Det ingen skulle tru at nokon ville skru! (King Seiko 5625-7110 Service)

Medlem
23. april 2012
Innlegg
2.376
Sted
Lier, Buskerud
Da var dagen kommet til å prøve meg på både automatikk og kalenderfunksjon. Samt service som også er litt nytt for meg.

Klokken som skal serves er en King Seiko 5625-7110 fra den tiden hvor Seiko var "value for money" og ikke overprisede kule kasser og spreke skiver. (no offence).
Samme urverk som satt i Grand seiko 5645 f.eks. Klokken kostet vel 110 dollar i 1968 leste jeg ett sted. God slump penger på det japanske markedet med andre ord. (tror disse kun ble solgt i japan) (tilsvarer ca 10-12k NOK i dag)

Det blir mest bilder, og noe smått med forklaringer.

Det eneste jeg vet da jeg åpner klokka er at quickset ikke fungerer, men alt annet virker i orden.

Litt tørr spec:
  • Movement type: Automatic with manual winding and hacking
  • Frequency: 28,800 beats per hour (bph) (regnet som hi-beat på tiden)
  • Jewels: 25
  • Power Reserve: Approximately 46 hours
  • Lift angle: 56°
  • Diameter: 25.6 mm
  • Height: 4.35 mm
  • Year: 1973 (Denne klokka)

Klokken Åpnes, og her mangler faktisk Pakningen til baklokket. Kjapp tur innom ebay, og jeg ble minnet på hvorfor jeg ikke har bestilt denne enda. Utrolig komplekst og vanskelig å finne delenummeret til den. skal ordnes en annen kveld.

20251202_135642.jpg


Ut med Krona og ringen rundt uverket som holdet det på plass i "sandwich" da baklokket er skrudd fast.

Urverket fjernes.

20251202_135715.jpg


Litta blemme. Hadde flemt å skru alle viserene til kl 12 før viserene ble fjernet. Dette gikk heldighvis greit uansett. Av med visere.
Jeg la på plastbeskytter mellom skive og visere før viserfjerneren ble brukt selv om det ikke vises.

20251202_135951.jpg


Løste verket pent opp, og løste 2 skruer på siden av verket som holder Urskiven fast til verket.

20251202_140410.jpg


Så er vi på skivesiden til verket, og her skal jeg jo i teorien begynne å skru, men både rotor og balansen må ut først.
Burde sikkert gjort dette i en annen rekkefølge, men så lenge man lever, så lærer man.

20251202_142057.jpg


Ut med seiko Diashock, capjewel og holejewelen til balansen.
Så av med balansen.

20251202_142251.jpg


Rotoren kan så fjernes, verket snus, og endelig festes skikkelig i verksholderen.

20251202_142514.jpg
 

Vedlegg

  • 20251202_140459.jpg
    20251202_140459.jpg
    116,1 KB · Visninger: 0
  • 20251202_142745.jpg
    20251202_142745.jpg
    109,1 KB · Visninger: 0
  • 20251202_143106.jpg
    20251202_143106.jpg
    111,3 KB · Visninger: 0
Redigert:
Legg merke til Tappen som stikker ut til høyre for verksholderen på siste bilde i forje innlegg her. Det er en del av platen som holder spenn på og holder kronen fast i klokken. Grunnen til at denne stikker på utsiden av "diameteren" til klokka er at dette urverket også ble brukt i 56xx Chronometerutgaver av King seiko. Disse urene hadde ingen caseback og urverket ble tatt ut igjennom glasset. Derfor måtte man trykke og dytte på denne platen fra skivesiden av verket for å få ut kronen og kunne vippe ut verket.

Jeg tror jeg må ha meg en slik en :) Chronometerutgaven altså.

sold_vintage_king_seiko_56257040_fantastic_condition_rare_1540687807_d4b4ef2b.jpg
 
Litt bilder av en keyless works som var utrolig komplisert. Jeg tok bilder for hver eneste del som ble fjernet her. Må jo det om man skal ha noe som helst sjans til å få dette sammen igjen.

20251202_144309.jpg

Rodico kan brukes til så mangt. Her for å løfte ut et tannhjul som satt litt fast i en underliggende fjær-
20251202_145820.jpg


Diashock nr 2 (tilhører balansen). Her blir fjær, capjewel og holejewel tatt ut og lagt til side. Disse blir renset og oljet for seg selv da balansen skal i ved montering. Blir ikke med i "hovedvasken" min. Legg også merke til Fjærhuset som har et "arbor/anker" på fjæra som glir i en juvel. Påkostet og flott skal det være!

Beklager at jeg ikke kan alle utrykk enda...

20251202_150104.jpg


Verket blir snudd til siden og resten av automatikken demontert. Her forsvinner broen til "wheeltrain".
Legg merke til de 2 diafix fjærene også. Disse går til 4th wheel og escapement wheel. men diafix kun på ene siden. ikke begge sidene av akselen. snodig.

20251202_151954.jpg


Denne broen løftes av, og en "underbro" skrus også av. (En del av automatikken)

20251202_152310.jpg


Under denne store broen ligger selve "wheeltrain" eller ganghjulene aller hva fader det heter på fagspråket.


20251202_152259.jpg


Ut med ankeret som har litt spesiell form, samt en liftangle på 56 av alle ting (Normalt er 52)
20251202_153436.jpg


og ut med den siste delen. Fjærhuset.

20251202_155814.jpg


Totalt 80 bilder tatt under demonteringen.
 

Vedlegg

  • 20251202_153141.jpg
    20251202_153141.jpg
    116,5 KB · Visninger: 0
  • 20251202_161925.jpg
    20251202_161925.jpg
    144,7 KB · Visninger: 0
Så begynner vaskeprosessen på alt av deler. Dvs nesten alt. Balansen og ankeret har Shellack på seg for å lime fast juveler, så disse blir kun dyppet i essence renata for å hindre at denne løser seg opp.

Plater og broer vaskes i renset nafta med pensel, samt "pegges" med pegwood for å fjerne fastgrodd drit som sitter godt.

Som dere kan se så er det en god del møkk som løsner.

20251202_175920.jpg


Etter grovrens går delene i Ultralydvaskeren med først renset nafta, så Isopropanol bad både 1 og 2 for å bli helt fettfrie etterpå. 10 minutter med ultralyd i nafta.

20251202_190045.jpg


Her er synderen funnet for hvorfor ikke quickset fungerer. Plasthjulet på bildet er sprukket. Nytt i metall er på vei i posten.

20251202_183055.jpg


Mainspringen demonteres. Denne er full av svart grease jeg kun har lest om på forumer. Er dette ekte lurium ifra 70 tallet da den var ny mon tro? Seiko skal vistnok ha brukt dette.

20251202_193157.jpg


Møkka renner av mainspringen da den blir lagt i nafta.

20251202_194153.jpg


Neste blir å shine kassen litt. samt ny pakning i glasset.
Bezel poppes. Det er den som holder glasset på plass her.

20251202_203555.jpg


Litten polish på drilloppsettet i garasjen. Fungerer overraskende godt til litt enklere jobber.

20251202_205716.jpg


De børstede flatene blir ordnet med litt 800 smergelpapir.

20251202_210531.jpg


Om jeg tørr si det selv, så blir jo resultatet ganske bra!

20251202_211250.jpg
 
Dette er så utrolig gøy å få ta del i!
Et stort takk for at du deler. Gleder meg til nye innlegg! :)
 
Originalglasset var godt nok for denne gang, men klokka fikk en ny pakning. her ferdig montert og presset på plass.

20251202_212008.jpg


Slik ser benken ut da jeg forlater den i kveld.

20251202_212445.jpg


Det som stopper meg nå er at jeg venter på korrekt type grease til mainspringen (Brakinggrease) som er kun til automatiske klokker ettersom mainspringen skal kunne skli inni fjærhuset for å forhindre "overopptrekking" om rotoren beveger mye på seg.

Jeg venter også på dato-bytte-hjul.

Begge deler kommer med posten om få dager håper jeg.
 
Redigert:
Meget kult! Gleder meg til fortsettelsen, og pøs på med bilder. Dette er interessant, så takk til deg som deler dette.

Sidenote - jeg er ikke fremmed for å kjøpe et KS-ur av deg, om du ikke skal ha alle selv.