Unboxing, hvorfor, og tanker rundt nye Baltic Aquascaphe mk2

Medlem
11. april 2017
Sted
Dombås
First things first; mulig jeg er kjedelig, men min "ultimate" daily beater, en klokke jeg kunne brukt til alt, er en Rolex Submariner. Eller Sea Dweller. Ikke av de nye, men gjerne ned på 80- eller 90 tallet. Da kassene var litt slimmere og generelt ikke føltes så bulky som de mer moderne.

Et wristshot av en Sea Dweller jeg fikk prøve under et tidligere Oslo Swap Meet. Ah for en nydelig klokke!
1000002763.jpg

Klassisk som få, tidløsere enn de fleste. Ren og skjær enkel og nydelig klokkeestetikk.

Men, disse er dessverre langt over mitt budsjett for klokker nå. Enda.

Alternativet kan være en Tudor BB58. En klokke jeg har hatt et par ganger før.
1000002767.png

1000002768.jpg

Men, som flippesyk (les; ubesluttsom og rastløs) så har de ikke blitt værende i mitt eie. Noe av grunnen kan også være at følelsen av å gå med 30-40k på håndleddet i en ellers krevende økonomisk tid i startfasen av livet med småbarn løpende rundt som krever både tid og økonomisk stabilitet, har ført til at jeg har latt de gå for å frigjøre en litt romsligere økonomi. Det handler vel om prioriteringer i visse faser av livet. (Det skal også sies at på disse tidspunktene var jeg i et litt personlig krevende sted i livet, hvor jeg ofte stilte spørsmål til meg selv om jeg var der jeg ville være, egentlig.)
Klokken er fin den, virkelig! Jeg håper å høre dag kunne bære en slik igjen, uten å føle på "skam" eller anger vedr hvor pengene går. Eller en Submariner. Eller en Sea Dweller. 🤞🏼

Men tiden går, og det jeg tidligere stilte spørsmål til vedr meg selv, har jeg nå i det siste året svart meg selv på, og jeg er nå på et annet sted i livet. Et sted jeg trives mye bedre!
Tanker gjort om til handling, og vipps så ble alt mye bedre!

Men fasinasjonen for den klassiske og tidløse dykkeren har alltid vært med meg.
Og så, oppdaget jeg den!
Et merke jeg har ei tidligere en gang, da en helt annen form og uttrykk. Et microbrand som jeg synes har fått et bra fotfeste med egen vri på klassikere, ærlige design, egne design og bra kvalitet.
De har hatt en dykker før, men den traff meg liksom ikke helt.
Da den nye dykkeren ble lansert, reiste jeg like gjerne til Urmaker Christensen for å teste den.
Men, den var ikke kommet inn enda, så jeg testet den første versjonen i stedet.
Den traff meg ikke.
1000002665.jpg

1000002668.jpg

Noe av grunnen kan være at de hadde den kun på gummireimen, som jeg synes blir litt for puslete for kassen.
Samt bezelringen i matt utførelse, som jeg ikke synes popper godt nok. GMT versjonen var hakket bedre, med hakket mindre indekser, mer shine i bezel, og trekanter ved 3 og 9.
Men, GMT er ikke en funksjon jeg hverken liker estetisk, eller bruker. Men jeg fikk følelsen.
Så, hjem dro jeg tomhendt, og saumfarte YouTube og Instagram igjen for å studere de få filmene som har kommet av den nye modellen.
Så, dagen etter jeg kom hjem fikk jeg mail om at den var kommet i butikk!

1000002770.gif

Yes! Jeg prøver! Liker jeg den ikke, har jeg alltids angrerett, tenkte jeg.
Så bestillingen ble lagt inn, og ventingen på posten startet.
Noen dager etter kunne jeg hente den, og iveren var så stor at det ble en unboxing i bilen;

1000002713.jpg

1000002716.jpg

1000002724.jpg

1000002722.jpg

Åhhhh! JAAA! 😍
Den svarte til forventningene!
Pulsen steg noen knepp mens jeg pakket den ut.
Gleden var stor, forelskelsen var et faktum!
Den var akkurat som jeg hadde håpet på, gitt uttrykket gitt fra YouTube og Instagram!

Den gir meg det klassiske og tidløse designet, den enkle men likevel bøllete tilstedeværelsen. Den ligger perfekt på mine igrunn ganske smale håndledd
Jeg har ca 17-ish håndledd, og hatt klokker alt fra 33mm til 44mm, og erfart gjennom årene at 39-40mm er min sweet spot.
Denne gir da med sine 39,5mm en perfekt plasstilværelse på håndleddet.
Samtidig gir også prislappen på rett under 11k meg den gode følelsen av ikke for mye, og ikke for lite.
Denne kan jeg leve med, denne kan jeg stolt bruke!

Følgende innlegg vil gi noen flere tanker rundt designet og merket, og noen bilder fra in the wild 🤩

1000002732.jpg

1000002733.jpg

1000002736.jpg

1000002743.jpg

1000002740.jpg

Så, hva tiltaler meg så med denne?
Vel, Baltic er et fransk micromerke, som gjør mye bra.
Jeg nevnte tidligere at jeg hadde hatt en annen modell før, det var da en MR01 salmon dial.
1000002773.png

Virkelig en flott klokke det også! Omtrent som Aquascaphen med at den gir et klassisk design med hint til de litt større som AP eller Breguet, men likevel er noe eget.
Likevell ble den litt for dressy til mitt hverdagsbruk, så flippesyken tok meg også her, og den forsvant.

Tilbake til Aquascaphen, så tikker den alle boksene mine.

Kassen er proporsjonal perfekt for mitt håndledd. Lenken er utformet helt nydelig til klokken og gir en veldig bra kvalitetsfølelse.

Noen av de egenskapene til klokken jeg elsker:
Vanntetthet på 200m med screw down crown. Kronen har også crown guards, som jeg synes enhver dykker skal ha.
Double domed sapphire Crystal glass, som spiller skiven og indeksene helt latterlig pent!
I motsetning til forgjengeren så har denne også sapphire crystal på bezelringen, som gir klokken ytterligere mer shine. Da sammen med lenken som har polerte ytterledd på lenken, gir hele klokken er nydelig bling-look som den fortjener.
Skivens matte og dype blåfarge leker seg godt sammen med den ellers fine shinen til klokken, og de runde indeksene er vellproposjonerte ifht til størrelsen ellers.
At bezelringen også har minuttindekser gjør at det hele virker mye mer symmetrisk enn forgjengeren.

Det eneste minuset jeg kan trekke på klokken, er kanskje at teksten Aquascaphe og 200m kunne vært løftet en halv mm opp, for å gi litt mer symmetri, men her er vi på flisespikkeri.

Alt i alt så synes jeg denne klokken gir et ærlig inntrykk av å være noe eget, samtidig som den spiller på sin vei av de gamle og elskverdige dykkerene.
Jeg liker den, virkelig virkelig, godt!

Er dykkerklokker en type klokke jeg har behov for i hverdagen?
Absolutt ikke. Jeg bruker ikke dens egenskaper annet enn å lese av tiden, men det er nok.
Det er bare en klokke. En klokke jeg elsker designet på, og følelsen av.

Gratulerer med en stilig klokke! Det høres jo ut som du har truffet riktig. Jeg får prøve den selv neste gang jeg er i Oslo.

• Liker
Reaksjoner: sholan
Flott klokke, @sholan!

Har lenge vært nysgjerrig på Baltic, og i dag dumpet det jaggu en ned i postkassen. Kunne gjerne vært 37 mm for min del, men uansett en veldig kul klokke for pengene!
IMG_9821.jpeg

Redigert: