Verifisering av klokke

Medlem
24. sep. 2025
Sted
Innlandet
Hei godtfolk.

Først og fremst skal jeg si at jeg har veldig lite peiling på klokker.

Denne situasjonen kan sikkert høres veldig veldig spesiell ut, men det har seg nå slik at min svigermors arbeidsgiver, som er et menneske med alt for mye penger ga bort en klokke som jeg nå har fått. Dette er ærlige redelige mennesker (driver flere større selskaper), men folk som tar økonomi og materialistiske goder veldig veldig for gitt.

Denne klokken har nå vist seg å være en Rolex Sea-Dweller. Jeg klarte ikke ta dette seriøst med det første, men jeg fikk klar beskjed. "Bruk den, skaff egenkapital til hus, bil hva som helst". Den er dog uten original eske og sertifikat. Den har et hologramklistremerke bak selve uret med et serienummer, samt ihvertfall ett serienummer på lenka jeg kan se. Er det kun utvalgte urmakere som kan verifisere slike? Eller kan en gå til aller fleste urmakere for slikt? Jeg ønsker å ha alt godt og tydelig dokumentert.

Den bærer også preg av å ha ligget en stund, samt at låsemekanismen på lenken er litt løs (den holder seg ikke lukket), så jeg regner med den kan trenge en full service da den helt tydelig er noen år og muligens ikke er brukt av en som ser den virkelige verdien i en slik klokke.

Er det noen som kan gi meg noen pekepinner på hvordan jeg kan gå frem for både å verifisere/sertifisere samt sørge for at den er i så god stand som mulig? Samt hva vedlikehold/service av slike klokker kan koste?

Ønsker dere en fortsatt god kveld videre

Selvfølgelig 😊
1000022602.jpg

1000022604.jpg

1000022607.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Har du mulighet til å ta et bedre close up av logo og tekst på skiven?

Mange ting som skurrer her ja. Deep Sea er vel aldri levert med den lenka. Eller klistremerke på baklokket. Utskrudd krone som ikke kommer utenfor crown guards osv