Hvilke klokker ville dere valgt til daglig bruk?

+ 1 på Speedmaster :) Klokke som passer til alt. Anbefaler også å kjøpe eldre modell, type cal. 861 og 1861. Da disse er enklere å få servet/reparert rimelig hos uavhengige urmakere.
IMG_7470.JPG

Slike tråder kunne like godt hett «hva slags klokke har jeg selv». For det er det du får til svar 😂
Tror grunnen til det er at man har litt vanskelig for å stå bak et valg av klokke man ikke selv har nok erfaring med til å anbefale. Har lyst til å anbefale an Aqua terra på gummireim, men siden jeg aldri har eid en syns jeg det er noe tynt grunnlag å anbefale på.

Tror grunnen til det er at man har litt vanskelig for å stå bak et valg av klokke man ikke selv har nok erfaring med til å anbefale. Har lyst til å anbefale an Aqua terra på gummireim, men siden jeg aldri har eid en syns jeg det er noe tynt grunnlag å anbefale på.
Jeg endte opp litt motsatt i min anbefaling, med at jeg fant det vanskelig å anbefale det som jeg bruker til vanlig - som til en viss grad er nisjemodeller. Anbefalingen har større sannsynlighet for å treffe hvis den «mainstreamiferes».

For å unngå at man anbefaler en klokke man selv liker og eier uten å hensynta andre inputs, kan man jo bryte ned kriteriene til trådstarter. Her er et forsøk på dette:

Kriterier, slik man kan tolke dem fra trådstarter:
- Klokken skal kombinere stil og komfort
- Klokken skal være ideell for daglig bruk
- Klokken skal være mer anvendelig for hverdager enn for spesielle anledninger
- Klokken skal brukes på et kontor
- Klokken skal brukes på fritiden
- Klokkens prisnivå: Siden trådstarter nevner GS og OMega, kan man sikte seg inn på ur mellom 60K og 100K

Hvis man bryter ned kriteriene, kan dette fortone seg slik:
- Komfort: Enten justeringsmuligheter i en lenke eller en reim med små avstander mellom hullene for nøyaktig tilpasning
- Daglig bruk: Trolig stål
- Hverdager: Siden spesielle anledninger ofte assosieres med dress, så er nok et sportsur mer anvendelig
- Kontor: Mulig antimagnetiske genskaper og ripemotstand overfor pult og tastatur
- Fritiden: Mulig vanntett til minst 10ATM

En form for konklusjon:
Kriteriene tyder på at en lenke og klokke i stål (eller titan) er første filter. At den skal være komfortabel, uten å vite trådstarters håndleddstørrelse, kan man sikte seg inn på en diameter på mellom 36mm og 39mm. Tykkelsen bør være under 13mm. Siden man kan vektlegge anti-magnetiske egenskaper, så går mange vintage ut av ligningen.

Konkret forslag:
Som @UJU allerede var inne på: En Rolex Explorer 36mm i stål.

For å unngå at man anbefaler en klokke man selv liker og eier uten å hensynta andre inputs, kan man jo bryte ned kriteriene til trådstarter. Her er et forsøk på dette:

- Klokkens prisnivå: Siden trådstarter nevner GS og OMega, kan man sikte seg inn på ur mellom 60K og 100K

- Komfort: Enten justeringsmuligheter i en lenke eller en reim med små avstander mellom hullene for nøyaktig tilpasning
- Hverdager: Siden spesielle anledninger ofte assosieres med dress, så er nok et sportsur mer anvendelig
- Kontor: Mulig antimagnetiske genskaper og ripemotstand overfor pult og tastatur

En form for konklusjon:
Kriteriene tyder på at en lenke og klokke i stål (eller titan) er første filter. At den skal være komfortabel, uten å vite trådstarters håndleddstørrelse, kan man sikte seg inn på en diameter på mellom 36mm og 39mm. Tykkelsen bør være under 13mm. Siden man kan vektlegge anti-magnetiske egenskaper, så går mange vintage ut av ligningen.

