Omega Seamaster-tråden

Jeg syntes også den så bra ut på videoen @hanse postet. Tynnere, ikke dato, feite chamfers, kantete preg. Dette kommer til å bli en banger på brukten om 1-2 år 🤩

IMG_3594.jpeg
IMG_3595.jpeg

Jeg må si jeg likte den godt. Ganske rå med lenke. I sort.

Prising @JørgenO?
103.000 på gummi og 110.700 på lenke.
Fikk de presentert for et par uker siden. Etter min mening er dette blitt en av de flotteste dykkerklokkene noensinne. Helt vanvittig bra. Gleder oss til å få de til butikken.

På veldig mange måter en klokke jeg kan like. Dog skulle jeg ønske den var "a tad" mindre. Klokkeprisene har, etter mitt syn, blitt helt koko. Omega er intet unntak. Skal jeg først gi over 100k for en klokke, er jeg usikker på om dette ville ha blitt mitt førstevalg.

En liten fun fact som ikke kommer frem så mange steder. Grunnen til at de på nye PO og Ultra Deep har titan baklokk er at heliumet trekker gjennom. Da faller behovet for ventilen bort.
Det er ikke riktig. Premisset til Omega for å droppe overtrykksventilen er at klokken er så hermetisk lukket at helium ikke trenger inn i klokken i første omgang. Det premisset er i beste fall optimistisk. Ved trykkdifferanse vil ALLTID helium-atomer trenge forbi en o-ringspakning. Det er bare et spørsmål om tid (hilsen subsea-ingeniør). Omega vet jo dette. Derfor er f.eks. deres PO Ultra Deep (6000m dykker) kvalifsert for metningsdykking - ihht ISO6425 - til kun 400m. Selvsagt, man driver i praksis ikke metningsdykking noe dypere.

• Liker
Reaksjoner: JørgenO
Det er ikke riktig. Premisset til Omega for å droppe overtrykksventilen er at klokken er så hermetisk lukket at helium ikke trenger inn i klokken i første omgang. Det premisset er i beste fall optimistisk. Ved trykkdifferanse vil ALLTID helium-atomer trenge forbi en o-ringspakning. Det er bare et spørsmål om tid (hilsen subsea-ingeniør). Omega vet jo dette. Derfor er f.eks. deres PO Ultra Deep (6000m dykker) kvalifsert for metningsdykking - ihht ISO6425 - til kun 400m. Selvsagt, man driver i praksis ikke metningsdykking noe dypere.
Takk for informasjon. Jeg skal passe meg for å gå inn i denne diskusjonen, da det er langt utenfor mitt kompetansefelt. Jeg videreformidler bare hva Omega lærte oss på siste kurs.

• Liker
Reaksjoner: lietors
Mitt inntrykk er at kasse, skive etc er bra, fasettert lenke gjør at den blir en discokule. Og 114k for modellen med lenke og oransje bezel, mens 110k for sort

Redigert:
På veldig mange måter en klokke jeg kan like. Dog skulle jeg ønske den var "a tad" mindre. Klokkeprisene har, etter mitt syn, blitt helt koko. Omega er intet unntak. Skal jeg først gi over 100k for en klokke, er jeg usikker på om dette ville ha blitt mitt førstevalg.

Denne bærer (i diameter) merkbart mindre enn f.eks. en moderne Seamaster Diver 300M. Overrasker over hvor nett den oppleves.

• Liker
Reaksjoner: KentOve og Don Jon