Jeg heter André, og jeg har et problem..

andres

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2013
Innlegg
4.096
Sted
Sandnes
Min samling

Jeg er en samler, det er ingen vei utenom. Da jeg var liten samlet jeg på korker, pins, frimerker, fotballer, POG (husker dere disse?), mynter etc... Dette har ikke blitt bedre med årene, men kanskje noe mer raffinert og gjennomtenkt. Før jeg meldte meg inn på TS hadde jeg 3-4 klokker og var lykkelig. Her er vi nå...





20240122_144752.jpg



Heldigvis selger @Jon Henrik klokkebokser som kan holde disse trygge. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde hatt denne hobbyen om det ikke var for dette forumet. Flere her er jeg i daglig kontakt med, og kan kalle mine venner. Snakke om klokker, og alt annet. Både gode og dårlige råd kommer på løpende bånd. Det å ha en hobby som et fristed man kan dykke dypt inn i er verdifult, og dette har Jon H. lagt til rette for med dette forumet. Takk.

Jeg tenke jeg skulle presentere min samling, i grupper som er neste logisk. Kanskje..

Dykkere:

Jeg dykker ikke, men det har ingenting å si, dykkere er kult. En veldig sentral del av samlingen, og de fleste blir brukt ofte.

Rolex Submariner date 168000:
Jeg har tidligere hatt 16610 og 114060, men denne treffer meg bedre. Nok vintage til at man kan se det på den, men fortsatt moderne nok til at den kan brukes normalt. En skikkelig nerdeklokke. 168000 var aldri en klar plan i Rolex sitt hode. De skulle lansere 16610 med det nye 3135 verket og 904L stål, men urverket var ikke klart. Løsningen ble å legge til en null på ref. 16800 og putte 3035 verk i 904L kasser. Meget begrenset produksjon, og min er en tidlig utgave. 1986. Ikke nådd legendestatus eller virkelig blir samleverdig enda, men jeg tipper det kommer snart.

Tudor Pelagos 42mm:
Denne kjøpte jeg ny, vet ikke helt hvorfor, men det bare klaffet. Titan og in-house (ikke at det betyr så mye for min del), og en fantastisk skive. Matt, blå, god lume, vintage aktig layout. Rett og slett veldig tett på en perfekt beater man kan ta med på alle eventyr. Denne brukes mye, og kommer ikke til å svikte.

Omega seamaster PloProf:
Min optimale størrelse på klokker er 36-40mm. Derfor skjønner jeg ikke helt selv hvorfor denne er så comfy. Den har relativ kort lug-lug på 48mm. Mulig det hjelper. Denne har jeg eid 2 ganger, så ser ikke at jeg kan selge den en gang til. En helt rå klokke, som får folk til å le. Alle har sett en sub på GTG, ikke alle har sett en PloProf. Brukes en del, og fortjener det. En skikkelig bølletøff klokke for alle som liker noe som er litt utenfor allfarvei.

IWC Aquatimer jacques cousteau:
Dette er en klokke jeg ønsket meg i flere år, sjelden å finne her på berget, men jeg var heldig å byttet den likt i en 214270 for en del år siden. Har aldri angret. En helt fantastisk klokke, fargene, reimen (kjøpt ny av @JørgenO , takk), patinaen, kassa. Helt nydelig. Veldig deilig å ha på armen, og virker mindre enn sine 42mm. Den orange fargen mot den blå sunburst skiven er helt fantastisk, farlig å ha på hvis man kjører bil.

Doxa 300T:
Jeg måtte ha en Doxa, fordi man må jo ha vært innom det. Legendarisk merke mtp. dykking, og dette er en moderne versjon av en klassiker. Jeg valgte 300T, siden man får mikrojustering på låsen. Kjøpt ny i Norge. God bærekomfort, og morsom skive.

Seiko SKX007:
Hva skal man si, dette er en klokke som de fleste har vært innom. Legendarisk, og elsket. Den kostet ny 1350kr da jeg kjøpte den. Skrukrone, 200m vanntett, pålitelig, og rett og slett godt designet, en helt fantastisk klokke som fortjener en plass i samlingen.

JLC master compressor chronograph:
Denne har jeg bare hatt noen uker, men for en klokke. Unboxet den her https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-skikkelig-dykkerklokke.72389/ skriver ikke så mye mer her da, den som vil kan trykke på linken.

20240122_145424.jpg


Neste gruppe må bli de klokkene som blir brukt mye i hverdagen. Vi kan kalle gruppen:

Hverdagsklokker:

For noen år siden jobbet jeg som bilmekaniker, det begrenset hvilke klokker jeg kunne bruke i arbeid noe. I dag har jeg en kontorjobb, men mye utbytte av den tekniske bakgrunnen, så jeg kan bruke hva som helst som daglig klokke, disse under er ofte på armen på jobb.

Rolex Datejust 16018 1984:
Kjøpt for mange år siden, litt på impuls, men gud så glad jeg er for at jeg gjorde det. Jeg trodde helgull ikke var for meg, skikkelig harry ikke sant? På 6-7 år har jeg fått 0 (null) kommentarer på den. Komfortabel, kul, classy, og deilig. Man må bare like den.

