Gullkorn fra Finn.no

Power gir bånn gass på cyber monday :mrgreen: Kjører samme stil som Rolex-selgere på finn.no :D
64659875-5922-4416-AC02-1CBC63436C53.jpeg

Beklager OT, men litt i samme leia som morsomme annonser på Finn.
 
Redigert:

Lagt på 20 laken på en OP36.
 
Lagt på 20 laken på en OP36.
Nice. Til og med for lat til å legge ut bilde av den faktiske klokka. For å toppe det er bildet hans er fra urverket av den gamle modellen, 116000, og ikke den nye 126000.
Med mindre butikkene får inn modeller som har gått ut av produksjon flere måneder etterpå? Jeg mener å huske at de som sto på venteliste da 1. september kom fikk tilbud om å fortsatt stå på liste for modellen som tok over.
 
Det må jo snart flate ut, det kan da ikke være noen som betaler gullpris for stål?
Folk har pratet i årevis om at nå må toppen snart være nådd, nå sprekker boblen. Nå er jo ikke hypen isolert her i Norge, men så lenge Rolex er det kuleste av det kule over på invistoriet, der medlemmene tilsynelatende må være gla i å riste klokkene sine (etter kallenavnet de har gitt seg selv å dømme), så ser jeg ingen nedgang i nær fremtid.
Drømmen for 2021 er at Rolex girer opp produksjonen og oversvømmer markedet med nye klokker såpass det er mange som får skjegget fullt av postkasser og jeg kanskje kan få kjøpt meg noe fint til jeg fyller rundt år.
 
  • Liker
Reaksjoner: s0ndr3 og Vasbotten
Folk har pratet i årevis om at nå må toppen snart være nådd, nå sprekker boblen. Nå er jo ikke hypen isolert her i Norge, men så lenge Rolex er det kuleste av det kule over på invistoriet, der medlemmene tilsynelatende må være gla i å riste klokkene sine (etter kallenavnet de har gitt seg selv å dømme), så ser jeg ingen nedgang i nær fremtid.
Drømmen for 2021 er at Rolex girer opp produksjonen og oversvømmer markedet med nye klokker såpass det er mange som får skjegget fullt av postkasser og jeg kanskje kan få kjøpt meg noe fint til jeg fyller rundt år.
Har tatt meg selv i å tenke at toppen er nådd flere ganger selv. Det er ikke så lenge siden jeg hånlig kommenterte invistorer på finn som la ut Batman og hulk for 100k. Men det som forundrer meg er hvis stålmarkedet forbigår edle metaller i markedspris. Da må jo noe være alvorlig galt med folk. Jeg personlig drømmer jo om å gå fra stål til gull ikke motsatt for samme sum. Det er en rar verden.
 
  • Liker
Reaksjoner: ReallyCleverPun
Har tatt meg selv i å tenke at toppen er nådd flere ganger selv. Det er ikke så lenge siden jeg hånlig kommenterte invistorer på finn som la ut Batman og hulk for 100k. Men det som forundrer meg er hvis stålmarkedet forbigår edle metaller i markedspris. Da må jo noe være alvorlig galt med folk. Jeg personlig drømmer jo om å gå fra stål til gull ikke motsatt for samme sum. Det er en rar verden.
Dersom en følger gjennomsnittsprisene på chrono24 og hva de faktisk blir solgt for, så begynner salgspris uten mva. å bli hårreisende. En kan også se at det de legges ut for og hva de faktisk blir solgt for (de brune feltene) kommer nærmere og nærmere hverandre. En utflating av kurven vil nok skje innen kort tid, om ikke skjønner jeg absolutt ingenting. Jeg bytter i allefall min 116500 mot en smurf anyday :)

Uten navn-1.jpg


Husker gode gamle dager (2018) da jeg solgte en av smurfene mine for 225K og en kompis solgte sin 116500 for 142K mener jeg å huske. Syns prisene var høye da jeg hehe
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og GrimReaper
Dersom en følger gjennomsnittsprisene på chrono24 og hva de faktisk blir solgt for, så begynner salgspris uten mva. å bli hårreisende. En kan også se at det de legges ut for og hva de faktisk blir solgt for (de brune feltene) kommer nærmere og nærmere hverandre. En utflating av kurven vil nok skje innen kort tid, om ikke skjønner jeg absolutt ingenting. Jeg bytter i allefall min 116500 mot en smurf anyday :)

Vis vedlegg 223563

Husker gode gamle dager (2018) da jeg solgte en av smurfene mine for 225K og en kompis solgte sin 116500 for 142K mener jeg å huske. Syns prisene var høye da jeg hehe
Er du sikker på at majoriteten av klokker på Chrono24 selges uten mva?
 
Er du sikker på at majoriteten av klokker på Chrono24 selges uten mva?
Dårlig forklart. Grafen i brunt viser salgspris fra det den laveste modellen faktisk er solgt for til det høyeste i tidsrommet. Streken er gjennomsnittet med prisen i NOK uten mva. Grafen fra chrono24 hensyntar ikke norsk mva. men kun ren salgssum.

Dog er det deilig å se at folket endelig har fått øynene opp for 4500V og markedsprisen der den bør være
Uten navn-2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Dårlig forklart. Grafen i brunt viser salgspris fra det den laveste modellen faktisk er solgt for til det høyeste i tidsrommet. Streken er gjennomsnittet med prisen i NOK uten mva. Grafen fra chrono24 hensyntar ikke norsk mva. men kun ren salgssum.

Dog er det deilig å se at folket endelig har fått øynene opp for 4500V og markedsprisen der den bør være
Vis vedlegg 223576
Poenget mitt er at jeg mener at det er en misoppfatning at klokker på Chrono24 selges uten MVA.

De aller fleste land i verden har en eller annen form for merverdiavgift, det er i Norge kun næringsdrivende som har fradrag for inngående mva, jeg antar at det er noenlunde likt i andre land også. Det vil si at det å handle brukt fra privatperson i utlandet egentlig betyr at man betaler merverdiavgift på merverdiavgift. Dersom du handler på Chrono24 fra en annen person i Norge betaler du selvsagt ikke merverdiavgift, og jeg mener således at det blir feil å si at dersom man sammenligner priser i Norge med priser på Chrono24 så skal man legge på MVA, for salgssummen er jo den samme uansett om du legger på merverdiavgift eller ei.
 
Poenget mitt er at jeg mener at det er en misoppfatning at klokker på Chrono24 selges uten MVA.

De aller fleste land i verden har en eller annen form for merverdiavgift, det er i Norge kun næringsdrivende som har fradrag for inngående mva, jeg antar at det er noenlunde likt i andre land også. Det vil si at det å handle brukt fra privatperson i utlandet egentlig betyr at man betaler merverdiavgift på merverdiavgift. Dersom du handler på Chrono24 fra en annen person i Norge betaler du selvsagt ikke merverdiavgift, og jeg mener således at det blir feil å si at dersom man sammenligner priser i Norge med priser på Chrono24 så skal man legge på MVA, for salgssummen er jo den samme uansett om du legger på merverdiavgift eller ei.
De fleste som selger på Chrono til andre land vil jeg tro selger eks. mva, med mindre operasjonen er for liten til at de får lov eller orker papirarbeidet? Men det varierer kanskje noe på den platformen også. Det varierer jo med ebay og amazon-selgere fra UK om prisen til Norge (før avgifter) er laver enn UK-prisen eller ikke.
 
Det ligger en Daytona 116500 til 280k(!) På finn nå, da snakker vi helgullpriser snart. Det må jo snart flate ut, det kan da ikke være noen som betaler gullpris for stål?

Jeg tror prisene på stålmodellene lett kan overgå prisene for de samme modellene i edlere metaller. Prisveksten er drevet av at etterspørselen er større enn tilbudet og så lenge stålrolex er det tøffeste man kan ha (ifølge SoMe) så vil prisene fortsette å stige. Det eneste som kan få ned prisene er om det kommer noe som er kulere å eie enn dyre klokker. Dog tror jeg personlig at vi vil se fallende etterspørsel iløpet av de neste par årene og da vil man etter hvert kunne få kjøpt stålmodellene over disk igjen og bruktprisen blir liggende noe under dette. Disse årelange ventelistene blåses bort når investorene som står på de ser at dette ikke lønner seg. Men det hadde jo vært artig om vi kom dit at noen kjøper en Daytona i stål til samme pris som en i helgull før boblen sprekker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stvg100
Av ren og seriøs nysgjerrighet: Hvorfor tror du dette?

Da ingenting vokser inn i himmelen og trender går i sykluser. Om etterspørselen mot formodning skulle holde seg høy er det rart om ikke Rolex justerer tilbudssiden. I hvertfall i et bedriftsøkonomisk perspektiv.