Hi-Fi tråden

som for tiden ser omtrent sånn ut:
DSC02326.JPG

med to digre hornsubber i hjørnet
IMG_9338.jpeg
 

Vedlegg

  • IMG_9338.jpeg
    IMG_9338.jpeg
    79 KB · Visninger: 0
Jeg kjenner at klokkehobbyen plutselig ble helt normal :mrgreen:
Jeg er involvert i ett såkalt High-end hifi-selskap(AudioCenteret AS) og er klokke-interessert/gal… ja der er flere likheter her. Ganske mange av våre kunder i AudioCenteret har mye fint på armen…, men om jeg skal trekke frem noe positivt med klokkeinteressen er vel at den er mer konevennlig(WAF).
 
Jeg er involvert i ett såkalt High-end hifi-selskap(AudioCenteret AS) og er klokke-interessert/gal… ja der er flere likheter her. Ganske mange av våre kunder i AudioCenteret har mye fint på armen…, men om jeg skal trekke frem noe positivt med klokkeinteressen er vel at den er mer konevennlig(WAF).
Ja, det er jo herlig entusiasme og nerding man godt kan kjenne seg igjen i. Jeg synes det er utrolig gøy å lese og se bilder av andres interesse av ting jeg nødvendigvis ikke forstår så mye av selv.

Og ja, klokker er vel både kone og nabovennlig i større grad :D med mindre man har på seg tøflene da og kona bestemmer hva pengene skal brukes på :mrgreen:
 
IMG_5018.jpeg


Vært et stykke nedi gryta tidligere, men roa meg. Oppsettet nå. System Audio 5.2 Silverback, med matchende sub som står skjult. Spiller latterlig bra for pris og størrelse. Pimpa Vinylspiller, og de mest spilte platene til venstre. (Kanskje mer et slags identitetsgreier. Det er ikke hver dag den sviver for å si det sånn.)
 
Redigert:
Solgte stuestereoen i 2014,gikk over til hodetelefoner.Angrer ikke.Men savner stue stereo’n innimellom.
Endte opp med Beyerdynamic og Grado
 
Vil ikke kalle meg for Hifi-entusiast men har et helt ok anlegg til rundt 20k som passer perfekt til meg og min leilighet.
Bare for å vise fram oppsettet mitt så kan jeg like gjerne linke til Hifi-klubben sin video av det. Jeg er Vidar i "del to" av videoen

Var forøvrig å hørte på et stereo-anlegg hos hifi-klubben som var på turné rundt om i verden med egen gubbe fra Dali til å sette det opp på hver plass, kostnad på dette oppsettet var på litt over 1 million. Jeg må si det var et imponerende oppsett men det ga ikke MEG noe mer lytteverdi enn hva jeg har hjemme i stua
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Du burde prøve nærfeltslytting. Blir som hodetelefoner på steroider :p
Sitter her å lurer på om jeg skal bestille et par Vestlyd 12 å ha i kjellerstuen. Gamle sub’n røk nettop.resten av anlegget er også veldig gammelt.bør vel evt ha en ny forsterker også.Har en gammal Yamaha vintage reciver.
Eller er det mer fornuftig med en Sonos lydplanke og sub?-sonus går vel ut på dato en dag i fremtiden..
Mulig litt sonus/multirom rundt om i huset gir mer glede.

Har jo to monitorer så fungerer.så en sonos amp og en sonus sub sammen med disse hadde kanskje vært hårete nok…?
Subben ligger baki bilen å er på vei til elreturen
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    212,4 KB · Visninger: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    83,5 KB · Visninger: 0
Sitter her å lurer på om jeg skal bestille et par Vestlyd 12 å ha i kjellerstuen. Gamle sub’n røk nettop.resten av anlegget er også veldig gammelt.bør vel evt ha en ny forsterker også.Har en gammal Yamaha vintage reciver.
Eller er det mer fornuftig med en Sonos lydplanke og sub?-sonus går vel ut på dato en dag i fremtiden..
Mulig litt sonus/multirom rundt om i huset gir mer glede.

Har jo to monitorer så fungerer.så en sonos amp og en sonus sub sammen med disse hadde kanskje vært hårete nok…?
Subben ligger baki bilen å er på vei til elreturen
Her har du jo muligheten til å prøve noe moro. Finn deg en god lenestol (vi har en egen tråd for det også) koble Sonos Amp og Gale-høyttalerne. Når du sitter i hvilestilling i stolen skal du kunne ta på fronten av høyttalerne. Tenk et triangel med hode-høyttaler-høyttaler.

Lydplanker er jeg ikke så glad i, det er et kompromiss/suppleringsprodukt. Kun for situasjoner det alt annet ikke er mulig.
Og multirom er et must, kan ikke tenke meg å leve uten!
 
Har sjekket litt siden sist innlegg.ser en sånn sonos amp er relativt dyr.tror jeg gav ca1600 for begge gale monitorene i 2003?
Da er det sikkert bedre med 2 nye sonoser og en sonos sub.
Men får jeg kjørt tv lyden fra hdmi/digitalt til sonus uten plank med inngang?så er kanskje tvunget til plank om jeg vil ha sonos med både tv og musikk?
Tanken er da at dette skal fungere som tv anlegg og mulighet for å lytte til musikk.når jeg ikke gidder å bruke noen av de 6-7 øreklokkene jeg har….