Rolex Explorer 2 16570 1989:
En av de første Rolexene jeg kjøpte. Her får man så å si alt man vil i en klokke. Tåler juling, vanntett, GMT funksjon, lenke, går under radaren. Perfekte hverdagsklokke? Ja, tror det. Min er av de absolutt første, så her får man open 6 og deilig patina. kommer aldri til å bli solgt, denne skal være med i likskjorta.

Rolex Explorer 1 36mm two tone:
Kjøpt ny av meg. Dette er Rolexen som ikke gir mening. Explorer er den ultimate sportsklokken. Aldri skal den være med noe gull, det gir null mening. Bortsett fra noen 5501 Air-king modeller som ble brandet explorer og levert i two tone på 60 tallet. Da jeg så bildene fra Rolex sin markedsavdeling fikk jeg grøssninger, ikke gåsehud. Den så rett og slett ikke ut. Den vokste noe på meg etterhvert som jeg fikk se filmer på youtube. Sendte melding til lokal klokkepusher og 2 mnd. senere satt den på armen. Mye bedre enn ventet, og det deilige er at den ble bedre etter at alt gullet hadde fått ørsmå riper som mattet det hele noe ned. Gull som er polert har en tendens til å se sort ut. Med bruk blir dette tonet ned og mye mer behagelig å se på. Virkelig en klokke som overgikk forventningene.

Grand Seiko springdrive SB283GA:
En helt nydelig klokke. Fantastisk finish på skive, og spesielt indekser/visere. Grand Seiko har fått en skikkelig fanbase, og det er ikke rart. Det finnes lite på denne klokken som ikke er perfekt. Sekundviser sklir jevnt rundt skiven, indeksene trenger nesten ikke noe lys for å skinne. Perfekt polert og nok fasetter til å spille hovedrollen i denne klokken. Tett på perfeksjon.

Rolex oyster perpetual Harley Davidson 36mm:
100% impulskjøp. Dette er en OP som ikke så alt for ofte kommer til salgs. Skiven er helt utypisk med skriften sirkulært rundt skiven. Hva designavdelingen tenkte på denne vites ikke. På en rar måte gir det nesten mening. Det gir en slags harmoni og symmetri i skiven. Utrolig komfortabel, under radaren, og perfekt som beater. Sitter ganske trygt i samlingen siden det er en klokke som ikke alle andre har (som mye av samlingen min)

20240122_150058.jpg


Neste gruppe, skal vi kalle det raringer? vet ikke helt, vi går for...

Kuriositeter:

Omega Moonswatch:

Hva skal man si, artig påfunn. Veier nada og snur man reimen er den også helt grei. PR- messig en real innertier. Brukes nesten ikke, men morsom å ha i boksen.

Ikepod seaslug:
Kjøpt av @Nicolai i et svakt (for han sin del) øyeblikk. Utrolig morsom klokke, med en historie som involverer en legendarisk designer og Apple av alle ting. POD er et hint her.. Er det en dykker? ja, egentlig. Er det en GMT? tja, er jo det.. Er krona så liten og knotete at det er fullstendig upraktisk å bruke den som GMT? ja, absolutt! Morsom klokke som man sjeldent ser. En conversation starter.

Certina Argonaut 280:
Funky klokke kjøpt av @MINUTE_REPEATER for en del år siden. Tok service på den og har brukt den sikkert 4-5 ganger. Skiven har en nydelig farge, kassen er utrolig flott, men den taper kampen om armen. Uansett en morsom klokke å ha i samlingen.

Seiko alpinist SARB017:
Den perfekt Seiko innenfor 5000,- (nå er det kanskje mer?), nydelig skive, fantastiske visere, deilig kasse. Fin størrelse for en pen hverdagsklokke, 37,5mm. For tiden på en lenke etter min Farfar. Har kjøpt og solgt denne 4 ganger, har nå lært leksa. Denne selges ikke. Brukes heller ikke, men det er ikke så viktig. Reimen som følger med er helt forferdelig, men heldigvis kan den lett byttes ut. Anbefaler alle å prøve denne, helt utrolig hvor fin den er.

20240122_145209.jpg


Neste gruppe må bli denne, har ikke noe godt navn på den.

Denne:

Rolex Datejust 1601:

Dette er en klokke jeg kjøpte til samboeren, hun bruker den fra tid til annen. En real klassiker, med plexiglass og slarkete lenke, akkurat slik det skal være. Obligatorisk i enhver samling som inneholder Rolex.

Baltic Bicompax:
Klokke som kom inn i samlingen litt tilfeldig. likte skiven og utseende. Finish og byggkvalitet står til 3+, men fin er den.

Lanco Chronograph:
Kjøpt for en snusboks (?) av @ErikR for en del år siden. Har byttet balansen på den, så nå går den igjen, men har mistet en pusher. Kul vintage Valjoux 7730 chrono i fin størrelse. Mener den er rundt 38-39mm.

