Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Åpenlyst syke ansatte i åpent kontorlandskap :mad:
Vær så snill, pell dere hjem på heimekontor eller til fastlegen, og slutt å host på kollegaene! 🤧

Jeg ble helt sjokkert da jeg fikk min første "normale" jobb, etter 10 år i mindre seriøse bedrifter. Jeg ble syk med forkjølelse e.l. min første måned. Jeg ringte sjefen da jeg satt i kø for å effektivisere agendaen min, og da han hørte jeg var syk på stemmen min sa han "hvorfor skal du ut på jobb? Du må komme deg hjem og bli frisk!", til mitt store sjokk. I den forrige jobben jeg hadde, var det skummelt å være så syk at man måtte være hjemme - men da skulle man i praksis spy og det som verre var. Hvis du ikke selv fant noen til å ta skiftet ditt måtte du nesten bare komme deg ut på jobb...!

• Liker
Reaksjoner: Grendel
1765019746308.png

Det er merkelig at han får lov til å sitte. Jeg skjønner at de pengesterke diktaturene han er så glad i verner om han, men man skulle tror det var flere medlemsland i verden som hadde sett seg tjent med å få en sånn nisse bort.

Eventuelt om lagene som skulle spille VM hadde boikottet hele mesterskapet. Da hadde det blitt liv i leieren.

Nei, kjære selger på finn.no, det heter ikke bevegelse. Det heter urverk.
Sånn. Takk. Da har jeg fått ut litt grus av skoen. God helg! :)
Dette kjenner jeg stadig på, hva er det med folk? Er ikke norsk et fullverdig språk, nødvendig å forsøple med særlig amerikanske ord og uttrykk? Lurer på hvordan nordmenn kommuniserer om et par generasjoner, sender hverandre overfladiske digitale hyggemeldinger på kvasinorsk for å gjøre seg forstått og ikke krenke hverandre. Forresten treffer Mette i nissene i skjul innertier på krenkehysteriet

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette kjenner jeg stadig på, hva er det med folk? Er ikke norsk et fullverdig språk, nødvendig å forsøple med særlig amerikanske ord og uttrykk? Lurer på hvordan nordmenn kommuniserer om et par generasjoner, sender hverandre overfladiske digitale hyggemeldinger på kvasinorsk for å gjøre seg forstått og ikke krenke hverandre. Forresten treffer Mette i nissene i skjul innertier på krenkehysteriet
…men du blir jo vitterlig selv krenket/forarget av andres utilstrekkelige skriftspråk😅

det er i hovedsak to grupper som ikke forholder seg til rettskrivning:

a) de som ikke vet bedre

b) de som vet bedre og har både håndskriften, ordforrådet og ortografien på stell

sistnevnte kan tillate seg sjongering med ord og uttrykk slik det passer dem, fordi de allerede kan alt grunnleggende, og mer til. problemer oppstår imidlertid når mindre språkmektige blander seg inn🥸

ettersom samfunn ikke utvikler seg lineært men går i sykluser, så kan jeg trøste deg med at vi går inn i en ytterst konservativ epoke, så korrekt norsk blir omsider på mote igjen🎩

først må vi bare gjennom dette🪖🔫 og så blir det bedre🌈

i mellomtiden: les følgende bøker, så vil du straks revurdere at språket var bedre før⛄
IMG_7804.jpeg

IMG_7805.jpeg

Er det ikke så enkelt som at Chat-gpt oversetter "movement" til "bevegelse"? Viser bare latskap/manglende kunnskap hos selger tenker jeg.

«ettersom samfunn ikke utvikler seg lineært men går i sykluser, så kan jeg trøste deg med at vi går inn i en ytterst konservativ epoke, så korrekt norsk blir omsider på mote igjen🎩»

Det er en trøst for gammel grinebiter.
Spørs om jeg blir krenket, er oppvokst på 80-tallet hvor mobbing og juling var noe vi delte med glede.
Men jeg opplever stadig snikinnføring av amerikanske ord og uttrykk i dagligspråket, har kollegaer i ca 30-årene som ikke kan si en hel setning på norsk. Bl.a. Hørte på toget forrige dagen en tosk som lirte av seg «amazzing, kidsa er så independent.» jævla idiot tenkte jeg mens jeg telte til 10

Språket er i stadig utvikling, og under påvirkning av tidens mote. Vil noen gjette på hvilket språk de "norske" ordene "sjåfør", "sjenerøs" eller "sjalu" kommer fra?

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Selvfølgelig helt riktig. Jeg tror nok ikke det nytter å irritere seg over språkets utvikling - selv om jeg titt og ofte gjør nettopp det.

Nå er det vel ingen av oss som lenger skriver "mig", "dig", "aldrig", o.l. som de gjorde for 100 år siden. De som begynte med "meg", "deg" og "aldri" ble nok uglesett den gangen.

Det som er litt mindfuck, er at enkelte ting i norsk språk utvikles helt feil av ting som ikke skyldes oss menneker - men stavekontroll i Word. Særskrivingsfeil som "leie bil" når man egentlig mener å skrive "leiebil". Så, fuck Microsoft. Særskrivingsfeilene begynte på sosiale medier, fortsatte til e-postverden. I dag er de over alt, til og med i formelle rapporter og dokumenter. Fuck Microsoft og AI.