Hot-take: Omega kommer til å bli den neste entusiastfavoritten

Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Omega har fått mye kritikk de siste årene, men nå begynner jeg å tenke at det har gått full sirkel. De har priset seg så aggressivt at markedet har tatt seg av justeringen, og nå er vi tilbake til det som nærmer seg et skikkelig godt kjøp!

To eksempler av relativt nye modeller, som enda ikke har funnet sin riktige prismessige plass:
IMG_5922.jpeg
IMG_5920.jpeg

Begge disse kan man argumentere både for og imot at de matcher retail pris. De har alt. Specs, historie, merkestatus. De blir solgt til retailpris, de er tross alt bare ett år gamle.

Til skeptikerne kan man spørre: men hvis prisen ikke er riktig - hva er riktig pris for en Omega? Hva er riktig pris for en full spekket klokke fra et topp (konsumer)merke? Svar*:
IMG_5919.jpeg
IMG_5921.jpeg

*avhenger av tilstand og hvor komplett leveransen er, samt moms. Men de synker fortsatt.

Til rundt 60k må vi begynne anerkjenne at dette er mye klokke for pengene. Det begynner å nærmer seg Longines Spirit Chrono penger, det begynner å nærmer seg Tudor Black Bay penger. Kanskje det er litt urettferdig å sammenligne nypriser med brukt priser, men når handelen er overstått og klokken er på lanken er de begge brukt. Det hoppet føles ut som en «cheat code».

Hva tenker dere? Se inn i krystallkulen og skyt fra hofta: hvem blir «den neste favoritten»? Og hva tenker du om prising?

Jeg tenker at vi står ovenfor en gullalder for de som ønsker å prøve mest mulig!

Når det gjelder Speedmaster, bortsett fra merkevaren, hva er det du faktisk får?
Kjipe og harde chronopushere. Anti-smooth opptrekk. Relativt ukomplisert og masseprodusert urverk. Lite brukervennlig krone for manuelt opptrekk.
Noe jeg har glemt?

Jeg måtte faktisk selge Speedmasteren min. Ikke på grunn av presisjon, pris eller manglende dato – men fordi lenka nappet kona i håret når vi sov. Seamasteren gjør ikke det.

Bak et billig speedmastersalg sitter det ei sur kjerring.

Jeg predikerer det motsatte av deg :)
Siden min fascinasjon for klokker utviklet seg for nærmere 20 år siden har jeg vært veldig glad i Omega, men de har de siste årene priset seg så aggressivt at jeg har mistet lysten på en.

I tillegg tror jeg det ikke taler til merkevarens fordel at de altfor hyppig spyr ut nye modeller og oppgraderer modellseriene sine.
Det er ikke alltid lett å gjenkjenne en Omega på en annens håndledd lengre, selv ikke for en entusiast.
Hvorfor Omega? (Kan like godt slenge på Zenith, Breitling og Hublot i tillegg.)

Ser raskt gjennom hjemmesiden og i skrivende stund har Omega aktivt 553 ulike modeller…:rolleyes::sleep:

De prøver seg på Chivas Regal-effekten. Doble prisen og spill på at mennesker er enkle dyr som tror dyrt = bra. Chivas doblet eller tredoblet prisen og endte opp med å selge langt mer.

Så kan man sikkert argumentere for at Omega tidligere har levert altfor mye kvalitet i forhold til prisen, og at forholdet nå bare er utjevnet.

I tillegg har sveitserfrancen styrket seg kraftig mot NOK de siste ti årene, samtidig som vi har hatt betydelig global inflasjon. Så hele prisøkningen kan heller ikke legges på Omega.

Problemet oppstår når Omega øker prisen som et luksusmerke, mens bruktmarkedet priser klokkene som et masseprodusert produkt ref 553 modeller.

Jeg liker mange av Omega sin modeller -syns de står seg bra vs tilsvarende prisede Zenith/Breitling osv

De har priset seg så aggressivt at markedet har tatt seg av justeringen, og nå er vi tilbake til det som nærmer seg et skikkelig godt kjøp!

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du at det er gode kjøp på bruktmarkedet?

Jeg husker godt hva en Seamaster 300 og en Speedmaster kostet før Omega falt og slo seg i fylla, og selv om jeg har en viss respekt for at deres aktive valg om å flytte seg fra gamle-penger-favoritt til nye-penger-se-på-meg-men-jeg-får-ikke-tak-i-en-Rolex-favoritt gjør at de kanskje tjener mer penger, så gjør det samtidig at jeg aldri kommer til å vurdere å kjøpe en Omega.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du at det er gode kjøp på bruktmarkedet?

Jeg husker godt hva en Seamaster 300 og en Speedmaster kostet før Omega falt og slo seg i fylla, og selv om jeg har en viss respekt for at deres aktive valg om å flytte seg fra gamle-penger-favoritt til nye-penger-se-på-meg-men-jeg-får-ikke-tak-i-en-Rolex-favoritt gjør at de kanskje tjener mer penger, så gjør det samtidig at jeg aldri kommer til å vurdere å kjøpe en Omega.
Ja, det er et godt kjøp på bruktmarkedet, men det er noe mer mener jeg. Det er noe som ikke burde vært mulig, ref «cheat code». Speedmasteren: såvidt ett år gammel, topp modell med 60+ år fartstid, en bauta/ikon i hele hobbyen.
PO: igjen - 10 mnd gammel, stabil modelserie , mer kapabel enn den vanlige seamasteren, nylig fått noen skikkelig oppgraderinger.
Begge vipper på halv pris.

Jeg vil kalle fenomenet «Omega effekten»!

Falt litt ut i andre halvdel av innlegget ditt (får-ikke-kjøpe-Rolex). Det ligger 231 2025-26 no date subber ute nå, til rett over retail pris. #HypenLeverFortsatt

• Liker
Reaksjoner: Moon phase
Begge vipper på halv pris.

Ser ikke helt regnestykket ditt? Speedmasteren koster 80 000 etter at du har fått den til Norge og det er skarve 27 % billigere enn veiledende, eller altså nesten halvparten av rabatten du snakker om.

Uansett synes jeg det er altfor dyrt selv til 60 000, når jeg husker hva klokkene deres pleide å koste for ikke så mange år siden.

Og for ikke så mange tiår siden var nordmenn relativt forsiktige og ville ikke tiltrekke seg oppmerksomhet, og ville ihvertfall ikke vise at man hadde penger, og det gjaldt ekstra mye for de som faktisk hadde penger og var oppvokst med dem. Disse kalte vi "gamle penger". De syntes Rolex var prangende, selv hvis de eide en Patek, for den var arvet og ble bare brukt i jula. De kjøpte derimot veldig gjerne en Omega, og brukte den til alt. Omega var "gamle-penger-klokken" fremfor noen. Poenget mitt som forsvant i den siste delen av forrige innlegg var at Omega ikke var fornøyd med å være klokken for "gamle penger", for de ville også være klokken for "nye penger" slik som Rolex. Og da datt jeg av lasset, samtidig som de gamle pengene gjorde det.

• Liker
Reaksjoner: Swearengen og Ivar