Rolex Oyster date (håndjager)
Manuelt opptrekk og dato. Two tone 34mm, så denne ble gitt bort til samboeren. Kjøpt for en slikk og ingenting av @Preben Lidi back in the day, og brukes sporadisk av Fru Andres. Veldig fin klokke for en nett håndledd. Needless to say; boks og papirer er long gone.

20240122_150009.jpg


Neste gruppe blir også kortfattet.

Casio +

Citizen:

Gave fra mine foreldre. Muligens den som pirret klokkeinteressen. Deilig blå sunburst skive og integrert lenke. Brukt daglig i rundt 6 år. Citizen har alltid levert mye for pengene, denne er ingen unntak. Må bytte batteri, men blir nok aldri gjort. Flott klokke.

Casio:
Man må jo ha litt G-shock. Tåler alt, vanntett, trofast, comfy og leken. Brukes ikke så mye, men helt obligatorisk i enhver samling.

20240122_150203.jpg


Rosinen i pølsa, klokker med reim som brukes til pent, og mye annet. Virkelig en kategori som mange overser. Ofte blir det for mye sportsklokker. Er ingenting feil med å bruke en dressklokke til t-shirt. Live a little!

Penklokker:
A. Lange & Shöne Lange 1 Moonphase:

Denne klokken er noe helt eget. Har skrevet en mini review av den https://www.tidssonen.no/forum/threads/brukererfaring-a-lange-shöne-lange-1-moon-phase-192-032.71866/ som man kan lese om man vil. 38,5 perfekte mm. Få kan måle seg med Lange til prisen. Denne kjøpte jeg ny, så denne skal i andre lomma på likskjorta. Ikke mye annet å si enn at det er den perfekte følgesvenn i hverdagen, brukes mye.

A. lange & Shöne 1815 up/down:
Mitt første møte med Lange, byttet i et svakt øyeblikk med Jon Henrik (JLC duomotré), men angrer ikke. Enkel, elegant og nydelig. Viserne er blånerte til perfeksjon. Fin størrelse og skive, kan brukes til annet enn fest også, virkelig en klokke som kan rockes til t-shirt og jeans. Hvis noen sier noe annet tar de feil. Trodde jeg skulle selge denne da Lange 1 kom inn, men jeg klarer det bare ikke. Den er for perfekt.

JLC Grande Reverso 8 days GMT:
Dette er en raring. Vet ikke hvorfor, men jeg digger reverso. Dette er en stor reverso. Kan fint brukes til hverdags og fest. Skrev litt om den i reisebrevet til @Edzilla fra vi var i Geneve.
https://www.tidssonen.no/forum/threads/høstdepresjon.26522/page-178#post-712590 kan leser her.
Fantastisk klokke som jeg har hatt i mange år. Faktisk kjøpt ny i Norge. Ryktene sier at det er laget i området 250 -300 av denne. Var ikke noe stor hit. (reim laget av @Nessuno79 )

JLC vintage automatic:
Denne (og neste) er også kjøpt av @MINUTE_REPEATER faktisk. Nydelig vintage klokke med deilig skive. Ca. 36mm og sitter perfekt på håndleddet. Et perfekt valg til dressen. Et av de aller første automatiske urverkene som kom. Går som en klokke, har hatt service for et par år siden.

Ukjent:
Denne er gammel, veldig gammel. mest sannsynlig fra 30 tallet. Deilig kantete kasse og blånerte flotte visere. Veldig morsom klokke man kan ta ut urverk og skive i en enhet. Baklokket er hengslet, slik at det bare kan poppes ut. Partytrick!

20240122_145010.jpg



Vet ikke helt hva meningen med denne tråden var, men la oss se på det som et slags takk til TS. Det hadde ikke vært like morsomt å bruke tid på denne hobbyen hvis ikke vi hadde hatt et slik forum. Veien videre har jeg null plan for. Det kan bli en Patek 5170 hvis jeg tørr, ser fantastisk ut, eller noe helt annet.

Vi snakkes, morna!
 
Redigert:
Damn, for en samling du har @andres. Takk for deling!

Jeg tror faktisk min favoritt (hvis jeg klarer å se forbi elefanten i rommet, den Lange-klokka) er den blå-orange IWC'en, den er bare så kul. (y)
For en sommerklokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Helt konge….

Hvor skal du begraves forresten? -Har nettopp unboxet ny spade og kubein på gravediggers.com/forum/everydaycarry
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Rått, deilig og nydelig «ufokusert», akkurat slik jeg liker det :)
Du har mange i den boksen (skuffen?) jeg kunne tenkt meg!
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Imponerende samling og bredde. Nå vet jeg jo hvilket forum jeg er på, men i første bildet i tråden lykkes du godt med å gi meg den "klokkelot selges samlet"-vibben der noen har tømt en bøtte tilfeldige moteklokker på bordet og lagt ut annonse på finn.no. Tror jeg hadde fått utslett om min mer beskjedne samling lå en slik haug. Men veldig glad jeg leste videre :mrgreen:

Disclaimer: Jeg følger ikke veldig godt med på TS dessverre så vet ikke så godt hvem folk er og hva de har postet før etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres