Klokkecafé – løst og fast om klokker

han skal få pluss i margen for redeligheten over uredelige penger :ROFLMAO:
Holdt på å dø av latter da jeg hadde denne dialogen.

Men litt dypere undertone, som ikke er så morro, og poengterer poenget med AML-arbeid (og akkurat da jobbet jeg bl.a. med å innføre nye KYC-rutiner i nytt og lite advokatfirma): Det som ikke fremgår av faksimilen er at han sa han var russer som bodde i Sverige. Dette var oktober 22. Tipper dette handler om krigsfinansiering ved å få EUR-lagre til valide kontoer via gull-Rolex-handler.

• Trist
Reaksjoner: Pollux
Ja, jeg synes det egentlig er litt overraskende, men jeg liker det veldig godt.
Gøy at Radium får et større utstillingsvindu. Men må man belage seg på ventelister fremover? :unsure: :eek:

( ;);) )

Overraskende?
Nei egentlig ikke. Bjerke trenger et bredere utvalg av «rimeligere» klokker.
Ved mine siste besøk der, så har det vært urovekkende få kunder i butikkene deres. Så en revitalisering med klokker som folk flest har råd til synes som en god strategi. Fortis spretter nok champisen, men hva Bjerke kan tilby av merverdi til Radium - det er jeg mer i tvil om.

Har ikke litt av sjarmen med Radium vært, som har bygget sin tilhengerskare, ved å lage en litt kult aktig menighet som har vokst jevnt og trutt uten tradisjonell markedsføring - litt som det tidligere var med Paneristiene?
Som kunde i Norge og kunne (tidligere?) kjøpe rett fra produsenten og stikke innom denne på Tveita i Oslo, blir kanskje nå heller kanalisert til Bjerke - eller? I så tilfelle tror jeg Radium vil tape salg i Norge og ende opp med kun å gi bort en stor del av sin fortjeneste fra sine salg i Norge til Bjerke.

Pass opp:

Tirsdag kveld ble en mann ranet på en gangvei ved Sogn / Ullevål.
– De brukte fysisk makt i forbindelse med ranet og holdt ham fast. De brukte makt for å ta en klokke.
IMG_0943.jpeg

Har noen opplevd at et baklokk (av typen man skrur på) bare plutselig faller av på ei ny klokke?

Skjedde med et familiemedlems nye Hanhart i går. WTF?! Klokken er kun noen uker gammel, og eieren tar en dusj og hører bare "klunk", ser ned og der ligger baklokket på dusjgulvet. Klokka? Joda, den henger fortsatt på armen på gummireima, men da uten baklokk. Urverk rett på huden og i dusjen.

Da var det bare å legge klokken i en bolle med ris, sette den i ovnen på midtrilla på 45 grader og vifta på et par timer.

Nå er det service som må til, men makan asså for noe jåss!

IMG_6751.jpeg

IMG_6752.jpeg

Har noen opplevd at et baklokk (av typen man skrur på) bare plutselig faller av på ei ny klokke?

Skjedde med et familiemedlems nye Hanhart i går. WTF?! Klokken er kun noen uker gammel, og eieren tar en dusj og hører bare "klunk", ser ned og der ligger baklokket på dusjgulvet. Klokka? Joda, den henger fortsatt på armen på gummireima, men da uten baklokk. Urverk rett på huden og i dusjen.

Da var det bare å legge klokken i en bolle med ris, sette den i ovnen på midtrilla på 45 grader og vifta på et par timer.

Nå er det service som må til, men makan asså for noe jåss!

Vis vedlegg 421617
Vis vedlegg 421618
"...eieren tar en dusj..."
Det var nok ikke en kald dusj.
Luften i klokken ekspanderte seg med varmen og POP!
Ingen "vanntett" klokke(denne utgaven er gitt for 150m) er laget for å tåle en varm dusj.
Varmen ekspanderer alt og kassen ble nok varmere enn baklokket på grunn av eksponering under varmt vann: noe som gjorde at gjengen til baklokket(som var kaldere) fant seg i løsere omgivelser.
Trykket på luftens ekspansjon inni klokken gjorde resten.
Vanntetning handler om å tåle trykk som kommer fra omgivelsene rundt klokken, ikke noe annet.

