Dagens vin

Stille og rolig markering av årets siste dag sammen med kona og de firbeinte. Takk for det gamle ;)

IMG_4459.jpeg
 
Dagens vin. I overkant mye alkoholsmak og «sting». And med saus klarte ikke matche den nok til å ta av toppen. Helt sikkert en god vin, men ikke helt min stil.

Nok en gang konkluderer jeg med at hypen rundt Amarone ikke treffer meg.

Godt nyttår!!
 

Vedlegg

  • IMG_3174.jpeg
    IMG_3174.jpeg
    106,2 KB · Visninger: 0
Arlaud Morey St Denis 1er Cru Aux Cheseaux. Må si at 2020 årgangen i burgund ikke treffer notene for min del. Rolige 14%(!) alkohol og stram, tettpakket mørk frukt. Vil jeg ha noe så heftig ser jeg heller til Napa Cabs. Drikker nok denne alt for tidlig, men glad for at jeg ikke lastet opp med 2020.
IMG_3077.jpeg
 
Mye snacks-vin i jula.

Høydepunkter:

- rodrigo mendez Salvora 2019 - for en fantatisk bløt men aromatisk vin. Utmerket til piggvar på nyttårsaftern.
- Franck Pascal Quinteessence 2008 - banket Krug ned i støvlene. Uten problem den beste sjampisen jeg noen gang har prøvd. Tørr og fruktig som nedkjølt og ble litt mer 'eplemos' uten å være for syrlig (jeg like ikke for syrlig sjampis eller annen sprudlevin) når den varmet seg opp. Tok en stund å drikke en hel magnum...
- Anthony Thevent morgon cuvee vieilles vignes 2019 - deilig gamay med litt tak med tanniner og (brukt) fat. likte denne overraskende nok mer enn hans cote de py, som vi drakk etter JF cote de py 2019 på julaften.
- anthony thevenet morgon cote de py julia - veldig voksen beaujolais, og ikke bare 'saft' som det ofte blir. kan uten problemer konkurrere med burgunder. tipper denne vil bli bedre og bedre med lagring.
- Jean Foillard cote de py 2021 - denne var deilig til and på julaften. jordbær med litt tanniner og god syre.
- Anthony Thevent beaujolais blanc - passet bra til chouxcroute. var litt søtlig som passet bra med fett kjøtt og syrlig kål. digg lissom-hvit-burgunder.
-Jean foillard nouveau 2023 - kanskje min favoritt av 5 nouveau som jeg kjøpte i år, selv om den helt klart var mest delikat. delikat men kompleks, som en god lowland whisky. var veldig subtil som kjeller-kald, men tok seg til når den ble varmet opp litt. thivin sin gamay noir kom på andreplass for meg. alle de andre jeg drakk var veldig like.

IMG_0293.JPG
IMG_0290.JPG
IMG_0275.JPG
IMG_0263.JPG
IMG_0213(1).JPG
IMG_0212.JPG
IMG_0209(1).JPG
IMG_0103(2).JPG
IMG_0100(1).JPG
 
Elsker Bernhard Huber. Synd at prisene har eksplodert det siste årene :( 52% økning siden julen 2022..
Å heisann, det hadde jeg ikke fått med meg. Da blir det kanskje ikke så aktuelt å kjøpe den igjen fremover. Jeg synes også disse er veldig fine, mener jeg betalte 350+ sist jeg kjøpte.
 
Å heisann, det hadde jeg ikke fått med meg. Da blir det kanskje ikke så aktuelt å kjøpe den igjen fremover. Jeg synes også disse er veldig fine, mener jeg betalte 350+ sist jeg kjøpte.
Stemmer nok det. Ser jeg betalte 379kr i romjulen 2022. Slippes ny årgang onsdag10/01 hvor Malterdinger koster 576kr for Spät og Weiss. 2021 er forøvrig første årgang av Weiss med 100% Chardonnay. Alte Reben har økt fra 549kr (jan 2022) til 864kr flasken i år..
 
Ville prøve noe nytt i helgen og etter litt lesing endte valget på en flaske med Blaufränkisch. Nærmere bestemt en Prellenkirchen fra Dorli Muhr.
Ganske lukket ved åpning og trengte gode 1.5t for å åpne opp. Sursøt skogsbærfrukt, lakris og noe urter. Fin spice. Leskende syre og avslepne tanniner. Ganske juicy og relativt slank.
Var litt skeptisk med en gang men etter luft var dette en veldig positiv overraskelse. Drakk denne uten mat, men tror den vil funke knallbra som pizzavin. Veldig godt kjøp til 250kr!

IMG_3135.jpeg