Ein tråd for oss som synes motorsag og vedhogst er morro

Dårlig utstyr og kort lunte (og sikkert brukerfeil) holdt meg ute av vedskogen en god stund, men en elsag fra Milwaukee gjenopprettet litt av hogstgleden. Etter å ha dratt i snora på den gamle helsikes Ockelboen fra Jonsered en million ganger var det herlig å oppleve super batteritid, lavt støynivå og lite vedlikeholdsbehov.

Hvilken modell gikk du for? Vurderer det samme selv etter å ha hatt mye trøbbel med min litt tilårskomne Stihl-sag.
 
Hvilken modell gikk du for? Vurderer det samme selv etter å ha hatt mye trøbbel med min litt tilårskomne Stihl-sag.
Jeg kjøpte modellen som heter M18 FCHS-121B (inkl. 12Ah batteri og lader) for noen år siden, for et par tusenlapper under det den ligger på nå. Forferdelig dyrt, men med tanke på harmonien den har tilført mitt sinn var det vel verdt pengene. Jeg har også en støvsuger til boden som deler batteri med saga.
 
  • Liker
Reaksjoner: berekraft
….En liten innrømmelse til slutt, og som jeg ikke er stolt av... Jeg gikk til innkjøp av Stihl GTA 26 greinsak for kort tid siden - Elektrisk! Vanskelig å forsvare blant garvede tømmermenn, men til mitt forsvar så kan hvem som helst prøve å stå på øverste trinn i en gardintrapp ute på vårvåt plen og vifte på en bensindrevet motorsag som krever begge hender - Ikke lett, og gaaaanske skummelt! Ble derfor enhånds el-sag, og sannsynligvis viktigste HMS-bidrag så langt :giggle:
Jeg bestilte meg en slik i dag for å fjerne noe «buskas» som er i ferd med å stjele utsikten vår. Er du fornøyd og funker den til å ta ned løvtrær med stammer på + /- 8 cm?
 
Balsam for sjelen.
244D8393-92B8-46AA-AFEC-1B85F8210764.jpeg
 
Jeg bestilte meg en slik i dag for å fjerne noe «buskas» som er i ferd med å stjele utsikten vår. Er du fornøyd og funker den til å ta ned løvtrær med stammer på + /- 8 cm?
Vel... Tror du er helt i grenseland mhp hvilken diameter den klarer. Personlig har jeg ikke brukt den til greiner på mer enn 5-6 cm. Følte idealdiameteren var 2-4 cm :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Vel... Tror du er helt i grenseland mhp hvilken diameter den klarer. Personlig har jeg ikke brukt den til greiner på mer enn 5-6 cm. Følte idealdiameteren var 2-4 cm :)
Det var dumt :confused: På 2-4 cm er det mest rasjonelt med en grensaks tenker jeg.
 
20240318_135935.jpg


Når eg uttaler at eg synes arbeid med ved er kjekt, so er det med eit lite forbehold! Eg hogger ved heime på gården til mitt faderlige opphav, og må derfor pakke i 60L sekker, slik at det er mogleg å frakte det derfra og heim med vanlig personbil. Sålangt i vinter har eg pakka ca 300 sekker og begynte i dag med pakking av ein ny haug med ved, som blir ca 300 sekker til. Og eg må vedgå at eg synes litt synd på meg sjølv ei stund der - for å pakke ved i småsekker, det er kjedelig det
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Bullitt
Vis vedlegg 364092

Når eg uttaler at eg synes arbeid med ved er kjekt, so er det med eit lite forbehold! Eg hogger ved heime på gården til mitt faderlige opphav, og må derfor pakke i 60L sekker, slik at det er mogleg å frakte det derfra og heim med vanlig personbil. Sålangt i vinter har eg pakka ca 300 sekker og begynte i dag med pakking av ein ny haug med ved, som blir ca 300 sekker til. Og eg må vedgå at eg synes litt synd på meg sjølv ei stund der - for å pakke ved i småsekker, det er kjedelig det
Er vel ikke allverdens forskjell på 60 og 80 i et bagasjerom?
Sparer hver fjerde sekk med 80 liter.
Men ja, å sekke 600 sekker med ved, det ser jeg for meg er dørgende kjedelig.
 
Er vel ikke allverdens forskjell på 60 og 80 i et bagasjerom?
Sparer hver fjerde sekk med 80 liter.
Men ja, å sekke 600 sekker med ved, det ser jeg for meg er dørgende kjedelig.

Eg har pakka i 80 liter ein vinter. Men etter øverstkommanderende for heimen måtte slite dei sekkane inn i bilen og opp trappa her heime - bestemte vi (ho) at 80 liters vedsekker aldri meir skulle brukast av oss
 
  • Haha
Reaksjoner: Ivar og Preacher
Med fare for å avspore - er det noen på forumet eller i denne tråden som har skog der en glad amatør kan dukke opp for å hugge litt til eget bruk - mot fornuftig betaling og på eget ansvar selvfølgelig. Kjøreavstand fra Oslo :)
 
Vel... Tror du er helt i grenseland mhp hvilken diameter den klarer. Personlig har jeg ikke brukt den til greiner på mer enn 5-6 cm. Følte idealdiameteren var 2-4 cm :)

Det var dumt :confused: På 2-4 cm er det mest rasjonelt med en grensaks tenker jeg.
Jobben er nå gjort og den lille rakkeren imponerte stort :)
Krattskog med stammer opp mot 10cm gikk lekende lett og få has på, dette var vel anvendte kr 1 650.-
 
Jobben er nå gjort og den lille rakkeren imponerte stort :)
Krattskog med stammer opp mot 10cm gikk lekende lett og få has på, dette var vel anvendte kr 1 650.-
Så bra! :) Artig liten sak, og særlig om man har behov for sag som kun krever en hånd. For øvrig er det noe med «alt til sin bruk»
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin