Spørsmål fra uvitende og ignorant 😉

Medlem
27. mai 2025
Sted
Oslo
Hei!

Totalt grønn her. Bær over med uvitenhet, ignoranse, dårlig smak og dumskap 🙂

Jeg skal ha en ny klokke i området 2-4k. Ser for meg en klokke jeg kan bade, ev. snorkle med i både salt- og ferskvann uten bekymring (i verste fall skylle den etter bading i saltvann). Helst metalllenke, men lær er også pent (men funker det i kombinasjon med vann??). Har noen (sikkert banale og dumme) spørsmål. Jeg har forresten lest en god del på forumet men er fortsatt ikke helt klok.

A) Jeg har forstått det slik at det er automatiske klokker som er greia. Hva er ulempene med kvarts/batteri? Slik jeg forstår det er vel kvartsklokker generelt mye mer presise? Kanskje er det også rimeligere service? Ser for meg at jeg kan bli småirritert av å måtte justere klokken månedlig.

B) Jeg ser at skx007 og 009, ev. 5 sports går igjen mtp anbefalinger i denne prisklassen. De er absolutt pene. Men hva med f eks disse, kvalitetsmessig? (Jeg liker utseendet):

https://www.urverket.no/seiko-classic-sort-stal-o39-mm-p-630354.html kun 10 ATM.

https://www.ditur.no/citizen-eco-drive-promaster-bn0158-18x 20 ATM.

På forhånd takk for gode innspill.

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Kjøp en G-SHOCK GW-M5610U-1ER til under 2K, så er du ferdig med alt annet tull.

Da justerer den seg nøyaktig til riktig tid automatisk en gang i døgnet via MB6 (dvs. om natta ca. kl. 3 AM i Norge), og lades i dagslys. Du får da et armbåndsur som tåler alt, går nøyaktig, slipper å tenke på batteri og du kan kaste den i veggen og bade med den uten bekymringer. Egentlig er det KUN en slik klokke alle nisser her inne egentlig trenger.

Hei!

Totalt grønn her. Bær over med uvitenhet, ignoranse, dårlig smak og dumskap 🙂

Jeg skal ha en ny klokke i området 2-4k. Ser for meg en klokke jeg kan bade, ev. snorkle med i både salt- og ferskvann uten bekymring (i verste fall skylle den etter bading i saltvann). Helst metalllenke, men lær er også pent (men funker det i kombinasjon med vann??). Har noen (sikkert banale og dumme) spørsmål. Jeg har forresten lest en god del på forumet men er fortsatt ikke helt klok.

A) Jeg har forstått det slik at det er automatiske klokker som er greia. Hva er ulempene med kvarts/batteri? Slik jeg forstår det er vel kvartsklokker generelt mye mer presise? Kanskje er det også rimeligere service? Ser for meg at jeg kan bli småirritert av å måtte justere klokken månedlig.

B) Jeg ser at skx007 og 009, ev. 5 sports går igjen mtp anbefalinger i denne prisklassen. De er absolutt pene. Men hva med f eks disse, kvalitetsmessig? (Jeg liker utseendet):

https://www.urverket.no/seiko-classic-sort-stal-o39-mm-p-630354.html kun 10 ATM.

https://www.ditur.no/citizen-eco-drive-promaster-bn0158-18x 20 ATM.

På forhånd takk for gode innspill.
Velkommen inn i klokkevarmen her på forumet!

@Loevhagen har jo et rimelig konkret og godt forslag.
Men gjetter jeg riktig at du kanskje ønsker en klassisk klokke med analog tidsvisning med visere?

A) Kvartsklokker er generelt mer presise og rimeligere å produsere, de går på batteri og trenger derfor et batteribytte fra tid til annen. Mekaniske klokker med automatisk urverk drives enkelt forklart av en rotor som trekker opp en fjær, de har en haug med mekaniske deler og vil trenger mer omfattende service. Men du slipper batteribytter. De fleste av oss her inne er glad i mekaniske klokker nettopp fordi de er uavhengig av batteri og kvarts, og bruker gjerne mange tusen både på nye klokker og service. Galskap her altså.

B) Seiko SKX007 har gått ut av produksjon, så de får du kun kjøpt brukt. Seiko 5-serien er lett tilgjengelig. Er de gode kvalitetsmessig? Absolutt. Finnes det bedre? Absolutt. Anbefaler jeg de? Absolutt. Jeg liker Seiko som merke godt.

Du lenker til både dykkerklokker og mer klassiske kronografer. Av disse er nok den første Seikokronografen min favoritt, men dersom du vil ha litt mer vannresistens og utforske om mekaniske klokker er noe for deg, så ville jeg anbefalt en automatisk Citizen Promaster:

Lykke til!

Er par korte kommentarer.

Det er absolutt ikke noe galt med kvarts, at vi her inne i all hovedsak preferer mekaniske klokker er nok dels jåleri og dels fascinasjon for håndverk, historie og den analoge og "gammeldagse" følelsen ett finmekanisk urverk gir. De aller fleste her inne har eller har hatt flere batteriklokker i løpet av reisen.

Med det sagt så er som nevnt over alt du trenger egentlig en Casio, men selv våger jeg å påstå at Seiko er fasit hvis du skal ta steget inn i galskapen. Men vær advart, både budsjett og rasjonell tankegang går over stokk og stein før du aner det 😉

Velkommen skal du være.

