av deler. Dvs nesten alt. Balansen og ankeret har Shellack på seg for å lime fast juveler, så disse blir kun dyppet i essence renata for å hindre at denne løser seg opp.

Plater og broer vaskes i renset nafta med pensel, samt "pegges" med pegwood for å fjerne fastgrodd drit som sitter godt.

Som dere kan se så er det en god del møkk som løsner.

20251202_175920.jpg


Etter grovrens går delene i Ultralydvaskeren med først renset nafta, så Isopropanol bad både 1 og 2 for å bli helt fettfrie etterpå. 10 minutter med ultralyd i nafta.

20251202_190045.jpg


Her er synderen funnet for hvorfor ikke quickset fungerer. Plasthjulet på bildet er sprukket. Nytt i metall er på vei i posten.

20251202_183055.jpg


Mainspringen demonteres. Denne er full av svart grease jeg kun har lest om på forumer. Er dette ekte lurium ifra 70 tallet da den var ny mon tro? Seiko skal vistnok ha brukt dette.

20251202_193157.jpg


Møkka renner av mainspringen da den blir lagt i nafta.

20251202_194153.jpg


Neste blir å shine kassen litt. samt ny pakning i glasset.
Bezel poppes. Det er den som holder glasset på plass her.

20251202_203555.jpg


Litten polish på drilloppsettet i garasjen. Fungerer overraskende godt til litt enklere jobber.

20251202_205716.jpg


De børstede flatene blir ordnet med litt 800 smergelpapir.

20251202_210531.jpg


Om jeg tørr si det selv, så blir jo resultatet ganske bra!

20251202_211250.jpg
 
Originalglasset var godt nok for denne gang, men klokka fikk en ny pakning. her ferdig montert og presset på plass.

20251202_212008.jpg


Slik ser benken ut da jeg forlater den i kveld.

20251202_212445.jpg


Det som stopper meg nå er at jeg venter på korrekt type grease til mainspringen (Brakinggrease) som er kun til automatiske klokker ettersom mainspringen skal kunne skli inni fjærhuset for å forhindre "overopptrekking" om rotoren beveger mye på seg.

Jeg venter også på dato-bytte-hjul.

Begge deler kommer med posten om få dager håper jeg.
 
Redigert:
Meget kult! Gleder meg til fortsettelsen, og pøs på med bilder. Dette er interessant, så takk til deg som deler dette.

Sidenote - jeg er ikke fremmed for å kjøpe et KS-ur av deg, om du ikke skal ha alle selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: crown guard
Takk @Preacher og @seiltid !

Noen vil nok bli solgt, så jeg skal ha deg i bakhodet.

Jeg har kløna litt i kveld også, og prøvd?! å fikse datohjulet som kom i posten i dag.

Det sprukne datohjulet (Det er vel egt ikke datohjul heller. Det er hjulet som flytter datohjulet når man skrur krona, og ikke selve hjulet som er en del av "motionworks" som flytter datohjulet da klokka slår 12.) Så datomekanismen fungerer på klokken. Bare ikke quickset-funksjonen.

20251203_173050.jpg


Prøve å kneppe/presse ut akslingen som holder både byttehjulet og et tannhjul som er "frictionfit" inni dette igjen.

20251203_173338.jpg


Gikk ikke sånn veldig bra. Jeg burde jo selvsagt hatt noe fancy utstyr som en jewelpress eller lignende, men da Støre kjører politikken sin så får man bruke det man har.

20251203_173424.jpg


Pirka ut plasten, og brukte tuppen på en rimelig messingpinsett til å kneppe ut akslingen.
20251203_173721.jpg


På med nytt hjul i metall

20251203_174030.jpg


Jeg klarte ikke å få sette sammen på en vettug måte, og kom frem til at det nyproduserte kina-metallhjulet var for trangt.
Frem med brotsj og åpne hullet litt.
(Det kommer ikke frem av bildene, men på baksiden av tannhjulet på bildene er det en sylindrisk utstikk som skal "inni" hjulet jeg har byttet. )


20251203_175751.jpg


Da smatt det på med litt kraft. God gammel presspasning.

20251203_181009.jpg


Så må det hele presses sammen igjen bruker den flate enden av en pinsett til å kneppe broen innpå delene.

