Var det Emmet Brown?Vis vedlegg 255680
Og Gamble-huset, tegnet av arkitektbrødrene Greene. Kjennere vet hvilken filmkarakter som bodde her.
Var det Emmet Brown?Vis vedlegg 255680
Og Gamble-huset, tegnet av arkitektbrødrene Greene. Kjennere vet hvilken filmkarakter som bodde her.
![]()
Villa Holme - Fantastisk bolig tegnet av den verdenskjente arkitekten Sverre Fehn - Den siste av 13. boliger
Sverre Fehn er Norges mest kjente og internasjonalt berømte arkitekt. Han er også den eneste norske arkitekten som har mottatt The Pritzker Architectuwww.finn.no
Jeg har lagt belegningsstein på én av perrongene, i 1987/1988. Hadde førstegangstjeneste i Gamlebyen Fredrikstad, og jobba på Oslo S på kvelder; anbefales ikke.Må nesten ta med perrongene på Oslo S, som min far var med på å tegne da han jobbet hos Engh & Seip arkitekter på 80-tallet. Faren min døde altfor tidlig i 2008, så det er litt hyggelig at man fremdeles kan se hans verk på et såpass offentlig sted i denne verden.
Han designet også PA-anlegget på Oslo S. Det vant en pris en gang, husker ikke når og hvor, fordi det faktisk er blant de bedre systemene i en avgangshall her til lands. Veldig tydelige opprop på stasjonen. Husker pappa brukte mange arbeidsdager i et lydstudio med et «quiet room» hvor de utformet dette systemet og takplatene rundt slik at det skulle bli best mulig.
Vis vedlegg 255592
Verdenskjent arkitekt eller ei, det var et grusomt bygg, spør du meg.
Er på jakt etter bøker eller annen info/inspo om 60-tallshus/arkitektur (har ikke kunnskap eller vokabular til å presisere nærmere..). Er det noen som kan peke meg i riktig retning? Takk!
less is less
Tenkte bare å kommentere på det du sier om Villa Holme - for jeg har ikke noe problem med å forstå utgangspunktet ditt, men jeg blir også nysgjerrig på hva du legger i det når du bruker et ord som «grusomt». Er det hovedform, materialbruk, størrelse? Kanskje du kan prøve å beskrive akkurat hva det er du reagerer på. Jeg er nysgjerrig og ikke dømmende altså - jeg synes bare det er fascinerende hvor langt det noen ganger kan være mellom de som tegner og de som bor i disse husene, og de som ser de utenfra. Villa Holme er kanskje det av Fehn-husene som føles mest «datert». Likevel er det mye gjenkjennelig fehnsk i det. Jeg tror jo personlig at man ikke kan bedømme om arkitektur er grusom eller ikke, eller kanskje vi kan omformulere; opplevelsen av å bo i disse husene oppleves givende eller ikke - uten å ha brukt tid i rommene og opplevd de fysisk. Jeg er enig med deg i at «modernistiske bikuber og stærkasser» for formens skyld ikke har noe særlig ved seg. Jeg vil likevel ikke sette fehn i bås som ren modernist. Han opererer nok i det feltet som kalles «kritisk regionalisme», som etter definisjonen er: «en arkitekturteori som søker å bygge bro mellom globale, moderne arkitektoniske språk og lokale kulturelle og geografiske forhold». Det tror jeg blir ganske tydelig når man er inne i og rundt husene hans og opplever hvordan rommene henger sammen, og hvordan hovedform, skala, materialitet og forholdet mellom ute og inne er manifestert.Verdenskjent arkitekt eller ei, det var et grusomt bygg, spør du meg.
Når det gjelder arkitektur, så er det interessant å se hvilke byer som trekker turister - og hva slags arkitektur folk liker å se. Det er som regel ikke modernistiske bikuber og stærkasser..
Godt spørsmål! Men det er bredt. Dette er ikke akkurat direkte 60-tall, men jeg tenker den forklarer strømningene i etterkrigsarkitekturen og de lange linjene fra slutten av 10-tallet som kommer med rasjonalismen/modernismen og Le Corbusier/Mies Van der Rohe f.eks. Det blir litt mer menneskelig etter 2. VK og ikke fullt så utopisk. Tenkte umiddelbart på prosjektet «Case study houses» fra 1945- i USA: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/case-study-houses-9783836535601Er på jakt etter bøker eller annen info/inspo om 60-tallshus/arkitektur (har ikke kunnskap eller vokabular til å presisere nærmere..). Er det noen som kan peke meg i riktig retning? Takk!