Hei, har noen her erfaringer med å samle gjelden sin?

Medlem
1. sep. 2026
Sted
Oslo
Jeg har et par forbrukslån og et kredittkort som til sammen tar litt for stor plass i budsjettet hver måned, så jeg har begynt å se på å samle alt i ett lån.

Det jeg sliter med å forstå er dette: nesten alle tilbudene jeg ser gir lavere månedsbeløp, men det virker som om det stort sett skyldes at nedbetalingstiden blir lengre. Da føles det jo litt som en felle. Lavere beløp i måneden, men mer betalt totalt over tid.

Er det mulig å samle gjeld uten å trekke ut løpetiden?Altså beholde omtrent samme nedbetalingstid, bare med lavere rente? Eller er det urealistisk med usikret lån?

Noen som har klart å faktisk spare penger totalt, og ikke bare flyttet regningen lenger fram i tid? Hører gjerne konkrete erfaringer.

I utgangspunktet er det effektiv rente og nedbetalingstid som påvirker totalbeløpet du må betale.

Jeg vet ikke hva du betaler i rente, men ser ut som om forbrukslån typisk ligger litt over 13 % og kredittkort på minst 22 %. Hvis du ikke kan stille sikkerhet, er det begrenset hvor lav effektiv rente du kan få, men det ser ut som om Sambla kan finne frem til noe på rett under 12 %. Det burde kanskje gi deg litt bedre rente enn forbrukslånet, og mye bedre rente enn kredittkortet. Så blir det opp til deg å vurdere hvor kort løpetid du har likviditet til å betjene.

luksus-fellen-hallgeir.gif

Er det mulig å samle gjeld uten å trekke ut løpetiden?Altså beholde omtrent samme nedbetalingstid, bare med lavere rente? Eller er det urealistisk med usikret lån?

-Er ikke (og rett endelig på meg om jeg tar feil!) forslagene fra utlånerne nettopp forslag - altså, om du kontakter dem og sier at du ser de tilbyr X kr over Y mnd til Z % rente - men kunne du fått X kr over [4Y/5] mnd, hva er da deres beste tilbud - ville du ikke da få et tilbud tilpasset dine muligheter?

Eller har jeg altfor høy tillit til utlånsbransjen nå?

Husk på at løpetid er en maksgrense. Du står fritt (med mindre du går for fastrente) til å nedbetale raskere. Eksempelrentene Edward trekker opp over tilsier at du kan senke rentekostnaden. Hvis du vil ha maks fleksibilitet kan du eksempelvis gå for 10 års nedbetaling, så kan du velge å betale tilsvarende beløp som dagens lån/kredittkort for å kvitte deg med lånet raskere. i sum burde du da få nedbetalt det nye lånet raskere (pga lavere rente) og billigere enn de opprinnelige lånene, samtidig som du har noe fleksibilitet.

Banken tilbyr deg som regel så lang nedbetalingstid som mulig (bedre inntjening), så du kan alltid spørre om kortere tid. Dersom vilkåret for lånet er nettopp lang nedbetalingstid kan det ha sammenheng med at de vurderer din betjeningsevne som for lav til å bære større avdrag per måned (det stopper deg ikke fra å faktisk betale mer per måned).