Sommerspørsmål om gullklokke(r)

Medlem
1. aug. 2018
Sted
Oslo
Hei, alle sammen!

Håper dere nyter været. Tror det er like varmt omtrent over alt. Og midt i smeltevarmen så kommer et spørsmål om klokker i det myke materialet gull, som nærmest blir formbart i denne heten.

Jeg har et spesifikt spørsmål, og det virker kanskje som en litt rar bestilling; jeg er på jakt etter en vintage klokke i helgull, armbåndsur. Prisen må være maksimalt 15.000 kr. Jeg har ikke erfaring med eldre klokker, spesielt ikke gullklokker, og trenger litt veiledning i hva som er lurt og ikke lurt å se etter. Gjerne spesifikke salgsobjekter hvis noen skulle ha det. Og her inne er det jo flust av ekspertise, så jeg tenkte at jeg ville sette (tann)hjulene i gang i et eget innlegg.

Jeg har brukt de siste par ukene på å oppsøke informasjon. Jeg har sett et par artikler som foregriper temaet, og det virker som det er mulig å få seg et godt stykke klokke innenfor budsjettet. Spørsmålet blir vel bare om det i tillegg er behov for service.

Jeg kan også vurdere gullkappe som jeg har sett et par Omega Constellation i. Dette er jo en klassiker som jeg kunne tenkt meg å eie, særlig pie pan-versjonen.

Jeg har funnet et par klokker på Chrono24 fra Doxa, Girard Perregaux, Zodiac, Omega og Longines. En Movado her og der. Men Chrono24 virker som et litt vanskelig sted å vurdere klokkene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter heller.

Håper det er noen som orker å ta seg et par minutter her inne i varmen. Alle innspill tas imot med åpne armer. Og hvis det er et annet innlegg som tar for seg det samme temaet, så tar jeg gjerne en henvisning!

Alt godt.

Edit: Jeg vil helst ha et godt mekanisk urverk, og ikke quartz. Men ingen dører er lukka.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Du kan vel sjekke de klokkene som er til salgs her på sonen, ser at det er flere gullklokker til salgs der nå, Omega, Zenith etc og de er priset fornuftig.

Takk for bidrag, @Eternamaniac! Jeg skulle presisert at jeg har sett på de klokkene som ligger ute her, og de klikker ikke helt i designet. Jeg prøvde å få tatt en kikk på en Omega fra 40-tallet som @Hoover solgte, men fikk dessverre ikke møtt han før vi dro på ferie, og jeg ser at han har solgt den nå.

Den store utfordringen jeg har med de fleste klokkene jeg finner på Chrono24 er at selger ikke spesifiserer modellen. Jeg har prøvd å skrive meldinger. Men de fleste vet ikke nøyaktig modell, og da er det vanskelig å komme videre.

Jeg legger inn noen bilder her av klokker jeg har vært innom som jeg synes er aktuelle.

Longines (kaliber 27M8)
IMG_1817.jpeg

Omega Seamaster G6525
IMG_1818.jpeg

Omega kaliber 266 (Dennison case)
IMG_1819.jpeg

Girard Perregaux B1998
IMG_1820.jpeg

Zenith (ukjent modell og urverk)
IMG_1821.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Bøygen og seiltid
Bra topic. Uten å være helt oppdatert på gullpriser vil jeg gå ut ifra at med dagens høye priser blir det vanskelig å kjøpe en gullklokke til under 15k. Hvis du i det hele tatt finner en, vil det enten være en klokke med sjenerende skade på skive, urverk eller en ukurant modell. Jeg ville definitivt satset på goldfilled/plated/ eventuelt 14k. Da har du mye mer spillerom til å finne en klokke med et unikt skivedesign som ingen andre har. Jeg hadde tatt meg god tid, satt opp noen ebay søk med varsler på merker du liker, også ventet til det kom opp en klokke som sjekker av all boksene. En het kandidat er kanskje Universal Gilt Shadow. Den pleier å selges billigere enn stålmodellene og finnes i mange kasseformer. I tillegg har den det lille ekstra pga microtor og kun 6.5mm høyde. Movado har også mye bra, men kjenner ikke til om de har mye gullbelagt vintage. Her er noen som jeg har hatt: Omegaaen er 14k og de to andre er gullbelagt.

Screenshot 2025-07-23 115207.png
Screenshot 2025-07-23 113712.png
juveniaIMG_7709 (1) copy.jpg

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Ikaros
Ser at denne nylig ble solgt godt innenfor budsjettet. Her har du et respektert merke, bumper automatic, 18k gull og et ettertraktet design. Ser ut som det kan lønne seg å legge inn bud godt under prisantydningen.

Screenshot 2025-07-23 121240.png
Screenshot 2025-07-23 121157.png

• Liker
Takk for gode svar, @Maschinen! Jeg skal følge oppskriften din. Og tre flotte klokker må jeg si. Universal Genève har jeg sett mye på, og er et merke jeg har vurdert utenfor gullsegmentet også. Omega Genève virker som en modell som det er mulig å få tak i - personlig vil jeg helst ha en klokke uten sort senter på indeksene - og det er ikke fordi jeg ikke liker det, det handler bare om at jeg har en Seiko King Quartz som har det, og jeg ser etter størst mulig variasjon innenfor klokkene jeg har. Men den Juveniaklokka! Hoi, den var helt perfekt! Sifrene er helt fantastiske. Den skal jeg jaggu se etter!

• Liker
Reaksjoner: Maschinen
Hva med en «hummer»? Dvs. med stemmegaffel (tuning fork movement). En gold on steel fra f.eks. Omega eller Zenith kan være et godt alternativ. Og så er de noe utenom det vanlige med den karakteristiske hummende lyden
IMG_2622.jpeg

IMG_1051.jpeg

• Liker
Takk for tips, @westmouth! Skal definitivt sjekke ut hummere.

Jeg er jo en utålmodig type med tendens til å gå fullstendig på en problemstilling, og etter mye tråling og endelig kommet i gang med eBay (igjen) så har jeg funnet en ordentlig spennende Bulova L8. Er det noen som er gode på Bulova her?

Jeg fant denne Art Deco-inspirerte klokka to steder:

IMG_1851.jpeg

Elsker insektslugsene og indeksene. Herlig størrelse på small seconds og god substans med tydelig form i time- og minuttviseren.

Slenger inn lenke til de to objektene jeg nå vurderer.

Ebay: https://www.ebay.com/itm/326284409598
Cool Vintage Watches (jada): https://www.coolvintagewatches.com/classic/wlz4e2na0mom3fix08s3as6ilg0b33-jp5sx

Klokka på eBay framstår reinere i gullet med mindre misfarging, spesielt skive/visere, men også kasse. Dette er jo noe som kan renses, men krever en del mer på skiva. Ebay har også signert krone som ser mindre ut enn den hos CVW. Det kan selvfølgelig være årsmodellene.

Noen som har noen tanker? Er den verdt utgangsprisen? Jeg synes den på eBay ser best ut, og kan pares med custom reim. Ser for meg ei god condorreim. Er ikke så skeptisk til litt merker i pleksiglasset. Det vil vel også være enklere og billigere å få skifta enn å også få rensa skive og visere? Kasse kan man vel ta sjøl.

Jeg er jo en utålmodig type med tendens til å gå fullstendig på en problemstilling, og etter mye tråling og endelig kommet i gang med eBay (igjen) så har jeg funnet en ordentlig spennende Bulova L8. Er det noen som er gode på Bulova her?

Vis vedlegg 405790
Elsker insektslugsene og indeksene. Herlig størrelse på small seconds og god substans med tydelig form i time- og minuttviseren.

Cool Vintage Watches (jada): https://www.coolvintagewatches.com/classic/wlz4e2na0mom3fix08s3as6ilg0b33-jp5sx

Klokka på eBay framstår reinere i gullet med mindre misfarging, spesielt skive/visere, men også kasse. Dette er jo noe som kan renses, men krever en del mer på skiva. Ebay har også signert krone som ser mindre ut enn den hos CVW. Det kan selvfølgelig være årsmodellene.

Noen som har noen tanker? Er den verdt utgangsprisen? Jeg synes den på eBay ser best ut, og kan pares med custom reim. Ser for meg ei god condorreim. Er ikke så skeptisk til litt merker i pleksiglasset. Det vil vel også være enklere og billigere å få skifta enn å også få rensa skive og visere? Kasse kan man vel ta sjøl.
EBay klokka, selv om den har vært polert litt for mye. De viser urverket, noe som er en god ting, og det ser ok ut. Spør dem om hvor mange sekunder per døgn den går sent/fort.

• Liker
Hei
Jeg hadde ikke gått for så gammel Bulova. Vanskligere å få reparert hos lokale urmakere. Se heller etter et kjent sveitsisk merke i det norske markedet. Hvorfor ikke se etter 60 talls Certina eller Eterna-Matic, der får du fortsatt mye for pengene med urverk av høy kvalitet. Se etter fine eksemplarer uten inngraveringer

Vedlagt bilde av to av mine Certinaer 😀

IMG_2464.jpeg

Vis vedlegg 405790

33mm blir veldig lite til en herre, passer dog bedre på en dame…

Hei
Jeg hadde ikke gått for så gammel Bulova. Vanskligere å få reparert hos lokale urmakere. Se heller etter et kjent sveitsisk merke i det norske markedet. Hvorfor ikke se etter 60 talls Certina eller Eterna-Matic, der får du fortsatt mye for pengene med urverk av høy kvalitet. Se etter fine eksemplarer uten inngraveringer

Vedlagt bilde av to av mine Certinaer 😀

Vis vedlegg 405810
Takk for innspill, @chronometer! Skjønner at det er en risiko her med vedlikehold. Fint å vite at Bulova ikke er helt rett frem å få reparert - det er akkurat denne infoen jeg trenger for å kunne ta noen valg her. Dessverre har @Maschinen satt meg på sporet av noen litt mer eksentriske klokker. Jeg tenkte tidlig at Certina er et trygt og fint valg, og det er fine klokker, men for meg personlig så skjer det noe når en sånn type Bulova dukker opp, eller for den saks skyld - Juveniaen til @Maschinen med sifre som ser ut som noen har klippa ut tallene på frihånd av et stykke tynt gull. Men hvem vet, kanskje det ender i Certina likevel!
Jeg er enig med @chronometer i å gå for et sveitsisk merke, for fremtidig service.
Her er tekniske detaljer for Bulova urverket:
Takk også for at du slutter deg til @chronometer, @Erik_SG. Enten får jeg finne noen som kan gamle amerikanske urverk, eller så må det bli sveitsisk. Det er jo en del å ta av i det segmentet.
33mm blir veldig lite til en herre, passer dog bedre på en dame…
Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere på denne, men jeg setter sånn sett pris på at du fra ditt ståsted prøver å beskytte meg fra å havne i feil klokkekjønnskategori, @westmouth. Må bare betrygge deg med at jeg fint kan bære en 33 mm med stolthet som 1,91 høy med slanke håndledd, og ellers har rimelig grei kontroll på hva som passer og ikke passer for min egen del.

• Liker
Reaksjoner: westmouth
Når det gjelder gamle Electronic klokker både stemme gaffel og tidlige quartz ur har jeg en god del erfaring jeg kan dele med deg . Artige klokker som alltid har fasinert meg men problemet er at når det først går galt så blir det både dyrt og vanskelig. Det er slettes ikke alle urmakere som hverken vil eller kan gjøre noe med disse klokkene. Og deler finnes nesten ikke lenger så da blir det å lete etter deler rundt omkring. Det er et firma i England som er spesialister på Electronic klokker men det er heller ikke gratis å sende noe dit . Jeg har flere av arten da jeg alltid har hatt sansen for litt tjunkye klokker av 70 talls design. Men nå er jeg så heldig at jeg kjenner en meget dyktig urmaker med over 40 års erfaring veldig godt.

20250727_100127.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Ikaros
Som nevnt anbefaler jeg også å se etter en vintage Eterna-Matic. Flere av dagen moderne ETA verk er basert på Eterna verk fra 1950 tallet. Her er en av mine fra slutten av 1960 tallet solgt gjennom den kanadiske gullsmedkjeden Birks.
(Hold deg unna ur med stemmegaffelverk 🙂)

IMG_2467.jpeg

Flott, klassisk klokke det der! Liker så definitivt sveitsisk den er med bare «SWISS» nederst. Og fin sammenstilling av elementer. Ryddig.

IMG_1865.jpeg

Oppdatering fra Løs Kanon. Så gikk det som det måtte gå - takk for alle innspill her, som gjorde at jeg også kunne løsrive meg fra tanken om at det skulle være helgull. Og gå for en klassiker og magefølelsen og sveitser - ikke minst. Det føles helt riktig!

Er klar over at krona ikke er original, men det kan løses på sikt. Og ja, jeg tør ikke fikle med dato før vi er forbi klokka to.

Edit: lærte meg datostilling nå, så da var det jo ikke noe å tenke på. Sånn er det å bare være vant til quick set.

Redigert:
Må bare til slutt her - selv om jeg håper tråden kan fortsette på en eller annen meningsfylt måte - dele ei klokke jeg kom over underveis i utforskingen av vintage Juvenia, og som sikkert mange av dere kjenner til. Arkitektklokka. Riktignok gullbelagt, men for et stykke klokke. Inspirert av @backern87 sin tråd om hans Railmaster og hvordan den skriver seg inn i familietreet jernbanearbeider, så hadde det vært utrolig å få tak i en sånn ettersom jeg selv er arkitekt. Den er jo litt karikert, men det er jo også det som er fint med den. Virker som Juvenia har lekt seg oppigjennom. Skal definitivt studere merket videre.
IMG_1873.jpeg
IMG_1874.jpeg