Redigert:
Jeg ville ikke ha avfeid kvartsklokker kategorisk. Du kan få mye for pengene, og det kan være rett så mye glede i dem. Det skal sies at jeg hadde flere mekaniske klokker før jeg fant ut av det.
Kjøp akkurat det du vil, og ikke vær redd for å drite deg ut med noen bomkjøp. Det blir ikke feil med Seiko, Citizen, Certina, Casio, Orient, eller hva det skulle være. Du kjøper jo klokka for deg selv, ikke for andre. Jeg er greit begeistret for Seiko, og mener du får mye klokke for pengene der.
Ikke vær redd for bruktmarkedet heller, du kan gjøre noen kjempekupp der, selv om du kanskje må lete litt.
Du trenger ikke å bekymre deg om reimen som er på klokka, den kan du bytte akkurat som du vil. Om det er en lærreim på klokka og du ikke vil ødelegge den med bading kan du pelle den av og sette på en gummireim, NATO-reim, annen tekstilreim, eller en tredjeparts lenke. Generelt sagt er det kanskje likest å bestille med lenke, da en original lenke kan være vanskelig eller uforholdsmessig dyrt å skaffe i ettertid. Remmer og barretteverktøy får du kjøpt i nettbutikken, og mange andre steder dessuten.

Skal du herje, så er det vel lite som slår en G-Shock. Men dersom du kan ta av klokke når du skal jobbe som personlellminedetonator, så kan det åpne for andre klokker.

Seiko er som beskrevet gode , rimelige og solide.

Fram mitt ståsted så pleier jeg å ta av klokker når jeg skal herje for mye, og mekaniske blir ikke med til induksjonsovnen.

8

...og mekaniske blir ikke med til induksjonsovnen.
Du kan trygt bruke klokka ved ovnen. Det magnetiske feltet der er ikke en gang i nærheten av å ødelegge klokken.

Tror kanskje mange er redd for induskjonstopper, fordi man har lest at de med Pacemaker IKKE skal være nær en slik topp og magnetfelt. En klokke i dag er mye mer motstandsdyktig mot magnetiske felt enn en fintunet Pacemaker.

Her er en enkel tabellarisk oppstilling. Se hva din egen klokke tåler, og du kan da begynne å ha den på den ved ovnen også. ;)

Skjermbilde 2025-05-28 kl. 20.23.04.png

Kilder:

Du kan trygt bruke klokka ved ovnen. Det magnetiske feltet der er ikke en gang i nærheten av å ødelegge klokken.

Jeg har ihvertfall sluttet å ta med mekaniske urverk på sykehus, uansett hva det er jeg skal eller hvor lenge jeg skal være der. Har måttet avmagnetisere ved 4 separate anledninger, også uten å ha vært i nærheten (det jeg vet) av MR.

Helt magisk. Har en slik selv, kanon klokke. Har kjøpt en lik til en kompis, og han er frelst. Har kjøpt seg 2-3 klokker etter dette siden SKX smakte såpass godt.

Takk for gode og utfyllende svar.

Er det slik å forstå at det eneste fornuftige er gummi/silikon mtp. å bruke klokka i vann, gjentatte ganger? Eller kan man regne med at metall eller lær er rimelig vannbestandig?

Vedr. saltvann: er det en selvfølge og helt nødvendig at klokken (inkl. divers) skal skylles i ferskvann etter eksponering for saltvann?

Har en SKX liggende i boksen jeg også, kjøpte den i 2017, bruker den aldri men vil ikke kvitte meg med den heller. Den er smått ikonisk når det kommer til mekanisk klokkeglede for lite penger. Pluss at den faktisk bærer godt og ser bra ut. Ikke veldig presis, men det er litt av sjarmen.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har ihvertfall sluttet å ta med mekaniske urverk på sykehus, uansett hva det er jeg skal eller hvor lenge jeg skal være der. Har måttet avmagnetisere ved 4 separate anledninger, også uten å ha vært i nærheten (det jeg vet) av MR.
MR er vel hakket kvassere enn en husholdningskomfyr.

Har en SKX liggende i boksen jeg også, kjøpte den i 2017, bruker den aldri men vil ikke kvitte meg med den heller. Den er smått ikonisk når det kommer til mekanisk klokkeglede for lite penger. Pluss at den faktisk bærer godt og ser bra ut. Ikke veldig presis, men det er litt av sjarmen.
Har en SKX013 på original jubileelenke. To kollegaer på jobben kjøpte slike. De var megafornøyde. Pris den gang på lenke var 1.5K.

Takk for gode og utfyllende svar.

Er det slik å forstå at det eneste fornuftige er gummi/silikon mtp. å bruke klokka i vann, gjentatte ganger? Eller kan man regne med at metall eller lær er rimelig vannbestandig?

Vedr. saltvann: er det en selvfølge og helt nødvendig at klokken (inkl. divers) skal skylles i ferskvann etter eksponering for saltvann?
Tåler fersk- og saltvann: gummi/silikon, lenker og ikke minst det som kalles NATO-reimer.
Tåler ikke vann: lærreimer (det finnes unntak har jeg forstått).

Det er ikke en selvfølge eller strengt nødvendig, men en god ting å gjøre å skylle klokka i ferskvann etter saltvann.

Kvarts klokker har ingen hjerte som banker, og derfra ingen sjel.
Spørsmålet er hva du brenner for: ren funksjonalitet eller kunst med funksjonalitet.

-Sjel og sjel, nå er jeg jo langt på vei enig i at mekaniske ur har mer sjarm enn kvarts, på samme måte som britiske biler har mer sjarm enn japanske. 'Sjarm' er her bare et kodeord for 'mer som går galt...'

Et skikkelig kvartsur, om enn sjelløst, kan jo være et imponerende stykke ingeniørkunst i seg selv; se på sånne saker som Citizens 0100 - som er regulert til ETT sekund i året. Uten noen innblanding utenfra i form av GPS- eller DCF77-korrektur. Det ER jo ganske utrolig, selv om jeg selv (som elektroingeniør med fordypning i signalbehandling) finner mekaniske kronometere langt mer fascinerende...