Men ikke tro at turen er over. Kæll har fortsatt rundt seks timer igjen før midnatt, og anbefalt ladetid er sju–åtte timer.
Jeg takket pent Rexhep for at vennskapet vårt har fått utvikle seg til noe mer enn bare et kunde–produsent-forhold. Selv om jeg frykter å bli oppfattet som en «rumpeslikker», føler jeg at det er mye mer i vennskapet vårt enn man kan forvente av et avstandsforhold. Vi har delt mye personlig – både det som gjør vondt og det som gleder. Vi har vidt forskjellig bakgrunn, men er likevel svært like.
Annabelle takket også for besøket, og for alle gavene som ble tatt med fra Norge og delt ut til barna deres. Det var også hyggelig å møte Alex, samt Céline og Tamara. Det føles faktisk litt vemodig å måtte dra så «fort», selv om jeg tross alt har tilbrakt nesten seks timer sammen med dem. Men "Mosselosen" må videre.
Nå ventet en avtale med Franc Vila, som også er en god venn av Rexhep og Annabelle. Som alle som har vært i Genève vet, ligger alt ganske nært hverandre, så jeg gikk raskt bort til Franc sin workshop. Jeg hadde selvsagt med en gave til ham også – denne gangen noe mer voksent: en halvflaske Løiten Sommerakevitt. Franc er ikke redd for en knert eller to i godt lag.
Jeg ble kjent med Franc for fem–seks år siden, da han jobbet med sitt første, det jeg vil kalle et skikkelig high horology independent-prosjekt. Modellen laget han i samarbeid med Rexhep: Franc sto for designet, mens Rexhep tok seg av teknologien. Resultatet ble et ganske «snodig» kunstverk av en klokke, med tourbillon. Fra produktarket hans kan jeg sitere:
FVF1 Tourbillon Superligero
- Manuelt opptrekk
- Sentraltime- og minuttvisere
- 60-sekunders tourbillon klokken 6
- 3D-emalje dag–natt-indikator
- Heptagonal dag-i-uken-visning
- Høyeffektiv fjærhus med 100 timers gangreserve
- Regulator: 15-tanns sveitsisk ankergang med justerbar balanse (4 reguleringsskruer og 8 inertiale skruer, diameter 8,2 mm), støtsikker med Genève-feste
Bildet er sakset fra nettet.
Ikke helt min stil, men jeg kan likevel sette pris på designet og de tekniske spesifikasjonene. Og kanskje enda mer mannen bak – like «gal som han er genial».
Derimot liker jeg hans nye kreasjon,
FVF2 Time-Day. Den appellerer mye mer til min smak. Bildene får tale for seg selv – jeg kommer tilbake med noen ord om den senere.