Konkret forslag:
Ja, Exp36 er vel en av klokkene som oftest nevnes som den perfekte allrounder og one watch collection. Så slutter meg til det. Angrer litt på at jeg solgte min - men har en bestilling på en ny en inne ;)

En form for konklusjon:

Konkret forslag:
Samme svar fremdeles. Det finnes bare et ur som passer til alt.
Selv om prisen riktignok har kommet opp i usmakelige 114k i nypris.

IMG_6066.JPG

Vil legge til denne, BB54, om man ikke synes den er for liten da (men føler jeg ser en tendens i klokkeverden at pila peker mot mindre mm).
Utrolig mye klokke for pengene, diver med dreibart bezel, T-fit clasp, vanntett, robust og går til det meste. For å ikke glemme hvor slim og fint den ligger på lanken.
Kan også bli et strap monster om man ønsker.

Bilde tatt av kompis, som kler denne meget godt.

Vedlegg

• IMG_9084.jpeg
    IMG_9084.jpeg
    99,1 KB · Visninger: 0
Etter at jeg kjøpte IWC mark XX i desember i fjor, har jeg nesten ikke brukt andre klokker. For meg er den perfekt. Pen, lett å se hvor mye klokka er, fantastisk lenke med genial mikrojustering og easx change for enkelt bytte mellom reim og lenke.

Sikkert flaks, men den er også supernøyaktig. Fra 30. mars til i dag med skiva ned om natta:
1000043604.jpg

1000042166 (1).jpg

Ser jo helt mongo ut til dress da😉
I utgangspunktet så er jeg enig i at sportsur ikke skal brukes til dress, men submarineren er så enkel i designet og fint proposjonert at det funker egentlig helt greit. Kun klokkesnobber som vil reagere negativt. Når krompen kan bruke pulsklokke med blå gummireim, så tenker jeg en enkel sub er helt ok.
Funker veldig bra hvis du bare skal ha et ur.

Når det er sagt så er jeg selvfølgelig ikke i en så trist situasjon at jeg bare har et ur selv :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::LOL::LOL:

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
I utgangspunktet så er jeg enig i at sportsur ikke skal brukes til dress, men submarineren er så enkel i designet og fint proposjonert at det funker egentlig helt greit. Kun klokkesnobber som vil reagere negativt. Når krompen kan bruke pulsklokke med blå gummireim, så tenker jeg en enkel sub er helt ok.
Funker veldig bra hvis du bare skal ha et ur.

Når det er sagt så er jeg selvfølgelig ikke i en så trist situasjon at jeg bare har et ur selv :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::LOL::LOL:
Sub er flott. Har to stk selv, men ville aldri brukt de til dress.
Den er fin, men egentlig ikke noe mer enkel i designet eller bedre proporsjonert enn andre dykkerur fra Blancpain, Omega etc.

At HKH Haakon Magnus bruker pulsklokke er ikke noe bra argument synes jeg. Han får tyn for det hver gang. Ikke bare blant klokkenerder på TS, men også blant presse.

Selvfølgelig er ingen regler for klokkebruk lovfestet eller hugget i stein, men jeg er konservativ og synes at til dress så bruker man dressklokke.
Litt situasjonsbetinget ved at f.eks en sommerfest med jobben i lindress på brygga så ok, men tenker vi formelt med dress/smoking/gallauniform i kirke, bryllup, sermonier, galla, slottsbesøk o.l. så er det dressur eller ikke noe ur.

Nei, det skulle gjort seg. Det er jo like galt som brune sko til dressen etter kl 18 😂

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Fjordseiko og EDirdal
Sub er flott. Har to stk selv, men ville aldri brukt de til dress.
Den er fin, men egentlig ikke noe mer enkel i designet eller bedre proporsjonert enn andre dykkerur fra Blancpain, Omega etc.

At HKH Haakon Magnus bruker pulsklokke er ikke noe bra argument synes jeg. Han får tyn for det hver gang. Ikke bare blant klokkenerder på TS, men også blant presse.