Ser hifiklubben har noe fenris høytalere i fullsize som er aktive.mulig det kunne vært noe…
 
Når min forsterker tok kvelden kjøpte jeg Sonos Amp. Koblet da opp mine Bowers & Wilkins høyttalere til den, som også da kjører lyd fra TV, så litt samme scenario som deg. TV får lyd digitalt fra Sonos Amp. Ingen lydplanker som kan konkurrere med lyden av det oppsettet tror jeg. Brukes til musikk i tillegg såklart. Har senere supplert med to Sonos One høyttalere som brukes som bakhøyttalere til surround.

Ingen fjernkontroller og alt fungerer uten at man må bytte kanaler etc. gjør at kona og ungene også er fornøyd.
 
Nå skal jeg spørre om noe som sikkert er helt idiotisk for dere som er opptatt av Hi-Fi. La det være sagt at jeg er fullstendig tonedøv og relativt lite interessert i lyd og musikk generelt sett. Synes musikk er ålreit, men har ikke behov for noe stereoanlegg hjemme da jeg stort sett hører på radio i bilen.

Men - jeg hadde en ansatt på et tidspunkt som brukte alt han tjente ( og litt til dessverre) på stereo. Han skulle på et tidspunkt vise meg dette vidunderet og spilte noe musikk for meg, flere sjangre. Men jeg kan ikke på noe tidspunkt under denne seansen forstå hva som gjør dette så dyrt, det var fin og høy lyd - men jeg greier ikke få hodet mitt til på forstå hva som gjør det så helsikes dyrt. Jeg har ikke sjans til å høre forskjell på et anlegg til 20k og 200k. Kan noen forklare meg hva som er utslagsgivende på en begripelig måte?

Og ja, jeg ser sammenligningen med klokker, og det er ikke ment som kritikk. Jeg er bare nysgjerrig :)
Lyd er subjektivt, og musikksmak like så.
Mitt eget anlegg er fint å lytte til på lave volum og jeg klarer ikke å høre hvornhøyttalerne står hvis jeg lukker øynene.
Alle rom er forskjellige og det er utallige biases som oppstår hos folk som bruker mer enn 10.000 på nytt anlegg.

Som med klokker vil smak endre seg etter eksponering, så forstår godt spørsmålet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Jeg er involvert i ett såkalt High-end hifi-selskap(AudioCenteret AS) og er klokke-interessert/gal… ja der er flere likheter her. Ganske mange av våre kunder i AudioCenteret har mye fint på armen…, men om jeg skal trekke frem noe positivt med klokkeinteressen er vel at den er mer konevennlig(WAF).
For å ikkje snakke om sending av klokker kontra høyttalere. Enormt mye HiFi sendt hit og dit tidligere. Lettere med klokker.

Var som Friks i gryta tidligere.

Har nå 2 aktive Devialet Phantom greier. Absolutt ikkje high end. Men særs brukervennlig da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive
Som når det gjelder så mye annet i livet (bortsett fra klokker). Ved kjøp av biler, klær, sko og ikke minst hifi - så får du du maks value for money, om du kjøper produkter «Made in Great Britain».
Jeg nevner, Meridian, Linn, B&W, med flere - full value for money og lyd bedre enn forventet (egen erfaring). Imidlertid har jeg de senere år havnet i Bang & Olufsen hullet og pøser ut penger på fancy design med middelmådig lyd. Kommer akkurat fra en «overbevisende» demo av noen små bak-kanal høytalere til kun kr 78 K, som sannsynligvis slås til på i løpet av neste uke
Moralen er, kjøp hi-fi som gir deg grøsninger og gåsehud - og ikke tenk på prisen. Lyd eller horologi? Det skal mye til å få ståpels av en klokke , men lite til for det samme når det gjelder god lyd. :)
På stativ? De er fine da. Men dsp kan bli litt vel ivrig ja, og komisk hvor mye god lyd du får til 78 hos andre.
 
Når min forsterker tok kvelden kjøpte jeg Sonos Amp. Koblet da opp mine Bowers & Wilkins høyttalere til den, som også da kjører lyd fra TV, så litt samme scenario som deg. TV får lyd digitalt fra Sonos Amp. Ingen lydplanker som kan konkurrere med lyden av det oppsettet tror jeg. Brukes til musikk i tillegg såklart. Har senere supplert med to Sonos One høyttalere som brukes som bakhøyttalere til surround.

Ingen fjernkontroller og alt fungerer uten at man må bytte kanaler etc. gjør at kona og ungene også er fornøyd.
Forsterkeren min virker ennå,etter 21år :)
Høytalerene er billige,men virker de også.så har kanskje mest glede av å bytte alt.
Men 2 aktive høytalere og en liten sub,hadde vært et ryddig oppsett. Men er det godt nok for en som alltid har hatt separate komponenter?

Ser KEF og Klipsch har litt forskjellig.

Men er litt sær.liker at produktet er laget i hjemlandet til produsenten
 
Forsterkeren min virker ennå,etter 21år :)
Høytalerene er billige,men virker de også.så har kanskje mest glede av å bytte alt.
Men 2 aktive høytalere og en liten sub,hadde vært et ryddig oppsett. Men er det godt nok for en som alltid har hatt separate komponenter?

Ser KEF og Klipsch har litt forskjellig.

Men er litt sær.liker at produktet er laget i hjemlandet til produsenten
Hvis høyttalerene ikke er noe å samle på, så er det jo bare å tenke fritt ja. I mitt tilfelle så var høyttalerene helt topp fortsatt.
 
Ser KEF og Klipsch har litt forskjellig.

Min musiker/musikkprodusent-barndomskamerat sverger til aktive KEF, både til vanlig lytting og som studiomonitorer. Mener å huske at noe av argumentet er at de er spesielt godt egnet til nærfeltslytting pga coaksialelementene.