Kunsttråden

Man burde aldri kaste seg over abstrakt "kunst" fordi salgene og prisene har vært å hoppe seg opp en plass som i New York eller whatever "vernissage" mellom Tokyo og Paris.
Man vet aldri hvem som står bak budkrigene og artiklene som fremmer sånn "kunst".
De som vet, vet.

• Liker
Reaksjoner: Troglodytae
Hei! Jeg har fått tilbud om dette i en byttehandel. For å være helt ærlig kan jeg svært lite om norsk moderne kunst – jeg liker bildet i seg selv, men er usikker på om prisen som er lagt til grunn i annonsen er realistisk eller helt feil. Er det noen her som kjenner til kunstneren eller verket og kan si noe om verdien?

Ser ut som selger har lagt seg på «galleripris»?

Generelt er galleriprisene på en del kunst vesentlig høyere enn du vil kunne oppnå ved annenhåndssalg i privatmarkedet.

Har en del «street art» selv, og hadde jeg fått tilnærmet galleripriser på bildene mine hadde jeg solgt de i går….

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kire og Troglodytae

• Haha
Reaksjoner: Gin
Det var litt dyrt.
Denne er finere og billigere :unsure:

Og ChatGPT er gratis. Jeg har lyst til å henge opp denne:

ChatGPT Image 24. juli 2025, 10_47_27.png

Vi fortsetter med en større sak. Nærmere 40cm høy.
Vis vedlegg 413859

Vis vedlegg 413860
fine! ser unektelig japansk ut, retning bizen. den vesle er i alle fall brent liggende slik at askeglasuren har rent sidelengs. de lyse partiene - vinduene - har vært tildekket under brenning. vis et bilde fra bunnen/foten da! ser du noen krusedullsignaturer? følger det med noen emballasje/boks/skriv?

• Liker
Reaksjoner: Chalshus
Problemet er at han som eide dette er i jorda. Enken er ikke så interessert i dette.
Grunnet et arveoppgjør med søsknene til avdøde som kom dagen etter jeg var der for å ta med seg mesteparten av keramikken, fikk jeg litt tid på å plukke med meg noen objekter. Boksene til det meste finnes, men jeg forstår meg ikke på japansk. Så det ble uten bokser. Tok også med meg ti femten bøker om emnet.
Disse to har ikke signatur.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Problemet er at han som eide dette er i jorda. Enken er ikke så interessert i dette.
Grunnet et arveoppgjør med søsknene til avdøde som kom dagen etter jeg var der for å ta med seg mesteparten av keramikken, fikk jeg litt tid på å plukke med meg noen objekter. Boksene til det meste finnes, men jeg forstår meg ikke på japansk. Så det ble uten bokser. Tok også med meg ti femten bøker om emnet.
Disse to har ikke signatur.
du bør ha med boks hvis det er mulig; der står det hva det er og hvem som har laget gjenstandene. slik rent verdimessig vil en boks mangedoble prisen - noen ganger også betydelig mer. bare så du vet det.

det er vanligvis lett finne ut av hvilken boks som tilhører hver ting: det er skreddersydd og skal passe akkurat på centimeteren i høyde og bredde 😉

Nå er nok boksene borte. Han hadde mange gjenstander som ikke hadde boks også. Jeg blåser i verdien, selv om det er litt artig å vite. Men dette er kunst jeg skal nyte og kose meg med og som vekker gode minner. Hva de kunne blitt solgt for er av liten betydning. Og jeg betalte et trivelig beløp.

Det kommer nok en slags nettbutikk eller lignende med resten av det han hadde etterhvert.
Eieren skulle lage en oversikt, men når du har kreft i leveren, da var det over på noen dager.

Nå er nok boksene borte. Han hadde mange gjenstander som ikke hadde boks også. Jeg blåser i verdien, selv om det er litt artig å vite. Men dette er kunst jeg skal nyte og kose meg med og som vekker gode minner. Hva de kunne blitt solgt for er av liten betydning. Og jeg betalte et trivelig beløp.

Det kommer nok en slags nettbutikk eller lignende med resten av det han hadde etterhvert.
Eieren skulle lage en oversikt, men når du har kreft i leveren, da var det over på noen dager.

Her oppsummerer du hvordan kunst og kunsthåndverk skal være. Verdien spiller liten rolle - man skal nyte, kose seg og ta vare på/skape minner.

Synes for øvrig det var veldig artige saker du hadde der. Nyt!

• Elsker
Reaksjoner: Chalshus
Neste er dette grønne fatet. Her er det signatur og boks. Skal selvfølgelig brukes til mat om det byr seg. Madammen sier kokosboller…
IMG_6693.jpeg

IMG_6694.jpeg

Vedlegg

• IMG_6695.jpeg
    IMG_6695.jpeg
    204,6 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Neste er denne. Den var forseglet. Så denne hadde aldri eieren sett og jeg kjøpte usett. Har også fått med en boks med lokk av samme kunstner.
image.jpg

image.jpg
image.jpg

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    160,6 KB · Visninger: 0
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Bjarnetv og holmby