Formel 1

Forsåvidt enig. Men det blir en litt annerledes dynamikk over 50 kamper enn i et løp som varer i 1.5 time. Blir som Langrenn f.eks - veldig få som lar seg begeistre av de som ikke vinner. Det ligger jo i individualitetsidrettens natur. Selv om F1 er "lag". Det er jo spenningen rundt hvem som vinner som begeistrer. Ingen husker hvem som kommer nummer 6.

Når løpet er over i andre sving så tror jeg dessverre for F1 at de mister mange av de nyfrelste som ble engasjert av spenningen for et par år siden.
En sesong i F1 har mer enn ett løp ;)
 
Jævlig deprimerende start på sesongen etter en veldig oppløftende treningsrunde… eneste som var litt kult var at Sainz slo LeClerc, men enig i at det hadde holdt å se 4 sekunder…
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
F1TV har ihvertfall skjønt tegningen. Etter Verstappen "fucked off into the distance" som RocketPoweredMohawk liker å si, så tror jeg det var sånn 30 sekunder av han før han krysset målstreken. Fokuset var heldigvis på fightingen bak han. Løpet var uansett ikke noe høydare, da det mest spenstige var Sainz VS Leclerc og Tsunoda sitt lille raseriutbrudd og divebombing på cooldown lap (!!)

Når det kommer til resten av sesongen så er det vel slik de fleste forventet, nemlig at RB kommer til å seile avgårde. Altså, tilogmed Perez fikk P2 til å se lett ut med den bilen.

Men hva i helvette, Alpine? De gutta der er langt ute å sykler om dagen... Mercedes som "Finaly has the car in the right place" ble nok en smule skuffet over det løpet. Litt rart at de plutselig har fått issues med det mekaniske, det ligner ikke de i det hele tatt, men det kan være barnesykdommer. Ferrari er ferrari med "we are checking" uansett hva førerne sier på radioen og Mclaren ser ut til å ligge komfortabelt bak RB og Ferrari, sammen med Mercedes.

For de som liker drama så kan kanskje det mest spennende denne sesongen være hvorvidt Horner beholder jobben som TP. Tenker at produsentene av DTS gnir seg i hendene allerede...
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Når løpet er over i andre sving så tror jeg dessverre for F1 at de mister mange av de nyfrelste som ble engasjert av spenningen for et par år siden.

Det kan være både en god og en dårlig ting. Nå kaster jeg stein i glasshus siden jeg tilhører den gruppen som ble frelst av DTS, men jeg ser også at DTS har dratt med seg en del fans som sporten kunne vært foruten. Ikke har de satt seg inn i historien og oppfatningen deres av sporten er jo utelukkende basert på det konstruerte dramaet som DTS leverer. Kanskje det ikke er så ille at den typen fans forsvinner, fordi de tror at alle sesonger er som 21-sesongen? Et kjapt kikk på sosiale medier forteller meg ihvertfall at enkelte "fans" burde holde seg til Netflix. Hett tips, ikke under noen omstendigheter gå inn på F1 Twitter (Eller X...).

Historisk sett så er F1 en bølgedal av dominanse. Schumacher og ferrari på tidlig 2000-tallet, vettel 2010-2014 og hamilton/mercedes 2014-2021. Riktignok så hadde noen av Vettel/Hamilton sine mesterskap langt mer spenning enn feks 22 og 23-sesongen, men gjevnt over så er det sånn at når et lag nailer de nye reglene som har kommet, så dominerer de den æraen av sporten. Mercedes hadde fullstendig kontroll på "hybrid-æraen", mens det later til at RB har absolutt nailet "ground effects æraen". Du må faktisk tilbake til 2009 sist gang noen andre enn Mercedes og RB vant WDC eller WCC.

Men ja, om du kun fokuserer på P1 så er det ikke noe særlig spennende når Verstappen er 10 sekunder foran etter 10 runder. Personlig så klarer jeg å se bort i fra det å heller fokusere på hva som skjer bak han, for det er mye god racing både for de resterende podiumplassene og i midtfeltet. Men nok en gang, det er forskjell på folk.

Eventuelt så kan du trøste deg med at du ihvertfall ser på noe historisk. :p For den dominansen som Verstappen utviste i 23 blir nok kun slått av Verstappen selv i år eller 25. I 2026 kommer det jo nye motorregler og da er det plutselig helt åpent igjen.
 
Redigert:
Det kan være både en god og en dårlig ting. Nå kaster jeg stein i glasshus siden jeg tilhører den gruppen som ble frelst av DTS, men jeg ser også at DTS har dratt med seg en del fans som sporten kunne vært foruten. Ikke har de satt seg inn i historien og oppfatningen deres av sporten er jo utelukkende basert på det konstruerte dramaet som DTS leverer. Kanskje det ikke er så ille at den typen fans forsvinner, fordi de tror at alle sesonger er som 21-sesongen? Et kjapt kikk på sosiale medier forteller meg ihvertfall at enkelte "fans" burde holde seg til Netflix. Hett tips, ikke under noen omstendigheter gå inn på F1 Twitter (Eller X...).

Historisk sett så er F1 en bølgedal av dominanse. Schumacher og ferrari på tidlig 2000-tallet, vettel 2010-2014 og hamilton/mercedes 2014-2021. Riktignok så hadde noen av Vettel/Hamilton sine mesterskap langt mer spenning enn feks 22 og 23-sesongen, men gjevnt over så er det sånn at når et lag nailer de nye reglene som har kommet, så dominerer de den æraen av sporten. Mercedes hadde fullstendig kontroll på "hybrid-æraen", mens det later til at RB har absolutt nailet "ground effects æraen". Du må faktisk tilbake til 2009 sist gang noen andre enn Mercedes og RB vant WDC eller WCC.

Men ja, om du kun fokuserer på P1 så er det ikke noe særlig spennende når Verstappen er 10 sekunder foran etter 10 runder. Personlig så klarer jeg å se bort i fra det å heller fokusere på hva som skjer bak han, for det er mye god racing både for de resterende podiumplassene og i midtfeltet. Men nok en gang, det er forskjell på folk.

Eventuelt så kan du trøste deg med at du ihvertfall ser på noe historisk. :p For den dominansen som Verstappen utviste i 23 blir nok kun slått av Verstappen selv i år eller 25. I 2026 kommer det jo nye motorregler og da er det plutselig helt åpent igjen.
Jeg er også en av de som fikk opp øynene for F1 av DTS under Covid. Og jeg er nok ikke det man vil kalle for hardcorefan av sporten. Jeg er riktignok Mercedes-entusiast generelt og dermed "by default" fan av de.
Jeg anerkjenner selvfølgelig RB og Max, men for en fan på mitt nivå (og de har det blitt mange av etter DTS) så er jeg ganske sikker på at interessen vil falme fort for veldig mange.
At dynamikken har tradisjonelt vært som du sier er nok sant, men den nye vinen vi ha mer action og er nok ikke så interessert i kampen om 5-plassen. De som er hardbarka blodfan av motorsport vil nok se annerledes på det.

Selv ser jeg heller Burnley - Luton i sprut regnvær enn å se på Max vinne med to runder. Men så er jeg fotballidiot igjen da, same shit - different wrapping.
 
Litt av problemet med F1 nå er jo at det er ganske "profil løst" blant førerne. Har selv fått opp øynene igjen for F1 etter DTS, etter å så vidt sett et løp på 0-15 år, men det er jo teamsjefene som er profilene der og ikke førerne (bortsett fra Riccardo og til dels Alonso, kanskje Hamilton kommer tilbake mer i Ferrari)
Savner profiler, Senna, Prost, Villeneuve, Montoya, Hill, Häkkinen , Coulthard, Scumacher,som man ønsker både skal vinne og som man håper taper.
 
20240304_231148.jpg

20240304_231205.jpg

McLaren MP4/4- Senna
 
Selv ser jeg heller Burnley - Luton i sprut regnvær enn å se på Max vinne med to runder. Men så er jeg fotballidiot igjen da, same shit - different wrapping.

Er nok der det ligger. Det kommer nok ann på hvor investert du er, om det er klokker, motorsport eller fotball. Jeg ser F1A, F3, F2 og F1 iløpet av en helg om jeg har mulighet til det. Kvalikken til alle seriene, løpene til alle seriene og for F1 ser jeg også FP1, FP2 og FP3.

Over til noe annet, ITS RACE WEEK! Så med mindre ikke noen tar ut Verstappen i første sving, hvem tipper vi kommer på P2 og P3? :p
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Som Ferrari-fan så håper jeg på Ferrari på de påfølgende plassene, men er redd Perez kan gjøre det vanskelig.
 
Er det virkelig noen av dere som skal stå opp 04.45 for å se Max kjøre et sekund raskere enn alle andre hver eneste runde?
 
Er det virkelig noen av dere som skal stå opp 04.45 for å se Max kjøre et sekund raskere enn alle andre hver eneste runde?
Forrige løp fikk Max 2 min. tv tid på F1TVpro. Frivillig å se altså. Kan heller ikke huske at sytingen var like ille alle de årene Hamilton satt med CC foran og Bottas som brems foran feltet.
 
Redigert:
Er for så vidt enig i at mange kan fremstå litt historieløse, det har nesten alltid vært noen som dominerer, og sånn sett gjør at tetkampen er uinteressant. Dog er det voldsomme avstander nå for tiden.

Jeg er VER-fan, men synes det er helt greit at han er lite i tv-bilde enn så lenge han dominerer på denne måten. Setter mye mer pris på å se kampene bak.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Rød
Dominanse er ikke et ukjent fenomen, det som dog må sies å ha vært historisk med forrige sesong var robustheten til bilen til RB. Vi har vært vant med en DNF eller flere, eventuelt annet krøll, som har gjort enkelt-løp spennende med tanke på kampen om seier.

I fjor hadde ikke Max en eneste DNF, og verste var 5.plass i Singapore, med en bil som må ha blitt satt opp av en sveiseblind heismontør.
2023 var spesielt (kjedelig).

Jeg har forøvrig ikke trua på Perez i år, starta bra i fjor også - tipper han faller av utover og kampen om 2. sammenlagt blir spennende. Ferrari virker å være inne på noe
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher