Hvilke klokker ville dere valgt til daglig bruk?

+ 1 på Speedmaster :) Klokke som passer til alt. Anbefaler også å kjøpe eldre modell, type cal. 861 og 1861. Da disse er enklere å få servet/reparert rimelig hos uavhengige urmakere.
IMG_7470.JPG

Slike tråder kunne like godt hett «hva slags klokke har jeg selv». For det er det du får til svar 😂
Tror grunnen til det er at man har litt vanskelig for å stå bak et valg av klokke man ikke selv har nok erfaring med til å anbefale. Har lyst til å anbefale an Aqua terra på gummireim, men siden jeg aldri har eid en syns jeg det er noe tynt grunnlag å anbefale på.

Tror grunnen til det er at man har litt vanskelig for å stå bak et valg av klokke man ikke selv har nok erfaring med til å anbefale. Har lyst til å anbefale an Aqua terra på gummireim, men siden jeg aldri har eid en syns jeg det er noe tynt grunnlag å anbefale på.
Jeg endte opp litt motsatt i min anbefaling, med at jeg fant det vanskelig å anbefale det som jeg bruker til vanlig - som til en viss grad er nisjemodeller. Anbefalingen har større sannsynlighet for å treffe hvis den «mainstreamiferes».

For å unngå at man anbefaler en klokke man selv liker og eier uten å hensynta andre inputs, kan man jo bryte ned kriteriene til trådstarter. Her er et forsøk på dette:

Kriterier, slik man kan tolke dem fra trådstarter:
- Klokken skal kombinere stil og komfort
- Klokken skal være ideell for daglig bruk
- Klokken skal være mer anvendelig for hverdager enn for spesielle anledninger
- Klokken skal brukes på et kontor
- Klokken skal brukes på fritiden
- Klokkens prisnivå: Siden trådstarter nevner GS og OMega, kan man sikte seg inn på ur mellom 60K og 100K

Hvis man bryter ned kriteriene, kan dette fortone seg slik:
- Komfort: Enten justeringsmuligheter i en lenke eller en reim med små avstander mellom hullene for nøyaktig tilpasning
- Daglig bruk: Trolig stål
- Hverdager: Siden spesielle anledninger ofte assosieres med dress, så er nok et sportsur mer anvendelig
- Kontor: Mulig antimagnetiske genskaper og ripemotstand overfor pult og tastatur
- Fritiden: Mulig vanntett til minst 10ATM

En form for konklusjon:
Kriteriene tyder på at en lenke og klokke i stål (eller titan) er første filter. At den skal være komfortabel, uten å vite trådstarters håndleddstørrelse, kan man sikte seg inn på en diameter på mellom 36mm og 39mm. Tykkelsen bør være under 13mm. Siden man kan vektlegge anti-magnetiske egenskaper, så går mange vintage ut av ligningen.

Konkret forslag:
Som @UJU allerede var inne på: En Rolex Explorer 36mm i stål.

For å unngå at man anbefaler en klokke man selv liker og eier uten å hensynta andre inputs, kan man jo bryte ned kriteriene til trådstarter. Her er et forsøk på dette:

Kriterier, slik man kan tolke dem fra trådstarter:
- Klokken skal kombinere stil og komfort
- Klokken skal være ideell for daglig bruk
- Klokken skal være mer anvendelig for hverdager enn for spesielle anledninger
- Klokken skal brukes på et kontor
- Klokken skal brukes på fritiden
- Klokkens prisnivå: Siden trådstarter nevner GS og OMega, kan man sikte seg inn på ur mellom 60K og 100K

Hvis man bryter ned kriteriene, kan dette fortone seg slik:
- Komfort: Enten justeringsmuligheter i en lenke eller en reim med små avstander mellom hullene for nøyaktig tilpasning
- Daglig bruk: Trolig stål
- Hverdager: Siden spesielle anledninger ofte assosieres med dress, så er nok et sportsur mer anvendelig
- Kontor: Mulig antimagnetiske genskaper og ripemotstand overfor pult og tastatur
- Fritiden: Mulig vanntett til minst 10ATM

En form for konklusjon:
Kriteriene tyder på at en lenke og klokke i stål (eller titan) er første filter. At den skal være komfortabel, uten å vite trådstarters håndleddstørrelse, kan man sikte seg inn på en diameter på mellom 36mm og 39mm. Tykkelsen bør være under 13mm. Siden man kan vektlegge anti-magnetiske egenskaper, så går mange vintage ut av ligningen.

Konkret forslag:
Som @UJU allerede var inne på: En Rolex Explorer 36mm i stål.
Ja, Exp36 er vel en av klokkene som oftest nevnes som den perfekte allrounder og one watch collection. Så slutter meg til det. Angrer litt på at jeg solgte min - men har en bestilling på en ny en inne ;)