"...eieren tar en dusj..."
Det var nok ikke en kald dusj.
Luften i klokken ekspanderte seg med varmen og POP!
Ingen "vanntett" klokke(denne utgaven er gitt for 150m) er laget for å tåle en varm dusj.
Varmen ekspanderer alt og kassen ble nok varmere enn baklokket på grunn av eksponering under varmt vann: noe som gjorde at gjengen til baklokket(som var kaldere) fant seg i løsere omgivelser.
Trykket på luftens ekspansjon inni klokken gjorde resten.
Vanntetning handler om å tåle trykk som kommer fra omgivelsene rundt klokken, ikke noe annet.
Takk for refleksjonene. Grei metallurgisk teori, som har en del praktiske utfordringer. Hudens smerteterskel, varmeledningsevne mellom baklokk og urkasse, stigningsvinkel på gjengene og -dybde, trykk i klokken gitt delta celsius og temperatur fra vannet sammenlignet mot huden.

Min teori er enklere, og er at baklokk aldri var dratt til med det moment det skulle når klokken forlot Hanhart og/eller at noen i UPS åpnet baklokket, da de sier de åpnet pakken for å "kontrollveie" den for toll og avgiftsgrunnlag. Beats me, hva UPS mener med det.

Klokken er innlevert til urmaker for service. Når den er reparert blir den benyttet til dusjing, men kjøper aldri en klokke fra Hanhart igjen eller velger frakt med UPS i fremtiden. Sikreste tiltaket de to siste her.

Takk for refleksjonene. Grei metallurgisk teori, som har en del praktiske utfordringer. Hudens smerteterskel, varmeledningsevne mellom baklokk og urkasse, stigningsvinkel på gjengene og -dybde, trykk i klokken gitt delta celsius og temperatur fra vannet sammenlignet mot huden.

Min teori er enklere, og er at baklokk aldri var dratt til med det moment det skulle når klokken forlot Hanhart og/eller at noen i UPS åpnet baklokket, da de sier de åpnet pakken for å "kontrollveie" den for toll og avgiftsgrunnlag. Beats me, hva UPS mener med det.

Klokken er innlevert til urmaker for service. Når den er reparert blir den benyttet til dusjing, men kjøper aldri en klokke fra Hanhart igjen eller velger frakt med UPS i fremtiden. Sikreste tiltaket de to siste her.
Jeg tviler på at baklokket ble åpnet av noen før klokken ble levert : det er ikke sånn at det åpner seg av seg selv heller og det er ingen grunn til å gjør det på noen toll kontroll med et verktøy.
Et bakklokk løsner seg ikke så lett: det vet jeg etter å ha åpnet en del klokker for småfiksing eller når jeg monterte egne klokker.
Man trenger ikke, og man burde ikke dusje med klokker: pakningene først og fremst reagerer ikke så bra til såpe kombinert med varmt vann.
Vannstråling, hardplasking etc kan påføre høyere trykktoleranse enn en klokke kan ta imot.
Det er også anbefalt å skylle godt klokkene etter en tur i badebasseng på grunn av klor eksponering.
Det er en unødvendig feil eksponering med dusjing og spesielt på grunn av varmen: alltid husk av luften inni kassen blir på noen måte satt under trykk ved stenging av kassen, og mer trykk over dette er ikke anbefalt (ved høy temperature kan krystallen også poppe ut, akkurat som når helium fra dekompresjonskammeret bygger seg inni kassen).
Og det er ingen i klokkeindustrien som skal oppfølge noen garantie med sånn behandling.
Dykking ut i havet (eller innsjø) og dusjing er 2 veldige forskellige ting: at folk tror på at det er samme skitt er bare et under for meg.