Et rally fra Pamplona til Piemonte: en eldre Porsches ferd gjennom Pyreneene og Alpene

Del seks: - «I’m sorry. It seems you have le claque below» - fjerde løpsdag

R1-08934-0032.jpeg

Etter en sommer preget av hetebølger er det med enorm glede jeg kan melde at været på denne dag er skal være regn og ned mot ensifret antall grader oppe i fjellene. Min makker som har tilbrakt en hel uke nedover Europa med å svette som en katolsk prest under en skolegudstjeneste er også strålende fornøyd med denne utviklingen på værfronten. Selvom den økte faren for ras på allerede utfordrende veier er noe vi må ta med i beregningen før vi tar raske og blinde svinger.

IMG_9722.jpeg

Vi sitter tross alt enda i en 911 med både tak og fungerende varme, noe som ikke er status for mange andre i dette løpet. Det er dermed med en viss schadenfreude vi står opp. Men det burde vi spart oss. Her viser det seg selvsagt at værmeldingen har slått helt feil og det er meldt midt opp på tredvetallet hele dagen. Igjen. Men som vestlending har jeg ved lov ikke anledning til å klage på sol og varme.

R1-08925-0005.jpeg

Vi kjører ut sparklet med solfaktor 50 og forsøker oss umiddelbart på Col du Port, den eneste nærliggende Collen før en ny Col du Port 3 timer unna (veldig kreativt). Vi noterer oss at ingen andre ser ut til å kjøre denne veien og tenker at vi igjen har overlistet alle våre konkurrenter og har et billig poeng i konkurransen bare 8 minutter unna.

R1-08934-0033.jpeg

Det viser seg at det var en god grunn til at ingen andre gjorde dette. Veien mot Collen starter som grusvei, fortsetter som traktorvei og ender som sti. Ideelt terreng for en gammel 911 med andre ord. Vi fortsetter oppover og må være bare noen hundre meter fra toppen da vi gir opp, veien er nå så smal at vi nå har en siste sjanse til å snu bilen før vi står helt fast.

Vi banner i det vi innser at vi har kastet bort dyrebar tid, og uansett hvor mye vi leter er det ingen poeng som kan tas i nærområdet i den retningen vi skal. Her har arrangøren åpenbart bommet noe på programmet, men skal man dekke enorme områder må man vel legge inn noen renere transportetapper.

IMG_9672.jpeg

De første timene kan best beskrives som lite givende før vi endelig ankommer vår andre Col du Port for dagen, endelig skal bilen få kjørt seg litt, selvom lydene den nå lager over selv de minste ujevnheter gjør oss mer og mer nervøs. Heldigvis merker du ikke disse ulydene i i stor fart, over 5500 omdreininger eller med stereoanlegget skrudd opp til det maksimale.

Vi jager videre og tikker av litt flere coller på veien, klokken er blitt tre og gradestokken har bikket 40 grader i skyggen flere steder. Heldigvis kjøpte vi 6 liter vann på morgenkvisten i tillegg til et assortert utvalg energidrikker. Dette er selvsagt tomt til halv fem og vi har fremdeles noen timer igjen. Solstikk inntreffer, og på et tidspunkt må man holde seg fast i et tre når man kvitter seg med litt «drivstoff». Det er på dette tidspunktet jeg tenker med meg selv at jeg kanskje skal ta opp en annen hobby. Kanskje fingerhekling.

IMG_9708.jpeg

Vi må her ty til litt hjelpemidler, bedre kjent som en en eksotisk liste tysk, fransk og svensk tekno. Vi presser på og ankommer med et nødskrik tidsnok på hotellet en time tid utenfor Saint Tropez. Et hotell hvor det vil vise seg at rommene helt strippet for aircondition nok kan brukes som krematorium i et nødstilfelle. Så sånn sett blir det en glidende overgang fra bakerovnen Porschen har vært de siste 600 kilometerne. Fjeset mitt ser på dette punktet ut som en tomatsaus med et fersk dryss parmasan, men heldigvis, ut av ren medynk rekker jeg knapt å få grus under føttene før en duggfrisk Stella er på plass i hånden min. Jeg ser opp og forventer halvveis og møte blikket til Jesus. Men det er bare våre to nye venner fra Nederland (mer om dem senere). Nederlenderne er offisielt min nye favorittnasjonalitet.

Del syv: Dr. Strangesound and how I learned to love Le Clac - finalen på «the spannibal»

R1-08931-0026.jpeg

Ny dag nye muligheter! Etter at bilen i går på siste strekke hørtes ut som en vaskemaskin med mynter i er vårt første stopp et verksted. Her får jeg på min verste skolefransk sjarmert meg til noen ekstra C-nøkler og en momentnøkkel fra en trivelig mekaniker som ser på meg som et blikk jeg normalt ville trodd var reservert for dyr på vei mot sitt endelige veterinærbesøk.

b68f2b74-671a-4132-b4c5-22957fc509b3.jpeg

Den neste timen er preget av blod, svette og tilløp til mandige tårer. På en litt lysere side ble vi bedre kjent med gutta i alfaene i går. Som selvsagt stopper når de ser oss og tilbyr både en hånd med reparasjonen og å ta et bilde av oss der vi står i den stekende solen og drukner i egen svette. Vi takker pent nei til det første og ja til det siste.

R1-08925-0034.jpeg

Men plutselig sitter det, vi tror alt er i orden igjen og får senket bilen. Alle hjulene er på igjen og vi kjører ut med hjerte i halsen. Har vi fikset dette? Har vi gjort det verre? Vi tar de neste ujevnhetene i veien med litt for stor fart, og det er helt stille. Vi har faktisk løst et mekanisk problem!

Men hvor var jeg, dette er jo egentlig historien om et billøp og ikke vedlikehold. Vi presser på og alpene begynner virkelig å åpenbare seg. Man suser gjennom pittoreske landsbyer og verdens mest deprimerende lokasjoner: skidestinasjoner en regntung dag i juni.

IMG_9619.jpeg

Vi tikker av litt flere Cols fra kartet og finner til vår store overraskelse enda flere helt organisk. Vi teller over skjemaet underveis og gjør litt rask hoderegning. Våre argeste konkurrenter har ødelagt motoren sin en dag tidligere så vi leder definitivt over dem, de andre som var i nærheten på tabellen er vi helt sikker på ikke kan ha tatt oss igjen. I det vi svinger inn på kveldens designerte møtepunkt er vi nesten helt sikker. Vi må ha vunnet det første løpet.

R1-08936-032A.jpeg

De andre bilene ankommer og vi kjører i konvoi opp noen smale veier i mørke, kveldens restaurant ligger midt oppi fjellet og her venter rustikk mat og hjemmelaget likør før vi igjen skal ut på veien og kjøre til Cuneo. De eneste spenningsmomentene her er hvorvidt alle vil greie å komme seg ned igjen fra fjellet med lykter som like godt kunne vært stearinlys. Det gjør vi, om så med et nødskrik og etter to timer kan vi endelig svinge inn på hotellet vårt i Cuneo. Nå venter et par øl før sengen, og så en velfortjent hviledag.

Del åtte: Hviledagen - automotive alfamales, alle øl i verden og et stjålet ratt

På den syvende dagen hvilte Vårherre, men som en enkel sjel fra distriktene tar jeg fri en dag tidligere. Siden dagen er viet til kaffe, øl og samtaler om bil tenker jeg det er naturlig å gå litt mer i detalj på kanskje verdens vakreste duo.

R1-08926-019A.jpeg

De beste tingene i verden kommer i par. Et par gode sko. Et par øl. Et par dager fri. Et par brys… uansett. Under har vi kanskje noe som konkurrerer med alle over: 1966 Alfa Romeo 1750 GTV & 1969 Alfa Romeo 1750 GTV. I fargene ketsjup & sennep.

R1-08936-010A.jpeg

Eierne av disse smykkene omtaler vi bare som B&T og er en dynamisk duo fra Nederland vi først ble kjent med for noen dager siden. Når man først begynner å grave litt i bilhistorien dere kommer det fram at dette er ekte entusiaster. Når vi snakker om Alfa Romeo kommer modellene på løpende bånd, og alle står selvsagt i garasjen hjemme. Når vi diskuterer hvordan Porschen har gjort det de siste dagene kommer det fram at «de har vel en 3,4,5» til sammen hjemme som de virkelig elsker. Når samtalen dreies innom gamle Land Rovere som man tross alt ser en del av i disse trakter så kommer det plutselig fram at ikke bare har de et par av dem stående i garasjen, men de har også kjørt 17.000km gjennom Sør-Amerika i dem. Det var her naturlig å stoppe all samtale og stille det åpenbare spørsmålet: «hva slags garasje har dere egentlig?». Svaret var det helt ordinære «1.600 kvadratmeter over to etasjer». Og man hadde selvsagt også en mekaniker i 40% stilling bare for å holde dem i gang til man fikk et påfunn.

R1-08934-0034.jpeg

På dette punktet kjente jeg at jeg mentalt sto et sted mellom revolusjon og giljotin, og nesegrus beundring. Heldigvis har de siden denne samtalen tatt alle barregningene mine og vist meg bilder av en søt Fiat Panda 4x4. Så naturligvis kan man ikke annet enn å elske dem. Vi har faktisk hatt det så trivelig sammen at vi etter det som føles som en million øl fant ut at det ville være festlig å stikke av med klikk-rattet på Caterhamen til redaktøren av Auto Italia, og så sende han oppdateringer over alle eventyrene det opplevde gjennom kvelden. Det virket heldigvis som han fant humoren i det hele, men jeg er ikke helt overbevist om at det økte sjansene mine for å få bilder på trykk der i år (eller noen gang for den saks skyld).

R1-08928-0033.jpeg

Så litt for sent, men i svært godt humør kom vi oss endelig til sengs. Den påfølgende dagen var den store dagen og det skulle bli 12 timer med sammenhengende kjøring og navigering. Kunne man forsvare dobbelt gull fra i fjor?

Del åtte: Hviledagen - automotive alfamales, alle øl i verden og et stjålet ratt

På den syvende dagen hvilte Vårherre, men som en enkel sjel fra distriktene tar jeg fri en dag tidligere. Siden dagen er viet til kaffe, øl og samtaler om bil tenker jeg det er naturlig å gå litt mer i detalj på kanskje verdens vakreste duo.

Vis vedlegg 432860

De beste tingene i verden kommer i par. Et par gode sko. Et par øl. Et par dager fri. Et par brys… uansett. Under har vi kanskje noe som konkurrerer med alle over: 1966 Alfa Romeo 1750 GTV & 1969 Alfa Romeo 1750 GTV. I fargene ketsjup & sennep.

Vis vedlegg 432861

Eierne av disse smykkene omtaler vi bare som B&T og er en dynamisk duo fra Nederland vi først ble kjent med for noen dager siden. Når man først begynner å grave litt i bilhistorien dere kommer det fram at dette er ekte entusiaster. Når vi snakker om Alfa Romeo kommer modellene på løpende bånd, og alle står selvsagt i garasjen hjemme. Når vi diskuterer hvordan Porschen har gjort det de siste dagene kommer det fram at «de har vel en 3,4,5» til sammen hjemme som de virkelig elsker. Når samtalen dreies innom gamle Land Rovere som man tross alt ser en del av i disse trakter så kommer det plutselig fram at ikke bare har de et par av dem stående i garasjen, men de har også kjørt 17.000km gjennom Sør-Amerika i dem. Det var her naturlig å stoppe all samtale og stille det åpenbare spørsmålet: «hva slags garasje har dere egentlig?». Svaret var det helt ordinære «1.600 kvadratmeter over to etasjer». Og man hadde selvsagt også en mekaniker i 40% stilling bare for å holde dem i gang til man fikk et påfunn.

Vis vedlegg 432862

På dette punktet kjente jeg at jeg mentalt sto et sted mellom revolusjon og giljotin, og nesegrus beundring. Heldigvis har de siden denne samtalen tatt alle barregningene mine og vist meg bilder av en søt Fiat Panda 4x4. Så naturligvis kan man ikke annet enn å elske dem. Vi har faktisk hatt det så trivelig sammen at vi etter det som føles som en million øl fant ut at det ville være festlig å stikke av med klikk-rattet på Caterhamen til redaktøren av Auto Italia, og så sende han oppdateringer over alle eventyrene det opplevde gjennom kvelden. Det virket heldigvis som han fant humoren i det hele, men jeg er ikke helt overbevist om at det økte sjansene mine for å få bilder på trykk der i år (eller noen gang for den saks skyld).

Vis vedlegg 432863

Så litt for sent, men i svært godt humør kom vi oss endelig til sengs. Den påfølgende dagen var den store dagen og det skulle bli 12 timer med sammenhengende kjøring og navigering. Kunne man forsvare dobbelt gull fra i fjor?
Det siste bilde der... Fantastisk

Jeg føler det nesten ille å måtte rette på et slikt nydelig innlegg, men farvene er sennep og ketchup. Ikke ketchup og sennep.

Rekkefølgen på de fantastiske bilene...

8- )

Jeg misliker ketchup i alle utgaver, men denne skulle jeg tålt. Steike så flotte biler, og for noen eiere! 1600kvm over to etasjer, med deltidsmekanikervaktmester gående. De har til salt i såret da, og i hvert fall gøy at de bruker redskapen slik det er tenkt. Herlig!

• Elsker
Reaksjoner: Grendel
Jeg misliker ketchup i alle utgaver, men denne skulle jeg tålt. Steike så flotte biler, og for noen eiere! 1600kvm over to etasjer, med deltidsmekanikervaktmester gående. De har til salt i såret da, og i hvert fall gøy at de bruker redskapen slik det er tenkt. Herlig!

Min Far fikk en gang tilbud på firmabil i farven 'mandarin rød'. Den kunne han få raskt. Uten å undersøke farven takket han 'nei'. Da vi undersøkte viste de seg at det var en guffen orange. (Kanskje derfor en var raskt tilgjengelig).

8

Du skuffer oss ikke, @Lemen. Jeg har unngått tråden frem til i går kveld, denne ville jeg ha tid på meg til å lese. En god vurdering. Dette har til nå vært en leseopplevelse av den sjeldne sorten. Jeg har ledd høyt på flere av etappene og gliste såpass bredt at de rundt meg ble fryktelig nysgjerrig. Du har åpenbart et øye for fotografering, og med analog film får bildene en varme som passer perfekt med teksten. Jeg gleder meg til neste etappe, og lurer på om du må dra på slike rally oftere. Tusen takk!