20251203_181142.jpg


Woala!
Snur seg med passe motstand og sitter godt nok fast. Jeg er uansett noe skeptisk da jeg ser flere youtube guider på dette som sier at mange nyproduserte hjul i ommløp er feil dimensjon, og ikke vil løse problemet. Men den som lever for se, og jeg slipper demontere hele verket for å komme tilbake å bytte denne delen på nytt uansett. Den er relativt enkel å komme til bak skiven.

20251203_181815.jpg
 

Vedlegg

  • 20251203_180423.jpg
    20251203_180423.jpg
    153,2 KB · Visninger: 0
Smøring av "differential gear" som det heter. Denne delen gjør at rotoren bak trekker fjærhuset uansett hvilken vei det går rundt. Seiko byttet ut disse med "magic lever" noen år etterpå.

Internettet er ikke enig. noen sier at den kan gå tørt, andre smører med tynn olje.

De fleste ser derimot i å være enige i at disse bør renses for så å bli dyppet i en blanding av tynn 9010 olje, og isopropanol.

Alt ifra 30% olje i blandingen til 3%. de ulærde strides.

Som lest som gjort.

20251203_212305.jpg
20251203_212341.jpg
20251203_212517.jpg
20251203_212606.jpg


Relativt stor del, men liten nok til at jeg skjønner ingen tar denne ifra hverandre.
20251203_212724.jpg


Ned i sprit-olje blandingen

20251203_212748.jpg


Lagt til tørk.

20251203_212836.jpg


Etter alkoholen hadde dampet av klarer jeg pirke borti overflatene med 12x forstørrelse på øyet og se at joda, en tynn fettfilm er igjen (og forhåpentlighvis på innsiden også.

20251203_213121.jpg
 
Skrudde sammen en bro i kveld mens jeg venter på mainspring greasen min.

Lite tekst, men litt bilder:

1000027009.jpg
Underrbro og tannhjul på plass. Litt hp1300 olje på akslingene.

1000027010.jpg
1000027011.jpg
Messingpinsetter da man løfter broer for å hindre riper

1000027012.jpg
Pensel er fint for å teste funksjon på delikate ting.

1000027013.jpg
capjewel neste.

1000027014.jpg
isopropanol

1000027015.jpg
Dyttes med pegwood ned på isopropanoldynket ark. Flate siden "buffes" mot arket for å fjerne absolutt alt av gammel drit.

1000027016.jpg
1000027017.jpg
 
Redigert:
Da var dagen kommer hvor min gode venn kom med en pakke fra Brittanien.



Handlet på Cousins.com

Snapchat-1810628340.jpg


Cap jewel og diafix fjær (for sikkerhetsskyld) samt en Hole jewel som skal byttes på en annen KS.
Alt billige deler. helt til du legger på frakt, toll, fortollingsgebyr, samt må handle fra forskjellige nettbutikker for å få tak i det man trenger.

20251205_184924.jpg


Mainspring-greasen min kom i posten i dag og greier! Hadde egt ikke handlet inn noe av dette ettersom jeg trodde dette skulle være såpas komplisert at jeg måtte sette det bort. har er 8200 som er en mineral standard og relativt tyntflytende grease. mye brukt på manuelle klokker.
Samt 8217 som er spesifikt til klokker med auomatikk. såkalt braking grease.

20251205_184945.jpg


Mainspringen ser fin og pen ut! Den går en runde til!


20251205_190224.jpg



Jeg starter sterkt med å søle for en hundrings på t-skjorta da 8200 flaska veltet.

20251205_190951.jpg


Tynn film med 8200 smurt over mainspringen. så tynt at fingrene akkuratt "glir over". less is more.

20251205_190432.jpg


Når dette er dratt over fjære legger jeg 5 små klatter med brakinggrease i veggene på fjærhuset.

20251205_190822.jpg


Så begynner rullingen. eller "manuell pakking" som det heter for de som ikke har 8k å blåse på et mainspringwinder sett. En urmaker jeg jobber med sier dog at dette er helt normal og ok praksis.

20251205_191613.jpg


Snart inni.

20251205_191746.jpg
 
Glemte å ta bilde av fjæra ferdig i huset, men nå er den på plass, og lokket kneppet på igjen. "Arbour" får en dæsj hp-1300 olje på begge sider slik at det glir godt i sine åpninger.

20251205_192600.jpg


Barrel, wheeltrain og escapement på plass. Samt seconds hack lever.

20251205_193041.jpg


På med broen jeg jobbet med i går. samt olje akslingene til wheeltrainet. på begge sider. Alt får hp1300 olje (noe viskøs) mens 4de hjulet og escapement hjulet får tynn 9010 siden disse opererer i en høyere fart enn resten.

20251205_194312.jpg

20251205_195901.jpg


Litt som tilhører automatikken på plass.

20251205_201428.jpg


Så olje capjewel og Chaton. som skal ligge i mainplaten og støtte akslingen til balansehjulet.
Brukte 4 forsøk på å få satt disse sammen og få de til å klebe sammen på kun kapilærkreftene helt riktig. tok 30 minutter.


20251205_202257.jpg


Endelig suksess.

20251205_203307.jpg


Glemte meg helt bort da jeg skrudde, så tok ikke såååå mange bilder. Her er Diashocken til balansehjulet på plass, samt en noe komplisert keyless works under 24-27 tallet på datohjulet.

20251205_212642.jpg
 
Her kan man se oljen ligge som en perfekt linse mellom capjewel og chaton.

20251205_203536.jpg


Neste var å olje tuppen av pallet jewels. disse skal ha en tynn spesialgrease, og i svæææært små mengder. utrolig fiklete arbeid, men de ble oljet, ankeret ble beveget med malepensen 8 ganger frem og tilbake, så oljet igjen. nye 40 slag for å få noen runder på escapement wheel. sjekket så så godt jeg kunne i sterkt lys at det var en akkuratt passe "film" som dannet seg da tennene på escapement wheel skle over pallet jewelsene. ble meget bra!


20251205_213732.jpg


Så på med broen som holder det hele sammen bak skiva. kunne ikke sette denne på før nå for å kunne se nøye hva jeg gjorde da jeg oljet på sist bilde.

Legg merke til datohjulet. I metall 🥰

20251205_213010.jpg


Inn med balansehjulet.

20251205_214008.jpg


Men i svarte helvette sa jeg til meg selv etter 4 forsøk på å sette inn balansehjulet.....
Jævelig frustrerende at klokka ikke begynner å gå da man har jobbet så lenge med noe.

20251205_215539.jpg


Sitter bom stille. null bevegelse. pirker veldig pent på den med penselen min, samt blåsebelgen min for å få start på klokka. neida...
Ingenting funker

Så slår det meg. Klokka har jo for faen meg hacking seconds.

Inn med krona og klokken kommer til live med en gang! lykken er stor

Pegging av øvre chaton og capjewel til balansen. enklest å installere da balansebroen står "i klokka"

20251205_215755.jpg


Oljing av samme her. brukte nøyektig 4 forsøk denne gangen også. for noe jævelskap.

20251205_220902.jpg


Men bra blir det til slutt!

20251205_220951.jpg


Spenningens øyeblikk........
Rett i timegrapheren uten noe justeringer (Beaterror må justeres)

20251205_222406.jpg


Litt morsomt å se. Jeg trakk klokken helt opp, og på 5 minutter økte klokken sakte fra 217 til 241 grader. oljen fordeler seg og ting går bedre og bedre!

241 grader amplitude er jeg svært fornøyd med. Disse klokkene har kronisk lav amplitude (som alle seikoer nesten) og 220-240 sies å være godt etter en service. Til referanse hadde klokken mellom 216 og 233 i forskjellige posisjoner før service.

Nå skal verket få tikke og gå seg litt inn med nye oljer osv osv. så blir det Justering av beaterror og gange i morgen.

Tenker å justere klokken i morgen til ca 5-10 sek+ pr døgn med 3/4 trukket hovedfjær. i posisjonene krone ned og dial up. Jeg har på feelingen at dette vil gi meg fin dagligdags nøyaktighet på armen. Men her må jeg prøve meg litt frem.
 
Redigert:
Fantastisk lesing!
(Hacking seconds er no dritt?)

8- D

Det er høytids lesning, dette 👍🏻
Fantastisk å høre! Takk!

Nå er det hele regulert også.

Noe lav amplitude med krona opp, men det er tross alt snakk om en 50 åring dette.

Godt fornøyd.

excelark som de som liker å tolke litt. Hhv rate pr dag, amplitude og så beat error i kolonnene bortover.
1000027109.jpg

1000027114.jpg