Den store fjernsynsapparattråden (TV-tråden)

Hvor er supertilbudet på Samsung?
På Komplett. 65" Samsung S90F med HW-Q995F soundbar med sub og surround til 22990.
Hver for seg koster TV-en 28k og anlegget 15k (på fullpris).

Hos rtings.com omtaler de anlegget som det beste de har testet, og TVen er helt rå den og med QDOLED-panel.

Vi er motstrøms og nedskalerer. Hadde 50 tommers The Frame i den gamle leiligheten, den ble med i det siste budet og vi oppgraderte til en nyere årsmodell, men denne gangen som 43 tommer grunnet avstander og hva som visuelt passer det bedre.

Kvalitetsmessig er det en betydelig oppgradering, den oppleves mye mattere og med mindre refleksjoner. Utover det er det jo ingen vinner-TV på bildekvalitet, og det er sikkert en urettferdig sammenligning siden størrelsen går ned også, men det oppleves som et ordentlig løft på kvalitet og skjermoverflate. Dette er da 2020 til 2025-modeller, så noe har de rukket å gjøre.

Personlig ville jeg nok ventet noen år til. Kommer alltid gode tilbud, og det er vel naturlig å tro at på OLED kommer det også til å skje noe de neste årene? Da ville jeg heller tatt med meg flere års oppgraderinger, og om det er flere rom i huset hvor det er aktuelt med TV, tatt den gamle 55-tommers TV-en dit som sikkert fungerer topp, og så oppgradert hoved-TV.
Jeg og samboeren diskuterer tv på soverommet.
Vi har ikke hatt behov for det de årene vi har bodd sammen.
Men det er vel digg om noen blir syke eller sengeliggende.

Jeg var nysgjerrig på anbefalt avstand fra seerplass til TV ut fra størrelsen til TV, og HiFi-klubben hadde noen betraktninger:
Som en tommelfingerregel bør du sitte 3–4 meter fra skjermen hvis den er 65–75 tommer, mens en mindre skjerm krever kortere avstand og en større skjerm krever lengre avstand.

Det passer oss bra. Da trenger vi heldigvis ikke kjøpe noen ny TV når vi utpå nyåret flytter inn i nytt hjem. Vår 43" Samsung the Frame kan fint gjøre nytten i hovedstua. For stua i underetasjen har jeg et lite håp om å få litt hjemme-kino-stemning. Da passer det bra med en eldre Samsung 55". Avstanden blir sannsynligvis 2-3 meter.

Er det noen som har noen gode tips til et diskre og kompakt høyttalersystem for surround-lyd som gir forholdsvis grei lyd og ikke koster alt for mye?
Altså helst under 10-20 k. Skal jeg selge dette inn for samboer, så bør det helst ikke ta for stor plass.
Hele opplegget jeg vurderer er nesten innenfor budsjettet ditt :)

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg var nysgjerrig på anbefalt avstand fra seerplass til TV ut fra størrelsen til TV, og HiFi-klubben hadde noen betraktninger:
Som en tommelfingerregel bør du sitte 3–4 meter fra skjermen hvis den er 65–75 tommer, mens en mindre skjerm krever kortere avstand og en større skjerm krever lengre avstand.

Det passer oss bra. Da trenger vi heldigvis ikke kjøpe noen ny TV når vi utpå nyåret flytter inn i nytt hjem. Vår 43" Samsung the Frame kan fint gjøre nytten i hovedstua. For stua i underetasjen har jeg et lite håp om å få litt hjemme-kino-stemning. Da passer det bra med en eldre Samsung 55". Avstanden blir sannsynligvis 2-3 meter.

Er det noen som har noen gode tips til et diskre og kompakt høyttalersystem for surround-lyd som gir forholdsvis grei lyd og ikke koster alt for mye?
Altså helst under 10-20 k. Skal jeg selge dette inn for samboer, så bør det helst ikke ta for stor plass.
Cambridge har noen nye aktive høyttalere jeg tror du bør sjekke ut.
Glem surround. Bra stereo er veldig bra på film.
Surround er bra hvis gjort riktig. Men da blir det dyrere enn stereo.

• Liker
Reaksjoner: Koonig og seiltid
Kjøpte en LG C4 55" for halvannet år siden.
Har nå oppdaget at det teknisk sett er plass til en 65" på samme sted, og det er et svært godt tilbud på Samsung S90F med lydplanke.
Er det for storflott å oppgradere igjen etter så kort tid?
Bildet på C4 er fortsatt helt fantastisk, det er kun størrelsen som kunne vært større.

Jeg ville også fått Dolby Atmos, noe anlegget jeg har fra Bose i dag ikke støtter.

Synes derimot det er rart at Samsung støtter Dolby Atmos på surround-anlegget sitt, men nekter å tilby Dolby Vision på TVene, og i stedet kun har HDR10+.
Jeg hadde gjort det🥳 55" er fin soveromstv:cool:

Bilde.jpeg