Uskrevne regler - ikke nå lengre.

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
808
Sted
Oslo
Jeg opererer med noen uskrevne regler for klokkebruk/samling/kjøp. Her er mine, har du noen?
Om du har kan du skrive dem ned her, så er de ikke lenge uskrevne.
  • Vet jeg ikke hvilken klokke jeg vil bruke en dag er det fast regel å gå tilbake til default. Da blir det Grand Seiko Quartz SBGX 061.​
  • Jeg bytter aldri klokke i løpet av dagen, den jeg tar på om morgenen blir på til kvelden.
  • Reiser jeg hjemmefra er det med bare en klokke, og den er på armen.
  • Er det en klokke jeg ikke har brukt på en stund stilles dato og tid korrekt etter tidssignalet på Watchville før jeg bruker den.
  • Kvartsklokker stilles ved sommer/vintertid (unntatt en Seiko 7C-43 som fortner 90 sekunder i måneden)
  • Jeg kjøper ikke klokker som ikke kan fungere som "den eneste". (Unntak her for Seiko Tuna og Ashtray.)
  • Jeg bekymrer meg ikke for riper.
  • Jeg bruker bare penger jeg har og kan tape om markedet forsvinner over natta.
  • Klokker med tre visere og reim heter ikke "dressklokke" men "vanlig klokke" da kan de brukes når jeg vil.
  • Jeg vil aldri bruke uttrykket Beater og Grail om en klokke jeg bruker ofte og en jeg har lyst på.
  • Og til slutt, noe som ikke er en regel, men en observasjon: Mine klokker finner oftest sin rem/lenke og blir på den når den rette matchen er funnet
Det over er ikke noe jeg har pønsket ut, men det har blitt sånn, og føles som det er slik det skal være. Og skulle jeg bryte en av reglene er det bare jeg selv som vet det. Og dere nå da, men dere er nok like ille. Er det noen andre som har regler for klokker?

Lars Birger
 
Jeg opererer med noen uskrevne regler for klokkebruk/samling/kjøp. Her er mine, har du noen?
Om du har kan du skrive dem ned her, så er de ikke lenge uskrevne.
  • Vet jeg ikke hvilken klokke jeg vil bruke en dag er det fast regel å gå tilbake til default. Da blir det Grand Seiko Quartz SBGX 061.​
  • Jeg bytter aldri klokke i løpet av dagen, den jeg tar på om morgenen blir på til kvelden.
  • Reiser jeg hjemmefra er det med bare en klokke, og den er på armen.
  • Er det en klokke jeg ikke har brukt på en stund stilles dato og tid korrekt etter tidssignalet på Watchville før jeg bruker den.
  • Kvartsklokker stilles ved sommer/vintertid (unntatt en Seiko 7C-43 som fortner 90 sekunder i måneden)
  • Jeg kjøper ikke klokker som ikke kan fungere som "den eneste". (Unntak her for Seiko Tuna og Ashtray.)
  • Jeg bekymrer meg ikke for riper.
  • Jeg bruker bare penger jeg har og kan tape om markedet forsvinner over natta.
  • Klokker med tre visere og reim heter ikke "dressklokke" men "vanlig klokke" da kan de brukes når jeg vil.
  • Jeg vil aldri bruke uttrykket Beater og Grail om en klokke jeg bruker ofte og en jeg har lyst på.
  • Og til slutt, noe som ikke er en regel, men en observasjon: Mine klokker finner oftest sin rem/lenke og blir på den når den rette matchen er funnet
Det over er ikke noe jeg har pønsket ut, men det har blitt sånn, og føles som det er slik det skal være. Og skulle jeg bryte en av reglene er det bare jeg selv som vet det. Og dere nå da, men dere er nok like ille. Er det noen andre som har regler for klokker?

Lars Birger
Fiffig:) Av alle dine skrevne regler er det kun to av dem jeg skrive:
  • Jeg bekymrer meg ikke for riper.
  • Jeg bruker bare penger jeg har og kan tape om markedet forsvinner over natta.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og chrbir
Det er bare en klokke.

Min eneste regel står egentlig i signaturen din, liker jeg noe spiller det ingen trille om det koster 300,- eller 100 000,-. Begge prislappene (klokkene) gjør meg nøyaktig like fornøyd. Det jeg kjøper bruker jeg til det ikke går lenger og trives med det.
 
  • Elsker
  • Liker
Reaksjoner: Bezel og Genta
Artig :)

* Koser meg like mye med den billigste klokka jeg eier som den dyreste. Klokkeglede skalerer ikke nødvendigvis direkte med prislappen, hvis du finner rett klokker (for deg)
* Mer enn 5-6 klokker i samlingen gjør meg stresset
* Bruker nesten alltid lenke på alle klokkene, selv om jeg har en haug fine remmer liggende :LOL:
* Å ha flere klokker i samlingen som overlapper vesentlig i design/funksjon føles feil. Så: kun en chrono, en diver, etc om gangen.
* De ripene som kommer, de kommer
* Mengden kjøp/flipping/turnover i samlingen synker hvert år nå
* Skulle egentlig likt å være One Watch Guy men har veldig vanskelig for å kun velge en av de jeg eier.
* Tar bare med meg en stk klokke når jeg reiser på ferieturer, besøk av familie osv
* Når jeg har sittet på oppdrag ute hos kunder før Covid, brukte jeg konsekvent bare en fast "kostbar" klokke av gangen per kunde/oppdrag. Så: for de jeg jobbet sammen med så det ut som jeg bare eier f.eks Speedmasteren (+ kanskje en G-Shock noen dager).
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Genta
Har et par «regler»
  1. Maks 5 ur i samlingen.
  2. Maks 3 visere på et ur.
  3. Aldri bruke et ur i edelt metall sammen med t-skjorte eller kortermet skjorte.
  4. Alltid et ur med en brun rem sammen med brune sko/belte.
  5. Alltid et ur med en sort rem sammen med sorte sko/belte.
  6. Alltid bruke ur med lenke når det er +20˚C.
  7. Alltid originale remmer.
  8. Bytt ur, ikke rem.
  9. Sports-ur til «sport og fritid».
  10. Dress-ur til «pent og hverdags».
 
Jeg opererer med noen uskrevne regler for klokkebruk/samling/kjøp. Her er mine, har du noen?
Om du har kan du skrive dem ned her, så er de ikke lenge uskrevne.
  • Vet jeg ikke hvilken klokke jeg vil bruke en dag er det fast regel å gå tilbake til default. Da blir det Grand Seiko Quartz SBGX 061.​
  • Jeg bytter aldri klokke i løpet av dagen, den jeg tar på om morgenen blir på til kvelden.
  • Reiser jeg hjemmefra er det med bare en klokke, og den er på armen.
  • Er det en klokke jeg ikke har brukt på en stund stilles dato og tid korrekt etter tidssignalet på Watchville før jeg bruker den.
  • Kvartsklokker stilles ved sommer/vintertid (unntatt en Seiko 7C-43 som fortner 90 sekunder i måneden)
  • Jeg kjøper ikke klokker som ikke kan fungere som "den eneste". (Unntak her for Seiko Tuna og Ashtray.)
  • Jeg bekymrer meg ikke for riper.
  • Jeg bruker bare penger jeg har og kan tape om markedet forsvinner over natta.
  • Klokker med tre visere og reim heter ikke "dressklokke" men "vanlig klokke" da kan de brukes når jeg vil.
  • Jeg vil aldri bruke uttrykket Beater og Grail om en klokke jeg bruker ofte og en jeg har lyst på.
  • Og til slutt, noe som ikke er en regel, men en observasjon: Mine klokker finner oftest sin rem/lenke og blir på den når den rette matchen er funnet
Det over er ikke noe jeg har pønsket ut, men det har blitt sånn, og føles som det er slik det skal være. Og skulle jeg bryte en av reglene er det bare jeg selv som vet det. Og dere nå da, men dere er nok like ille. Er det noen andre som har regler for klokker?

Lars Birger
Noen «regler» har det komt gjennom årene på TS.
  • Speedmasteren skal ikke selges eller byttes.
  • Klokker uten lenke blir sjelden værende.
  • Klokker er til for å brukes.
  • Face to Face handel er greit, men ikke hjemme.
  • Alkohol og auksjon er ikke en god kombinasjon (hvis du er kjøper).
  • Du trenger bare én, resten er gøy/jåleri/tidsfordriv/hobby.
 
Har også noen generelle kjøreregler:
  • Vil ikke ha klokker som ser for like ut. Jeg har f.eks en sort BB58, som utelukker sort Sub. Men kan godt ha flere kronografer, divere etc
  • Klokke skal «passe» antrekket og anledningen, sjelden jeg bruker skinnrem på sommeren. Men kan bruke lenke til dress
  • Kun kjøpe klokker jeg ser for meg å aldri selge, unngå spontankjøp
  • Har styrt unna brune skinnremmer, gult gull og rose gull. Men mest fordi jeg har OCD hva gjelder matche giftering, beltespenne, sko osv (jeg vet selv at det er helt på tryne..) - mulig denne ryker om Oris Cotton Candy innfrir på hånden, og en gang skal jeg absolutt ha en dressklokke i gult gull. Men det betyr også at jeg må kjøpe giftering i gult gull :poop:
  • Two tone er i de fleste tilfeller ikke for meg
  • Liker ikke folk som absolutt vil snakke om verdi
  • Får ikke dårlig samvittighet selv om en klokke blir liggende lang tid i boksen uten armtid
  • Bruker ikke Rolex hos kunder eller på fylla i byen
  • Forventer bruksmerker, og skal ikke polere
 
Redigert:
Deres mange klokkeregler minner meg om de anstrengte reglene i militæret, min reaksjon på dem var å etablere en interesseorganisasjon for befalselever: Forsvarets Venner. Den vokste raskt pga gratis medlemskap mot å henge opp levereglene på rommet. (Skjønner ikke hvorfor Insp.Off Lt. Biffen ga meg tilbakemelding som provoserende umilitær den høsten:unsure:). Morro tid;)
226CA347-BDBA-4C57-B93F-308006000246.jpeg


Ps: Det er bare en klokke.
 
Ps: var ikke meningen å stoppe regeldeling? Syns det var en morro tråd, med mange både forståelige og fine «regler».

Kan legge til en: aldri mer TT!
 
Tror ikke jeg har så mange, men denne som flere har nevnt er den viktigste:
  • Jeg bruker bare penger jeg har og kan tape om markedet forsvinner over natta.
Ellers:
  • Aldri betal over veiledende.
Og så bør jeg nok innføre:
  • Én inn, én ut.
Men:
  • Ingen regel uten unntak.
 
Redigert:
Har kun noen få enkle og ikke veldig strenge regler:
- selg klokker du ikke bruker (eller ikke har lyst til å bruke) på et par uker, det endrer seg sjeldent
- prøv å ha litt variasjon i samlingen
- kjøp det du liker
- ikke ha klokker du ikke tør bruke (typ for fin eller for dyr)
- ikke kjøp for store, for små eller for høye klokker, de ender alltid opp med å bli solgt
- prøv å hold deg til den langsiktige planen for hva som skal være i samlingen (litt krumspring er lov:))
 
Redigert:
- Ikke betal over retail.
- Klokker under 500 USD telles ikke, dvs jeg regner ikke med Casio Royale eller de mange Swatch klokkene når jeg skal fortelle noen (les: dama) hvor mange klokker jeg eier.
Ikke regel, men som jeg ser i samlingen at jeg har endt med:
- Foretrekker moderne klokker, gjerne med vintage preg, over virkelige vintage klokker.
 
Mmmm ... tricky spørsmål som kjapt leder til Russell'ske paradokser (hvis jeg skriver dem ned er de jo ikke uskrevne :)

* ikke stoppeklokke (trengs ikke, og "ødelegger" skiven)
* lever på 2013-tallet: kjøper ikke klokker under 42+ mm
* sære spesielle ukjente klokker jeg ikke har råd til, gjerne med "moderne" design
-- gjør ingenting siden jeg likevel ikke har hjerte til å selge noen av disse uselgbare (?) klokkene