Symptomene har meldt seg. Det frister å bli en "OWG", men finnes det en klokke som gjør det mulig?

Audjoh

Støttemedlem
Medlem
28. nov. 2014
Dalende interesse, andre interesser, økte "voksenutgifter" og et ønske om en mulig omrokkering i klokkeboksen har resultert i søken etter den perfekte klokken som dekker alle behov. Er det faktisk mulig?

Har i dag en Tudor BB Blue fra 2014, Panerai 1392 fra 2019 og en Rolex Explorer 2 fra 2022 i boksen. Exploreren får mest tid i på armen, men alle brukes i løpet av en måned. Til tider synes jeg det er for mye penger bundet opp i ting som ikke gir den store gleden eller nytten lenger. Interessen svinger, men er nok per i dag på bunnpunktet. Det beste er sikkert å ikke gjøre endringer, men det frister å frigjøre midler til andre prosjekter til glede for andre i husstanden enn bare meg.

Følgende alternativer er vurdert:

- Selge alt å kjøpe seilbåt. Har ingen erfaring, interesse eller tid for et liv på sjøen, men det ser forlokkende ut til tider. Spesielt nå i ferien med altfor god tid til å se folk kose seg i båtene sine.
- Et mer seriøst alterantiv er å kun beholde Exploreren. Det var gøy å kjøpe ny Rolex, men nå som jeg har hatt den noen år er det ikke såååååå spesielt lenger.
- Selge alt å kjøpe en Tudor BB 58 / Pelagos 39. Disse to huker av en del av mine bokser. Skulle gjerne sagt Speedmaster, men får aldri en "godfølelsen" når jeg prøver den på.
- Andre alternativer vurdert er Sub, Speedmaster, OP, Reverso.

Noen som har andre gode forslag til klokker, evt. har gjort noe lignende en gang i tiden, eller har en kur for å bli kvitt symptomene?

Noen krav og ønsker til ny / brukt klokke:
- 42 mm eller mindre.
- Gjerne dato, da dette benyttes overraskende ofte.
- Lenke
- Pris under 100K, og gjerne ned mot 50K.
- Bør nok være en dykker, men er jo mulig med noe annet også ha en SKX i bakhånd.

Som dere ser er ikke behov, ønsker og krav veldig spisset og jeg er forholdsvis åpen for innspill.

Alle tråder fortjener bilder.

IMG_3827.JPG

Tenkt mye på det samme og kommet til at jeg kun har 2 fullgode alternativer, hvor begge er blanke nok til dress og sporty nok til badebukse, dyre nok til å være verdt å kjøre service på i en mannsalder, mulig å få deler til i en mannsalder, og som blir stas å arve, nemlig
- Rolex Submariner eller
- Rolex Explorer 1
... avhengig om man vil ha dykkerbezel eller ikke.

(Mulig jeg kunne vært ferdig med en Black Bay 41 Monochrome på Jubilee (hvis jeg hadde hatt større håndledd), men jeg har en Black Bay 58 i blå, som etter alle solemerker er min ultimate sportsklokke, men jeg tar den aldri på meg til dress og den stopper ikke lysten på en Ranger. Jeg er nok heller en 3WG og vil ha en dressklokke, en sommer-og-sjø-klokke og en vinter-og-fjell-klokke.)

• Liker
Reaksjoner: Audjoh og eidehelg
Jeg skal være forsiktig med å mene alt for mye her, men kan love deg at seilbåt er fantastisk. Men det følger med en del bekymringer på kjøpet.

Jeg slår et slag for de første to alternativene du vurderer; seilbåt og å beholde Explorer II. Men det er vel kanskje ikke et reellt alternativ for deg.

Ut fra det du skriver, så høres det jo ikke ut som at interessen er helt død, i og med at du bruker samtlige klokker ila en måned. I flere tråder der klokketrøtthet kommer opp, så har det blitt nevnt at følgende kur kan ha effekt; pakk bort de andre klokkene og gå kun med en klokke i en viss periode (2 måneder?) og ta en avgjørelse når du har prøvd deg som en-klokke-mann over litt tid.

Jeg hadde tatt inn en Speemaster bicompax.
Du får GMT inkludert i høyre kronoviseren på disse også.
Noe i den typen.

Det passer til alt.
Jeg fikk en av de første som kom ut i typisk "Moonwatch" farger med 9300 urverk og det er en av de få klokker jeg savner.
Den hadde mye sjarm (y)
1000001701.jpg

My five cents: Skal du ha en klokke som _faktisk_ passer til "alt" er det ikke en dykker-/sportsklokke du vil ha. Altså utgår f.eks Sub. Explorer 1 er nært et optimalt valg til dine behov.

Selv har jeg valgt bort vanntettheten og bruker JLC Geophysic 1958 som eneste klokke (har et par til, men de bor i boksen). Ikke lenke eller dato, men et klassisk armbåndsur uten fiskfaks som både fungerer til penere klær og til jeans.

IMG_3899.jpeg

Hva med denne da? Cartier Santos Large med keramisk bezel. Jeg bruker stort sett bare den nå. Enkelt å bytte mellom gummi, lær og stållenke når man skal på en eller annen aktivitet. Dato, 100m, robust bygget, ikke for flashy..

Til tider synes jeg det er for mye penger bundet opp i ting som ikke gir den store gleden eller nytten lenger.

Noen som har andre gode forslag til klokker, evt. har gjort noe lignende en gang i tiden, eller har en kur for å bli kvitt symptomene?
Akkurat dette med at det til tider er bundet opp for mye penger i en enkelt klokke har jeg følt på selv. Jeg tror det har noe med at forholdet mellom låste midler og godfølelsen bør være sånn nogen lunde i harmoni. Dette er nok forskjellig for alle, men for meg kommer jeg ofte til et punkt der det ikke lenger er forsvarlig å beholde klokken. Pengene kan heller da låses opp og brukes til en annen klokke som pirrer interessen.

Som en «kur» for dine symptomer kan jeg foreslå min egen tilnærming, selv om den kan oppfattes som mindre stueren for purister;
- Rett og slett slipp rattet.
- La din interesse gå uhindret og selg/kjøp på bruktmarkedet uten målet om at klokken skal gå i arv.
- Søk etter nye kaninhull som du kan utforske i eget tempo, bort fra alt som markedsrelevant og trendy.

Hvis jeg kun skulle ha en klokke, så hadde det blitt en sort Submariner - eller Explorer II. Sistnevnte har sittet på min arm stort sett hele sommeren.

I lavere prisklasse; Speedy - og i enda lavere prisklasse; Tudor Pelagos eller Tudor BB58.

Hadde helt sikkert levd greit med en eldre Omega Seamaster 300 også!

«Dressklokke» som eneste klokke hadde jeg droppet - med mindre du bruker dress ofte.

• Liker
Reaksjoner: permagnar og Audjoh
Seilbåt er lagring, vasking, skraping og div. annet vedlikehold store deler av året hvis det ikke er en livsstil du virkelig går inn for.

Explorer 1, eller GS SBGX261. Begge er GADA som kan kles opp på alle mulige måter med reim, skinn eller lenke.

Vedlegg

• IMG_0937.jpeg
    IMG_0937.jpeg
    152,2 KB · Visninger: 0
En Seamaster tikker vel de fleste boksene på kravlisten, og det er mye å velge i når det kommer til form og farge.

De moderne har jo bra specs og ser bra ut imo, pluss at de er lett å finne brukt om de ikke blir for store. Holder selv 2254 høyt pga. slank 41mm kasse, og diskret svart datohjul om man egentlig foretrekker nodate-looken. Også kompatibel med ulike remmer, særlig fitted gummi. Skulle fint klart meg med bare den klokken i samlingen :)

PO 39,5 en fin outsider, men kanskje litt tykk.

Sub er alltids dritlekker men man må vel se etter en eldre modell for å holde budsjettet.

Blackbay med stålbezel finnes med dato. Ligger faktisk en på finn.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Interessen er aldri vært lavere, og sånn markedet og prisingen utvikler seg så tror jeg faktisk løpet er kjørt for min del.

Jeg har slanket samlingen ned fra en ganske heftig boks med fryst kapital som ikke ga meg noe lenger til tre klokker:

- Starbucks
- Batman
- "Bjerke" - BB58

Til mitt bruk er dette mer enn nok, Både sub og gmt funker helt fint til de fleste anledninger bortsett fra dress, men det bruker jeg såpass lite at da går jeg uten klokke. Bjerke-Tudoren hadde jeg nok solgt hvis ikke det var for at jeg synes den er litt artig. Blir ikke veldig mye brukt.

Så i prinsippet er jeg en two-watch guy p.t. og det funker utmerket. Jeg har de to klokkene jeg liker best å bruke, og har overhodet ikke behov for noe mer. Kunne fint greid meg med en av de også, men enn så lenge vil jeg ha begge. Om en av de ryker blir det Suben. Av sentimentale grunner.

Så hvis jeg var deg hadde jeg beholdt Exploreren og solgt resten. Brukt pengene på noe som gir deg glede i stedet. Hvis interessen skulle komme tilbake myldrer det av klokker til halv pris.
Selv valgte jeg bil og økt fokus på samlingen av sportsmemorobilia og angrer ikke et eneste sekund!

Lykke til med valget 😊

Her setter du ord på noe som veldig mange av oss har kjent på fra tid til annen. Selv har jeg et «av-på-forhold» til klokker. De siste to årene har det vært mest av, men det hender at jeg får dilla på nytt og begynner å planlegge neste kjøp. Det siste året har jeg hatt to klokker som får omtrent like mye armtid: Submariner 124060 og IWC Mark XX. IWC’en brukes mye på sort skinnreim i den kalde årstiden, og får da et helt annet uttrykk enn på lenke. Jeg bruker stort sett dress/blazer til jobb, og synes begge klokkene passer like godt til det som til fritid. Hadde en nydelig JLC som ble solgt i fjor, så savner ikke en typisk dressklokke.

IMG_4948.jpeg

De oppmerksomme ser at det fortsatt er en ledig plass i rullen. Lurer på om det må inn en kronograf sikt? Breitling og Cartier har lenge vært en guilty pleasure, men impulskontrollen har vært såpass dårlig det siste året at klokkekontoen fortsatt er slunken o_O Har hatt Speedmaster og Daytona tidligere, men disse gav meg lite etter en stund. Daytona må være den mest overvurderte klokken jeg noen gang har hatt. Det gikk heller ikke an å se hva klokken var i litt dårlig lys…

For min del er det en no-brainer hvis det går mot OWG, da blir det Sub’en som trekker det lengste strået. Umulig å bli lei av, samt at det var en gave fra fruen da jeg rundt et halvt århundre for noen år siden. Inntil videre er jeg en two-watch-guy, med ambisjoner om å fylle klokkerullen på sikt. Hvem vet, kanskje ender IWC’en og klokkerullen på markedet etter hvert? I mellomtiden leter jeg hvileløst og usystematisk etter en 3. klokke som jeg ikke har penger til pr. i dag :ROFLMAO:

Mitt tips til deg: Behold Explorer II (y)

Her må jeg bare takke for mange gode innspill, forslag til ulike modeller, kloke betraktninger og egne erfaringer. Tidssonen leverer som vanlig!

Jeg har ikke grublet meg i hjel over dette, og er tidlig i «prosessen». Derfor er jeg egentlig med på flere av forslagene som er foreslått. I det ene øyeblikket fremstår en Cartier med keramisk bezel like naturlig som en Speedmaster.

@kvasbo Jeg ser den, og er med på tankegangen. GS SBG231/301 har vært på radaren i noen år. Du har litt av skylden @speedieThomas ;)

@seiltid @Consigliere @GrimReaper @eidehelg Exploreren sitter trygt enn så lenge. Ved evt. nedskalering må de andre vike. Tror jeg. Ja, må vel det vel.

Dette er et ekstremt luksusproblem, og det haster ikke med å finne en «løsning». Strategien foreløpig blir å trikse og mikse med reimer, samt se etter en klokke som har det lille ekstra. Bladde litt i albumene på telefonen og fant denne:

Ingen dårlig kandidat det heller…

IMG_4149.jpeg

Hmmm… Black Bay og 1392 ut. Tilsvarer ikke det sånn ca en SBGA413 inn, og noen buketter til samboeren da? ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg har vært en OWG noen år nå, og det funker aldeles strålende.
Hadde BB58 Blue i ett år og byttet til BB41 Monochrome ifjor.

Jeg har ro i sjelen samt opprettholdt en god del av interessen ved å kun ha en klokke om gangen. Det vil si at jeg fortsatt er åpen for å bytte til noe annet, men ikke legge til flere.

Funker for meg 😉

IMG_0519.jpeg

Jeg har vært en OWG noen år nå, og det funker aldeles strålende.
Hadde BB58 Blue i ett år og byttet til BB41 Monochrome ifjor.

Jeg har ro i sjelen samt opprettholdt en god del av interessen ved å kun ha en klokke om gangen. Det vil si at jeg fortsatt er åpen for å bytte til noe annet, men ikke legge til flere.

Funker for meg 😉

Vis vedlegg 406383
Høres forlokkende ut!

Monochrome må på lista over kandidater. Ingen tvil.

