* K L O K K E S T A F E T T E N *

Klokkestafetten – Tredje etappe.

Vis vedlegg 357453


Da var det min tur. Dette er samlingen min pr. januar, 2024

Det er ikke så lenge siden jeg ble bitt av denne basillen. Solgte et par quartsklokker og kjøpte en Seiko 5 (SNKL23J1), sommeren 2022. Det viste seg at 37 mm var alt for lite til meg, så jeg kjøpte en Seiko 5 Sport (5KX) og noen “mod parts”, og deretter gikk det bare utforbakke.

Mothakene på kroken jeg hadde bitt på gikk enda lengre inn i leppa da en generøs kompis/kollega ga meg en Hydroconquest, en Squale og en G-shock 5600. Han hadde mistet interessen, og observert at jeg hadde fått den.

Det har gått noen klokker inn og ut av samlingen siden da, men jeg begynner å bli ganske fornøyd med komposisjonen av klokker i boksen. Man er vel aldri “i mål”, men det går an å roe ned litt og heller forsøke å øke kvaliteten/nivået innimellom når man har muligheten til det.

Jeg prøver å holde samlingen allsidig og variert, og synes egentlig jeg har fått det noenlunde til. (Ikke spør kona. I følge henne har jeg en kasse med helt like klokker ) Med unntak av at dykkerklokker kanskje er noe overrepresentert. (Noe som er litt rart, da jeg ikke engang liker å bade.) ;)

Så det følgende er i alle fall min “State Of The Collection” i dag:


Christopher Ward C60 Trident Pro 300

Vis vedlegg 357454


Referanse: C60-42ADA31S0KW0-B0
Ø 42mm
Lug to lug: 49,3mm
Høyde: 11,3mm
Rembredde: 22mm
Urverk: Sellita SW200-1

Denne hadde jeg lest mye hype om før jeg fikk den, og hadde fått for meg at jeg måtte ha en klokke med hvit skive. Den gir en super kvalitetsfølelse, ser i mine øyne flott ut, med bra finish. Slank og fin. Glimrende lenke med verktøyløs mikrojustering i spenna.

Longines Hydroconquest

Vis vedlegg 357455

Referanse: L3.642.4.96.6
Ø 41mm
Lug to lug: 51mm
Høyde: 12mm
Rembredde: 21mm
Urverk: Longines L633 (ETA 2824-2)

En av klokkene jeg fikk. Den trengte en full service, så det kostet jo litt, men jeg kom nok ut i pluss likevel. En kvalitetsklokke som har fått ganske mye armtid. Liker at den bærer stort, og at lenken er uten taper. …Stikk i strid med dagens trend. Forferdelig dårlig lume, og litt mye rot på skiva, men nydelig blå sunburst. Absolutt en keeper.

Squale 20 Atmos

Vis vedlegg 357456


Referanse: Y1545
Ø 40mm
Lug to lug: 48mm
Høyde: 13mm
Rembredde: 20mm
Urverk: ETA 2824-2

Denne har fast plass i boksen, og var også blant klokkene jeg fikk, som nevnt over. Fet klokke fra et merke med lang historie. …Ankepunktet mange har, er at den er mer enn litt lik en gammel Submariner. Jeg føler også litt på det innimellom. …En kopi, liksom. …Men pyttsann! Alle klokker likner på noe som kom før dem, og den som flest likner på er nok nettopp Sub-en. Sannsynligvis den klokka jeg har som går aller mest nøyaktig, forresten. …Hvis man ikke teller med kvartsurene da.

Victorinox Alliance Mechanical

Vis vedlegg 357457

Referanse: 241898
Ø 40mm
Lug to lug: 50mm
Høyde: 9mm
Rembredde: 20mm
Urverk: ETA 2892

Denne er en skikkelig sleeper! Slank og fin litt dressy feltklokke? Eller evt. litt “feltklokke-aktig” sportsklokke. Pen, no nonsense kasse med fin skive og pen Oyster-type lenke. Så vidt under 9mm tykk og rosinen i pølsa er ETA 2892-urverket. Mer classy enn de fleste mer “tactical” klokkene fra Victorinox. Har tenkt flere ganger at denne trenger jeg egentlig ikke beholde, men jeg liker den så godt at jeg nok lar den beholde plassen sin i boksen.

Seiko Baby Marinemaster (MM200)

Vis vedlegg 357458


Referanse: SPB077J1
Ø 44mm
Lug to lug: 51mm
Høyde: 13mm
Rembredde: 20mm
Urverk: Seiko 6R15

Jeg har tenkt at jeg i alle fall bør ha én Seiko i boksen, så da jeg solgte en King Samurai som jeg egentlig likte godt – for å frigjøre penger til noe annet - endte det opp med at jeg kjøpte denne. Da jeg fikk den husker jeg at jeg tenkte at hvis jeg bare kunne beholde én klokke, kunne det godt være denne. Pen, lenken er såpass OK at jeg avlyste planen om å kjøpe Strapcode til den, og på usedvanlig vis for en Seiko, liner bezelen, minuttringen og skiva helt fint opp. Nyforelskelsen har gitt seg litt nå, men fremdeles en klokke jeg bruker mye, og en ganske perfekt hverdagsklokke.

Glycine Combat 6 Vintage 43

Vis vedlegg 357459


Referanse: GL0459
Ø 43mm
Lug to lug: 49mm
Høyde: 10,7mm
Rembredde: 22mm
Urverk: Glycine GL224 (Sellita SW200)

Hadde lenge hatt lyst på en “feltklokke” eller noe med litt militær stil. Denne var tilgjengelig til en grei pris. Fin klokke med OK specs. Liker “pie pan”-skiva. Jeg liker ikke NATO-remmer, og denne kom på en ekstra fæl en. Heldigvis har jeg en dyktig remmaker i nærheten, og etter å ha drodlet litt specs, sydde han denne, som jeg synes passer både meg og klokka perfekt.

Tissot Visodate

Vis vedlegg 357460


Referanse: T1184301627100
Ø 42mm
Lug to lug:
Høyde: 12,1mm
Rembredde: 21mm
Urverk: Powermatic 80

En dressklokke må man visst ha, og dette er min. :) Litt stor for en typisk penklokke, men det passer meg bra. Den originale remma var for kort, så igjen (eller egentlig før) kom den lokale remmakeren på banen og sydde en nydelig rem i alligatorlær. Litt overkill til en sånn budsjettklokke kanskje, men den holder jo en stund.

Certina DS Action GMT

Vis vedlegg 357461


Referanse: C032.429.11.051.00
Ø 43mm
Lug to lug: 51mm
Høyde: 12,6mm
Rembredde: 21mm
Urverk: Powermatic 80 GMT

Visstnok er en GMT noe man skal ha i samlingen. ;) Denne krysser av i den boksen. Jeg synes den er stilig. Vanskelig å finne perfekt størrelse på lenken med butterfly-spenne, men det er vel et vanlig problem med sånne, og jeg er mest glad i lenker, så…. Jeg liker at 24 timers-skalaen er på minuttringen, i stedet for en roterende bezel. Hva skal man med det, liksom? Jeg trenger ikke å følge to tidssoner, så tre blir jo helt bortkastet. ;)

G-shock Square

Vis vedlegg 357462


Referanse: DW-5600E-1VER

Ja… Denne kjenner jo alle, så hva er det å si? En G-shock er kjekk å ha hvis man skal ut og jobbe med noe som er grisete eller risikabelt for en klokke man er redd for å få riper og merker i.



OOOPS! For mange vedlegg. Fortsetter i neste post. :D

En "konsolideringsrapport": Nå er MM200, Certina GMT, Tissot Visodate, PRX og Christopher Ward ute. :eek:

Litt vondt, og føler det haster å få inn noe nytt og flott. …men innser at hast er et problem jeg har hatt hele tiden. ;)
 
En "konsolideringsrapport": Nå er MM200, Certina GMT, Tissot Visodate, PRX og Christopher Ward ute. :eek:

Litt vondt, og føler det haster å få inn noe nytt og flott. …men innser at hast er et problem jeg har hatt hele tiden. ;)
Lov å spørre hva som er på short list?
 
Mja. Har veldig sansen for Seamaster Diver 300 (SMPc) og Planet Ocean. …Ellers har jeg lyst på en kronograf, men tviler på at jeg orker å vente til jeg har råd til f.eks. En Speedy Sapphire Sandwich. :)
300 er nice, og lett å få passe gamle modeller til ok pris. kjør på!

OBS: Det ble innlegg nr. 4000...
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og seiltid
Allerede omrokkert, litt etter planen presentert ovenfor. Min dato for samlingspresentsjon kom altså på et tidspunkt alt var i flyt.

Nå ser det slik ut:
IMG_5880.jpeg

116600: sommerklokke og hard beater
116500: hverdagsklokke og myk beater
5513: penklokke og dress/jobb beater

Dekker alle behov. Dog litt kjedelig med Rolex i bare svart/hvitt. Ift bredde i Rolex klassiske modeller så mangler en DJ, hvilket kommer mot slutten av året fra Bjerke.

IMHO er DJ, Sub og Daytona Rolex’ mest ikoniske modeller, i den rekkefølgen, med Pepsi og SD etterfølgende disse.

For meg holder det med en sommerklokke og en vintage, derav bytte til Daytona.
 
Allerede omrokkert, litt etter planen presentert ovenfor. Min dato for samlingspresentsjon kom altså på et tidspunkt alt var i flyt.

Nå ser det slik ut:
Vis vedlegg 359432
116600: sommerklokke og hard beater
116500: hverdagsklokke og myk beater
5513: penklokke og dress/jobb beater

Dekker alle behov. Dog litt kjedelig med Rolex i bare svart/hvitt. Ift bredde i Rolex klassiske modeller så mangler en DJ, hvilket kommer mot slutten av året fra Bjerke.

IMHO er DJ, Sub og Daytona Rolex’ mest ikoniske modeller, i den rekkefølgen, med Pepsi og SD etterfølgende disse.

For meg holder det med en sommerklokke og en vintage, derav bytte til Daytona.
Deilig trio!

Lov å spørre hva slags konfigurasjon man valgte på DJ'en.

Og du kan vel ikke utelate DD i Rolexlegendene? Jeg synes den er mer legendarisk en DJ.
 
Deilig trio!

Lov å spørre hva slags konfigurasjon man valgte på DJ'en.

Og du kan vel ikke utelate DD i Rolexlegendene? Jeg synes den er mer legendarisk en DJ.
Ja. DD er jo så absolutt klokken som definerte Rolex i luksus-jappe-segmentet. Men, ikke like klassisk hvis du legger volum i regnestykket. Finnes ikke en eneste dame fra Oslo vest over 55 uten DJ. Det er solgt sabla få DD i forhold. Derfor jeg har havnet på DJ.

Jeg skal ha en DJ 41 med fluted bezel, jubilee og grønn motif skive. Slik jeg nylig hadde som ventepølse mens konas Hulk var på service. Helt aldeles nydelig klokke! Vurderer å bytte bestilling til blå, fra grønn, iom at vi har en annen grønn Rolex i hus.

Denne vil bli et supplement til Daytonaen som hverdagsklokke.
IMG_5808.jpeg
 
Ja. DD er jo så absolutt klokken som definerte Rolex i luksus-jappe-segmentet. Men, ikke like klassisk hvis du legger volum i regnestykket. Finnes ikke en eneste dame fra Oslo vest over 55 uten DJ. Det er solgt sabla få DD i forhold. Derfor jeg har havnet på DJ.

Jeg skal ha en DJ 41 med fluted bezel, jubilee og grønn motif skive. Slik jeg nylig hadde som ventepølse mens konas Hulk var på service. Helt aldeles nydelig klokke! Vurderer å bytte bestilling til blå, fra grønn, iom at vi har en annen grønn Rolex i hus.

Denne vil bli et supplement til Daytonaen som hverdagsklokke.
Vis vedlegg 359434
Begge er lekre, men jeg ville kanskje gått for blå. DJ kler blått vanvittig godt.
Uansett blir en Datejust aldri feil. Komfortabel på armen er den også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
OBS: Post 2/2:

Certina DS Action Diver

Vis vedlegg 357464


Referanse: C032.607.22.051.00
Ø 43mm
Lug to lug: 51mm
Høyde:
Rembredde: 21mm
Urverk: Powermatic 80

Måtte ha en two tone! Harry, sier du? Pfff! Dessuten har jeg aldri vært redd for å være litt harry. :) DS Action Diver må være den beste måten å bruke 10-12.000 på en ny klokke. Ikke verdens mest detaljerte finish. Mer “tool watch”, men flott kvalitet og presisjon, og med en fantastisk “bezel action”. Bokser i langt over sin vektklasse.

Casio G-shock “Full Metal Casioak”

Vis vedlegg 357465


Referanse: GM-B2100D-1AER
Ø44mm
Lug to lug: 50mm
Høyde: 12,8mm
Rembredde: N/A
Urverk: Casio Module 5691

Kjøpte denne da jeg ville ha en G-Shock som så litt bedre ut enn 5600. …Men samtidig mister den jo litt av nytteverdien som “herjeklokke”. …Men det er jo alltids nyttig å ha et quartz-ur som bare kan plukkes opp i farta. Har også gjort tjeneste som reiseklokke. Og så ser den jo tøff ut, da.

Longines Conquest (2023)

Vis vedlegg 357466


Referanse: L3.830.4.02.6
Ø41mm
Lug to lug: 49mm
Høyde: 10,9mm
Rembredde: 21mm
Urverk: Longines L888.5 (ETA 2892-base)

Denne har jeg bare hatt i noen uker. Kjøpte den her på Tidssonen. Har ønsket meg en “Go Anywhere Do Anything”, litt pen hverdagsklokke en stund, og da denne dukket opp, og jeg og selgeren ble enige, ble den min. Jeg er ikke 100% fornøyd med at det er kronglete å finne en perfekt størrelse på lenker med butterfly-spenne, uten mikrokustering, og jeg blir ikke 100% komfortabel med hvordan den veldig slanke lenken ser ut på armen. …Men den er komfortabel på, og er en veldig fin klokke, så jeg gir den litt tid.

Tissot PRX Powermatic 80

Vis vedlegg 357467


Referanse : T1374073302100
Ø40 mm
Lug to lug 39mm (44 m/integrert endeledd)
Høyde: 10,8mm
Rembredde: N/A
Urverk: Powermatic 80

Denne er den aller siste klokken som kom inn i samlingen. Jeg har ønsket meg både en gull(farget) klokke, og en “integrert sportsklokke”. Til den siste kategorien hadde jeg egentlig et godt øye til Christopher Ward 12, men den er jo en god del dyrere. Da jeg fikk et glimrende tilbud på denne i romjula, klinte jeg til. Denne er komfortabel og nett, og sitter som et skudd. Alle sier at PRX bærer så stort, men det synes jeg ikke. Kunne godt vært litt mer bombastisk, men jeg synes den treffer bra. Som å ta på en en bit av søttitallet. Og for protokollen har det faktum at jeg har kjøpt en “gullklokke” ingenting å gjøre med det faktum at jeg fyller 50 i løpet av året. ;)



Det var vel det. Må som sagt inrømme at det kanskje er litt overvekt av dykkerklokker, men bortsett fra det synes jeg egentlig selv at dette dekker de aller fleste “behov” *kremt*. Jeg “mangler” en kronograf, og en litt “morsom” klokke. En slags “comic relief” i samlingen. Jeg holder utkikk etter en ikke hinsides priset automatisk kronograf mer eller mindre kontinuerlig, og til den andre kategorien, har jeg snust på et par Hamilton Ventura. …Men vi får se hva tiden bringer. Det haster jo ikke (så mye som det ser ut til på hvor mye jeg styrer med det.)


Som en bonus, tar jeg med et bilde av “nostalgiboksen”. Klokker som jeg ikke ser som en del av “samlingen”, men er ting jeg tar vare på pga. affeksjonsverdi. Klokka jeg fikk til femårsdagen i 1979, digitalklokka jeg fikk da jeg begynte på barneskolen i 1981, en Seiko jeg fikk til 20-årsdagen min, klokka etter min avdøde far, og en gammel Revue Sport som er etter min bestefar:

Vis vedlegg 357468

Så da setter jeg meg og venter på at dere andre skal “rate or roast” samlingen min, og sender stafettpinnen videre til @grimreaper. Ha en flott søndag!

Konsolidering utført. ;)

IMG_9056.jpeg
 
Certina DS Super PH500

Vis vedlegg 358314

Alle mine klokker har jo mørke skiver, men jeg må jo ha en sommerklokke med litt sprekere farge også. Aller helst kunne jeg tenkt meg en PH1000, men denne får duge. Certina gir masse klokkeglede for pengene. Så mye mer er det vel ikke å si om denne.

Da har det vært en liten oppdatering i boksen, eller kanskje heller en liten justering;)
I tråd med det jeg sa i innlegget så var det en Certina DS PH1000m jeg hadde mest lyst på, så da ble det ut med en Certina sommerklokke og inn med en annen. Fortsatt gul/oransje (litt gulere:)) og klar for litt dypere dykk.

Så er jeg litt spent på om denne "gir meg noe mer" eller ble jeg grepet litt av hypen.
Etter en dags bruk så heller jeg mot at jeg liker ph1000 bedre enn ph500, så får vi se.

Ut:
20231204_093137.jpg

Inn:
20240301_070518.jpg