Dagens sko!

11292.jpg

Tipser om ny Skomaker i Oslo.

Atsushi er dyktig. Er rimelig sikker på at han er Norges beste skomaker (cobbler), og lager til og med sko på bestilling.
Jeg kjøpte først sko av han da han laget håndlagde sko i Tokyo. Nå holder han til på Bogstad Gård. Trenger skoene dine kjærlighet så får de ikke bedre pleie enn her.
Det var litt av noen priser på resole

• Liker
Reaksjoner: sunshine
11297.jpg

Nasjonaldagens backup-backup sko i huj og hast uten ordentlig puss. Allen Edmonds MacNeil (?) fra 2002-2003, på sin fjerde sparesåle og syvende-åttende-niende hælsåle. Læret har begynt å sprekke, men de er fremdeles i bedre stand enn den engelske kongen sine.

• Liker
Reaksjoner: guardsmansshoes
Tipser om ny Skomaker i Oslo.

Atsushi er dyktig. Er rimelig sikker på at han er Norges beste skomaker (cobbler), og lager til og med sko på bestilling.
Jeg kjøpte først sko av han da han laget håndlagde sko i Tokyo. Nå holder han til på Bogstad Gård. Trenger skoene dine kjærlighet så får de ikke bedre pleie enn her.
Hvor på Bogstad holder han til, jeg har gått forbi noen ganger uten å finne han.

Da må vi nesten være enige om å være uenige, for sokkene "skal" matche buksen.

Edit: strømpene. Strømper, og ikke sokker, til pene bukser.
Enig med deg - om du er eiendomsmegler og går med alt for smale høyvanns-bukser og ditto for trang og kort jakke:ROFLMAO:

Derimot med korrekt vidde og lengde på buksebena, som hviler med en knekk ned på foten, som synes å være tilfelle her, så er det imho finest med sokker som matcher sko.

• Liker
Reaksjoner: guardsmansshoes
Derimot med korrekt vidde og lengde på buksebena, som hviler med en knekk ned på foten, som synes å være tilfelle her, så er det imho finest med sokker som matcher sko.

Jeg kan gå med på at med svært fine bukser i et stoff med lite struktur eller mønster, over veldig pene sko, så kan strømper som matcher skoene utgjøre mye av forskjellen mellom et pent men kjedelig antrekk, og et rett og slett veldig elegant antrekk. Men det fordrer at du er så stilsikker at du vet nøyaktig hvordan du kan bryte reglene og bli mer elegant av det. De fleste menn er ikke så stilsikre og bør ikke utfordre noen som helst regler, for det gjør bare at de ser ut som om de ikke kjenner reglene.

Med andre ord: de som kan bruke strømper som ikke matcher buksen, trenger ikke råd om å gjøre det; og de som trenger råd om å velge sokker bør heller ikke velge noen som matcher skoene.

Med "matche" mener jeg da ikke "være så likt som mulig", men heller "komplementere" eller "passer sammen uten å være likt". Man bruker ikke lommetørkle i akkurat samme stoffet som slipset, og man bruker ikke ensfargede umønstrede sokker i akkurat samme farge som skoene (med mindre både bukse, strømper og sko er svarte og man er begravelsesagent). Ihvertfall ikke uten å sende signalet "dress er noe jeg har på meg fordi jeg må, jeg vet ikke hva jeg gjør, og jeg gir faen".

Takk for en veldig interessant diskusjon rundt strømpevalget mitt. Jeg har de siste årene forsøkt å fordype meg mer og mer innen sko, herrestil, skikk og bruk, i en blanding av et personlig post covid opprør mot tjafsete klesstandard på kontoret, og 40-årskrise. Jeg setter derfor pris på ordvekslingen deres. Det var lærerikt.

Personlig ville jeg valgt et mørkere blå strømpepar enn jeg gjorde. Men oppdaget det akkurat i det jeg endelig hadde fått ungene ut døra. 😅