Hi-Fi musikk tråden

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.047
Sted
Erewhon
Tilhørende Hi-fi tråden lurte jeg på om det kunne være fint med en tråd der man deler musikktips som er ekstra stas å høre på når man skal virkelig lytte. Supert med litt ekstra info om ting som:

-Hva man skal lytte etter, eksempelvis herlig pianoklang etc.

-Spesielle funfacts om produksjonsteknikk etc.

-sjanger.
Eller annen relevant info.som feks dersom det tipses om plater som er å oppdrive på vinyl, så er det stas med info om hvilke presser som er


Håpet er at dette blir en fin inspirasjonstråd til både lyttesesjoner samt generell økning av musikalsk kunnskap.
 
En bra låt for å teste ut hvor realistisk et anlegg kan tegne opp lydbildet i både bredde og dybde, hvor realistisk bassen er og hvor bra det klarer å skille alle kontrabassene fra hverandre ;)

en annen kontrabass-favoritt, hvor man virkelig hører forskjell på gode og dårlige anlegg.
Teksturen skal være til å ta og føle på.

og så over til den perfekte låt for å se om anlegget klarer å skape en illusjon av å være til stede i en virkelig konsertsal - størrelsen, dybden og nøyaktigheten på lydbildet er enormt, så her burde et bra anlegg transportere deg inn i salen.

den ultimate testen i basspunch - tar litt tid før den setter i gang men det er verdt å vente for opplevelsens skyld.
volumet bør være høyt.
 
Rått. Må få til en lytt hos deg snart! Funket veldig bra her. Skal prøve å finne tiden til litt skriblerier snart i denne tråden jeg også snarlig
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
James Blake har kommet med nytt album.
Som alltid, salig og herlig blanding av autentisklåtende instrumenter og elektronisk ambianse. Flotte lydbilder som tegnes opp og både musikk som får anlegget til å skinne og famle.

Dominique Fils-Aimé.
Altså. Hør da vel.
Det er litt på kontrabass-sporet til @Bjarnetv mendet som slår meg, hver eneste gang er vokalprestasjonen, og jeg liker godt loopstation gimicken som brukes flere steder. Litt mer delikat enn c`mon and talk to me fra bernhoft.
Uansett. Pour that scotch and relax.

Jon Hopkins.
Hei jeg heter Jon og har lyst til å gi deg en elektronisk vuggeopplevelse der du drømmer deg bort samtidig som lydene jeg har laget får deg til å smile inn i kvelden, enten det er i en mørk lyttekrok, eller mens du kjører over en av de mange vidder i sterk sidevind og snøfokk.

Radiohead - The kind of limbs.
Whaaat, britpopdrumnbase.... Trodde det bandet her kun sutret seg igjennom notene jeg? Neida. Dette album er stemning.

Fila Brazilia - Old codes new chaos.
Nyyyyyt.


Arlo parks - Collapsed in sunbeams.
Et herlig album fra dette år. Soul, break beats, herlig vokal og flinke musikere i skjønn forening.
 
Artig tråd dette! Har ikke sett denne før nå og blåser litt liv i den igjen.

Legger inn noen artister og låter som trolig er velkjent for mange, men muligens ikke alle.

Diana Krall - Temptations er spesielt bra og fin for å spotte instrumenter

James Blake er allerede nevnt, meget bra

Seven Lions - Leaving Earth

Nils Lofgren er også nevnt, Keith Don't Go er klassiker. Hele dette albumet og kanskje spesielt Wonderland er verdt å sjekke ut

Mark Ronson - Dont leave me lonely

SBTRKT - albumet med samme navn har mange bra låter

Lemaitre er kjent for de fleste og er gøy på gode oppsett. Closer, Rocket Girl osv

Slår også avslutningsvis noen slag for akustiske varianter med fokus på vokal og gitar. Per Gessle og albumet Late Night Concert har meget bra kvalitet gjennom Quboz. Liker man god akustisk musikk bør også Billy Raffoul undersøkes nærmere, mange gode låter deriblant en av hans mer kjente som er Acoustic. Her er der mye bra dersom man setter pris på denne sjangeren. I noenlunde samme sjanger kan også Chris Jones og Foy Vance undersøkes.

Ikke så veldig elegant opplistet, men forhåpentligvis er det noe nytt og spennende her å sjekke ut her for noen
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
100 minus grader ute. Fyr i peisen. Bestefarpledd.
Thomas Dybdahl på anlegget.
Bra.
IMG_4769.jpeg
 
Er ikke normalt den som hører på Klassisk/symfoniorkester men når jeg skal teste ut hva høytalere, forsterkere osv. er gode for liker jeg å sette på f.eks. Dovregubbens hall. Får så mye dybde og ytterpunkter til referanse.
Og akkurat nå er det Thomas Bangalter med sin Mythologies som står på. Er noen hint av daft punk å finne inni der
image.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
20231021_234545.jpg

Eg synet Nuber gjorde en god jobb også . Berre synd at dette eksemplaret har vært igjennom en del for mange fester i sin tid ..
Han var vel helst kjent for reggae soundet , noke en faktisk kan høre på denne skiva . Ellers er soundet typisk for tida . Liker høytalere med fokus på mellomtone og gitaren er sjølvsagt stjerna.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
20231022_001932.jpg


75kr står det at eg betalte for den i sin tid .

No er ikkje eg en stor Tina Turner fan på noken måte , men soundet på denne er såpass herlig 80tall at den tar eg fram en å anna gang endå . Solid sound med framtredende synt og solid bass frå Alan Clark, som har en solid trackrecord . Blant anna keyboardist/produsent for Dire Straits som eg kjenner han helst som .

Vokalen på denne er sjølvsagt helt rå .
Might have been queen er min favoritt her . Gitaren og reverben brukt på vokalen her kjem virkelig fram og gir herlig 3d effekt.
 
O store Tidssonen-mirakler!
Dere har hjulpet meg mye i klokkeverdenen, så nå søker jeg råd i hi-fi verdenen!
Mulig dette er et noob spørsmål på laveste nivå, men hi-fi og tilkoblinger er jeg BLANK på..

Saken er den, at i min lille veteranbil, 1970 Morris Mini så har jeg en bærbar radio på batterier. Liker det sånn, for bilen kler ikke å ha egen cd-spiller og høyttaler opplegg osv.
Men, den lille moderne retro-look radioen har jo ikke noe lydbilde det svinger av.
Så da lurer jeg på, kan jeg koble opp ekstern høyttaler via aux-porten på den?

Jeg er ofte på treff med bilen, og kunne i den forbindelse tenke meg å la radioen stå på, på feks nrk mp3 bare for å ha musikk gående jevnt, uten at en telefon er tilkoblet med Spotify og ligger der hele tiden.
Da ser jeg heller for meg å la radioen gå, men ha en ekstra høyttaler gjemt under setet (oppladbar eller på batteri) tilkoblet aux for å få mer lyd.

Er jeg på villspor?