Selvfølgelig er ingen regler for klokkebruk lovfestet eller hugget i stein, men jeg er konservativ og synes at til dress så bruker man dressklokke.
Litt situasjonsbetinget ved at f.eks en sommerfest med jobben i lindress på brygga så ok, men tenker vi formelt med dress/smoking/gallauniform i kirke, bryllup, sermonier, galla, slottsbesøk o.l. så er det dressur eller ikke noe ur.

Nei, det skulle gjort seg. Det er jo like galt som brune sko til dressen etter kl 18 😂
Som sagt, kun klokkesnobber som reagerer negativt.

;):mrgreen:

Som sagt, kun klokkesnobber som reagerer negativt.
Nei, kun folk som vet hvordan man kler seg som evt reagerer negativt, det er ikke nødvendigvis det samme ;)

Nå sklir det jo helt off topic her, men jeg hovedsakelig enig med @Barney Ross med unntak av det med skoene, det er helt misforstått.
Regelen er egentlig at lakksko ikke skal brukes FØR kl 18, de skal helst ikke se dagens lys. Hvis man driver og skifter til smoking eller snippkjole til middag kan man jo ikke bruke brune sko, men da har man ikke dress heller :geek:
Noen mener at Never brown in Town, men det er mitt liberale trekk, at jeg velger å se bort i fra det.

Nei, kun folk som vet hvordan man kler seg som evt reagerer negativt, det er ikke nødvendigvis det samme ;)

Nå sklir det jo helt off topic her, men jeg hovedsakelig enig med @Barney Ross med unntak av det med skoene, det er helt misforstått.
Regelen er egentlig at lakksko ikke skal brukes FØR kl 18, de skal helst ikke se dagens lys. Hvis man driver og skifter til smoking eller snippkjole til middag kan man jo ikke bruke brune sko, men da har man ikke dress heller :geek:
Noen mener at Never brown in Town, men det er mitt liberale trekk, at jeg velger å se bort i fra det.
Jeg er i utgangspunktet enig jeg og. Det er langt fra førstevalget til dress. Men spørsmålet er jo hvilken klokke skal man ha hvis man bare skal ha en?
Submarineren passer perfekt til alt annet enn dress og sånn passe bra til dress. Hvis man er redd for at motepolitiet møter opp så er det vel bare å sløyfe klokken til de mer formelle begivenhetene.
Krompen er kanskje et litt tullete eksempel, men faren hans bruker jo sitt råleks sportsur til absolutt alt. Strider kanskje mot skikk og bruk, men jeg syntes han klarer seg bra sånn stilmessig likevel. Ålreit og sympatisk fyr.

• Liker
Reaksjoner: flyback
Jeg er i utgangspunktet enig jeg og. Det er langt fra førstevalget til dress. Men spørsmålet er jo hvilken klokke skal man ha hvis man bare skal ha en?
Submarineren passer perfekt til alt annet enn dress og sånn passe bra til dress. Hvis man er redd for at motepolitiet møter opp så er det vel bare å sløyfe klokken til de mer formelle begivenhetene.
Krompen er kanskje et litt tullete eksempel, men faren hans bruker jo sitt råleks sportsur til absolutt alt. Strider kanskje mot skikk og bruk, men jeg syntes han klarer seg bra sånn stilmessig likevel. Ålreit og sympatisk fyr.
Gikk tilbake og leste første posten nå, da jeg følte at vi begynte å skli ut, og det var jo riktig :p
"daglig bruk" var spørsmålet, ikke EN klokke, og det er jo fremdeles ganske åpent og avhengig av hva slags dager man har. Sub eller explorer er sikkert et utmerket valg til mye for de fleste, og så kan man jo feks supplere med en timex marlin eller noe pent vintage til et par tusenlapper hvis man sjelden kler seg i dress eller penere.
Personlig holder jeg en knapp på nomosen fra en tidligere post, men det er fordi "daglig bruk" for meg stort sett innebærer skjorte og bukse og evt jakke, og jeg synes dykkere passer best til t-skjorter. Samtidig er den "røff" nok til å bade med, og til casual antrekk :)

• Liker
Reaksjoner: Fjordseiko