Seilbåt er for spesielt interesserte. Eg kan sjå fordelene på sørlandet , ellers er det berre irritasjon i fjordene med kastevinder i alle slags rettninger. Eg kjenner dog fleire som har seilbåt , men så seiler dei. Dvs dei går ut i havet i breisundet vest om runde og seiler havet sørover når dei skal til Bergen eller lenger sør , feks til Spania eller noke slikt.
Det er uhorvelig mykje jobb med båt og koster skjorta. Så om du berre vil daffe rundt i skjærgården på sommerdagene så er der mangen fine snekker til salgs for en rimelig sum penger . Men også dei koster litt å holde. Skjønt ikkje allverden

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Ikke mye som er feil med en Omega Aqua Terra heller.
Flere størrelser, ørten skiver å velge mellom og veldig gunstig priset på bruktmarkedet.

3 klokker er det perfekte tallet… tror jeg.
Da får du brukt alle iløpet av en mnd.
det er så perfekt at jeg ikke ville byttet på antall, men mulig og bytte ut en av de til den billigere klokke? Tudor f.eks så frigjør du litt kroner også?

Kjenner meg litt igjen i perioder. Slår et slag for å holde på tre klokker jeg også, det perfekte tall? Men kanskje du vil nedskalere noen av dem etterhvert så det ikke er så store verdier i rullen/boksen totalt? 🙂 Først: legg bort to og test OWG en periode!

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Et lite tips før resten av mine tanker om temaet; Aldri selg din første skikkelige klokke/Rolex...

Sett bort i fra det, så vil jeg si;

Pelagos 39 er en fantastisk allrounder, men litt toolwatch og ikke så elegant, så ville ikke hatt den som eneste. Men med en dressy klokke i tillegg, uten tvil.

Speedmaster er good, men er ikke så vantett på papiret man helst vil ha. Den tåler daglig bruk, men ville jeg tatt den på bade ferie (evt snorkling/dykking)? Nei. Og den må vekke riktige følelser.

Explorer 1 er et opplagt valg, det enkle er ofte det beste. Men man må ha riktig feeling, og for meg mangler den litt til å være eneste klokke..

Har hatt de fleste varianter av BB58, og det er ikke uten grunn. Eneste ulempen (i tillegg til ikke mikrojustering) er at den kanskje er litt vanlig, noen har til og med dristet seg til å si konfirmantklokke.. Men jeg synes den funker til alt, også mer til dressy anledninger, enn andre dykkere (som Sub, P39, BB41) pga. sin slimme profil og stilige glass.

1000060607.jpg

En annen fordel med BB58 (og de to andre nevnte), fremfor sub, er at det ikke er en Rolex. Mindre verdi. Mindre bling. Mindre fare for å bli ranet. Eller i det minste frykten for det, blir mindre...

Har forøvrig i hele juli selv brukt en eneste klokke bekymringsfritt, som funker til det meste, men helst ikke dress, ja det er en diver det også. Oris Aquis 41,5. Fantastisk sak, litt mer bling, men rimelig. Få andre som har den. Kvalitet, god feeling, god funksjon. Mangler mikrojustering, men har ikke savnet det. PS, den har også dato.

1000066303.jpg

Men NEI, den perfekte OWG klokke finnes ikke. Jeg har hvertfall ikke funnet den, men det er også fordi jeg ikke klarer å se for meg min klokkeboks med bare en. Og man MÅ ikke ha en til 100k, man kan bruke 100k på tre fantastiske som utfyller ethvert behov og kan gi variasjon.

Når sant skal sies, for noen finnes OWG-klokken, og det spiller faktisk ikke så stor rolle om det er en Rolex, diver eller dressklokke. Det som teller, er at den betyr mye personlig. En jeg møtte, hadde akkurat startet å bruke sin 12610 etter at moren nylig døde, da han hadde fått den av henne for maange år siden (men sjelden brukt). En annen venn har en sub, den brukes til alt, og han jager ikke etter mer (har prøvd litt forskjellig). Så anledningen kan også definere en OWG-klokke. Og så lenge jeg ikke har fått, eller funnet anledningen, kommer jeg til å sikle etter nye klokker... Uansett om jeg har flere nær perfelte OWG-klokker....

Jeg tror det er lurt å være tålmodig, sette pris på det man har, ta en pause for å ta det frem igjen, ikke selge ting fordi man der og da har lyst på noe annet, som en seilbåt. Spar heller litt ekstra, kjøp en rimeligere seilbåt (eller enda bedre, finn en venn med båt, mye mindre hassle)..