Rolex made in China?

Medlem
7. april 2018
Sted
Drammen
Rolex made in China?!

Ja jeg spør etter å ha sett denne video. Stemmer dette?
Jeg trodde markedet ville kollapset, men dette kommer til å ta et helt nytt nivå!

Rolex produserer 1,3 millioner klokker hvert år. Er det mulig?
Det betyr 3561 klokker om dagen. Er det mulig gitt arbeidsstyrken de hevder å ha? Og hvor lang tid det tar å sette sammen en slik komplisert klokke.
Hvorfor har ikke Rolex gått ut og benektet disse anklagene?

Det i seg selv burde si deg noe!
At Kina er inne i bildet ......eller hva :confused:

Hvorfor har ikke Rolex gått ut og benektet disse anklagene?
Fordi det er ofte tanken bak sånne drittpakker - også innen politikk. Man kaster ut noe dritt om noen eller noe, og man satser på at den som dritten er rettet mot...begynner å benekte dette. Gjør man i så fall dét, vel - da har man plutselig den gode gamle "...ikke diskuter med idioter, fordi de drar deg ned på sitt nivå og vinner på erfaring..:" gående. Smart av Rolex å ikke kommentere sånne drittpakker på SOME.

ok, ser alle ovennevnte motargumenter, ..men har man sett videoen i topic?
Hva med smutthullet som beskrives at 60% av delene er kina lagd, satt sammen, men kun safir glasset blir montert og siste finish er gjort hos Rolex i Sveits?

Hva med smutthullet som beskrives at 60% av delene er kina lagd, satt sammen, men kun safir glasset blir montert og siste finish er gjort hos Rolex i Sveits?
det ser jeg som svært lite sannsynlig! utenkelig. 100 milliarder i omsetning og 10.000 ansatte. en ekte konspirasjonsteori som ikke kan underbygges.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
det ser jeg som svært lite sannsynlig! utenkelig. 100 milliarder i omsetning og 10.000 ansatte. en ekte konspirasjonsteori som ikke kan underbygges.

-Just dét. Om bestyrelsen i Rolex SA skulle ha funnet på noe så hårreisende dumt, ville eierne ha halt dem med ut i bakgården for å, øh, avsette dem.

Du har en av de sterkeste merkevarene i verden, med marginer selv doplangere bare kan drømme om.

Også skulle du sette dette i spill ved å produsere i lavkostland?

Nei, dette holder jeg for å være omtrent like sannsynlig som at Paul McCartney døde i 1967, at Elvis lever eller at Jimmy Hoffa driver en burgersjappe på Tyin.

Svaret er automatiserte produksjonslinjer; nå liker jo Rolex (og alle andre!) å fremstille det som at høyt utdannede urmakere monterer hvert eneste ur, del for del - men jeg ville bli overrasket om det ikke er så enkelt som at de første menneskehendene som berører en Rolex, det er selgerens når han tar det ut av esken for å justere lenken for deg.

Svaret er automatiserte produksjonslinjer; nå liker jo Rolex (og alle andre!) å fremstille det som at høyt utdannede urmakere monterer hvert eneste ur, del for del - men jeg ville bli overrasket om det ikke er så enkelt som at de første menneskehendene som berører en Rolex, det er selgerens når han tar det ut av esken for å justere lenken for deg.
Her er Hodinkee på besøk hos Rolex i 2015. Det anslås at de produserte rundt 800 000 klokker det året.

Det har nok endret seg noe siden 2015, men jeg vil tro at det meste fortsatt monteres for hånd. Til og med den siste finishen på kassen blir polert for hånd.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Ryktene vil ha det til at Pepsi 16710 ble produsert med Kinadeler. Mulig derfor den er et røverkjøp brukt?

Redigert:
Jeg tok Doxa med buksen ned i 2009 med sin Walca fabrikk i Hongkong.
Walca Group har vært å produsere klokker for Doxa i +40 år.
Mesteparten av delene (Sub 300) var tydeligvis laget i HK avdelingen.
Jeg hadde bildebevis rett fra Walca.
Og klokkene var tydeligvis bare montert i Sveits med et ETA urverk.
ETA hadde også en avdeling i Kina hvor delene var produsert før sending til Sveits for justering og montering.
Det er ingen nytt.
Senere hadde jeg en del private samtaler med FH sjefen (Federation of the Swiss Watch Industry) gjennom email, og stakkarsen hadde vært i kamp i årevis (1971 avtalen) mot klokkegigantene i Sveits for å prøve å oppnå en "Swissness" med 80% av kostnadene på "Swiss Made" stempelet i alle mekaniske klokkene.
I 2013 kom han endelig til å oppnå den 60% grensen vi kjenner nå.
Hvem jobbet og fortsetter å jobbe imot han? ALLE og spesielt de "store".
Jeg kommer ikke til å påstå at Rolex har NÅ noen deler laget i Asia.
Det har kanskje skjedd lenge siden når de hadde mange underleverandører. Hvem vet.
Det som er, er at jeg har vært å grave med "neglene i jorden" da tiden, og fant ingenting på Rolex.
Og mest fordi det hele rundt varemerket er mer hemmelig en koden til Fort Knox sin pissoir dørlås.
Ble folk med en stor kjeft truet? Det er sånn jeg oppfattet det på den tiden.
Jaja, jeg hadde en insider som møt mange i Sveits, inkludert Dufour en god del ganger.
Og nå gir jeg F helt ærlig.
Men så det er sagt: mange får deler laget i Asia, og på samme top standard som i Europa.
Alle som tror på at Kina kan bare produsere grove greier, vet ingenting om Kina.

Alle som tror på at Kina kan bare produsere grove greier, vet ingenting om Kina.

-Det er ingen tvil om at kinesere kan lage ting av høy kvalitet; ulempen er gjerne at folk forbinder Kina med billig drit, og da også går inn i ethvert varesøk med den forventning - at det skal være billig, og at kvaliteten da er deretter. Kvalitetsprodukter har en lei tendens til å koste penger, samme hvor de er laget.

Talende nok er den oppfatningen også utbredt i Kina - på gamlejobben leverte vi noe oseanografiutstyr til et kinesisk forskningsbyrå.

Det eneste de var interessert i da de inspiserte utstyret i fabrikken vår, var at ingen av nøkkelkomponentene skulle være laget i Kina.

Straks de hadde verifisert dette, lurte de bare på hvor de skulle signere, og når det var lunch.

Jeg tok Doxa med buksen ned i 2009 med sin Walca fabrikk i Hongkong.
Walca Group har vært å produsere klokker for Doxa i +40 år.
Mesteparten av delene (Sub 300) var tydeligvis laget i HK avdelingen.
Jeg hadde bildebevis rett fra Walca.
Og klokkene var tydeligvis bare montert i Sveits med et ETA urverk.

Dette er jo noe de til dels innrømmer i dag, Doxa henter kun deler fra tredjeparter gjennom moderskipet Walca og produserer ingenting selv.
Jeg liker fortsatt Doxa for designet, men hva de prøver selge seg selv som er litt mer tåkete.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Nei, dette holder jeg for å være omtrent like sannsynlig som at Paul McCartney døde i 1967, at Elvis lever eller at Jimmy Hoffa driver en burgersjappe på Tyin.

Jeg trodde det var Elvis som hadde burgersjappa?

Ang produksjonslinjer; om et produkt som skal masseproduseres ikke kan gå på en automatisert linje tyder det enten på at konstruksjonen er for dårlig eller at linja er feil innstilt.

Det har du helt rett i. Og skal kvaliteten opp går også prisen opp - og da er ikke Kina så attraktivt lengre.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord