Min garasje er fylt med...

IMG_6267.jpeg


Done!
 
Et lite stykke England i Norge…
Sært… tja…? Skal ikke si meg uenig i det 😜

Vis vedlegg 397022

Rettet for deg.

Mini Moke. Var laget til forsvaret med tanke på fallskjermdropp. Lett og enkel bil. Det går blant annet tre I høyden i en container. Legg ned frontruten, så kan du se. Akkurat som på Mehari, så fikk du også Moke med to motorer. En foran og en bak; firehjulstrekk.

Bilen var litt lav, så den militære karrieren ble begrenset. Som strandbil del det en slager.
(Fun fact: Brukt som transportkjøretøy i James Bond - Moonraker. )

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Rettet for deg.

Mini Moke. Var laget til forsvaret med tanke på fallskjermdropp. Lett og enkel bil. Det går blant annet tre I høyden i en container. Legg ned frontruten, så kan du se. Akkurat som på Mehari, så fikk du også Moke med to motorer. En foran og en bak; firehjulstrekk.

Bilen var litt lav, så den militære karrieren ble begrenset. Som strandbil del det en slager.
(Fun fact: Brukt som transportkjøretøy i James Bond - Moonraker. )

8- )
Hehe…
Ingen tvil om at Moke var britisk..
Nosmoke (nå Kate) bygges i Cerizay i Frankrike.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mekking i garasjen, TR6‘en får ny topp med større eksosventiler, hardened ventilseter og høyere kompresjon, ny fast road kamaksel, fordeler overhalt og kalibrert av «Distributor Doctor», en del annet nytt og, det tar kort tid å skru fra hverandre men desto lengre tid å skru det sammen, deler skal vaskes og lakkeres, bolter skal gjennomgås og byttes ut der det trengs. Dette er givende arbeid!

IMG_2219.jpeg
IMG_2235.jpeg
IMG_2281.jpeg
IMG_2302.jpeg
IMG_2319.jpeg
IMG_2329.jpeg
 
Redigert:
"Barn find" hos mine foreldre.
1969 Triumph Herald 13/60. (Det er 'big block' motoren).
Nå bilr det til at den blir solgt. Stått siden '91(?), men komplett og sjelden bil.

8- )

FB_IMG_1747332541971.jpg


FB_IMG_1747332557496.jpg


Helst skulle jeg fikset selv, men tid og plass mangler....

8
 
Fiksing på gammel brite her også! MGB GT får coilovers foran og bak.
20250129_220448.jpg



20250212_201138.jpg


Bilde fra to år siden da MGen var hel og jeg fikset på Toyota'en til en kamerat. Ser jo helt tydelig hvorfor den måtte få coilovers, den er altfor høy og skraper bakken altfor lite. Vel verdt blodige knoker og gammel understellsmasse i øynene.
20230623_190223.jpg
 
Mekking i garasjen, TR6‘en får ny topp med større eksosventiler, hardened ventilseter og høyere kompresjon, ny fast road kamaksel, fordeler overhalt og kalibrert av «Distributor Doctor», en del annet nytt og, det tar kort tid å skru fra hverandre men desto lengre tid å skru det sammen, deler skal vaskes og lakkeres, bolter skal gjennomgås og byttes ut der det trengs. Dette er givende arbeid!

Vis vedlegg 399295Vis vedlegg 399296Vis vedlegg 399297Vis vedlegg 399298Vis vedlegg 399299Vis vedlegg 399366

"Barn find" hos mine foreldre.
1969 Triumph Herald 13/60. (Det er 'big block' motoren).
Nå bilr det til at den blir solgt. Stått siden '91(?), men komplett og sjelden bil.

8- )

Vis vedlegg 399449

Vis vedlegg 399448

Helst skulle jeg fikset selv, men tid og plass mangler....

8

Hærlig at folket er inne i Triumph sfæren:love:
Min første bil var en Triumph Spitfire Mk1, som raskt ble supplert med en Triumph TR4 IRS:) Sistnevnte dro jeg av vegen med og totalvraket, men jeg fikk da påskuddet til å gjenoppbygge denne til en «grei» standard.
IMG_6984.jpeg

IMG_6982.jpeg
 
Hærlig at folket er inne i Triumph sfæren:love:
Min første bil var en Triumph Spitfire Mk1, som raskt ble supplert med en Triumph TR4 IRS:) Sistnevnte dro jeg av vegen med og totalvraket, men jeg fikk da påskuddet til å gjenoppbygge denne til en «grei» standard.
Fikk du oppleve noen interessante overstyring situasjoner på grunn an svingakselen bak på Spitfire Mk1? Spitfire er pene små sportsbiler. TR4 er jo deilig.
 
  • Haha
Reaksjoner: Gin
Fikk du oppleve noen interessante overstyring situasjoner på grunn an svingakselen bak på Spitfire Mk1? Spitfire er pene små sportsbiler. TR4 er jo deilig.
Jepp! Opplevde en følelse av at ett av bakhjulene «la seg under bilen» i en sving i høy hastighet :mrgreen: Var en merkelig konstruksjon av bakakslingen på disse, med en felles bladfjær som lå på tvers av bilen og fjæret begge bakhjulene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Erik_SG
Jepp! Opplevde en følelse av at ett av bakhjulene «la seg under bilen» i en sving i høy hastighet :mrgreen: Var en merkelig konstruksjon av bakakslingen på disse, med en felles bladfjær som lå på tvers av bilen og fjæret begge bakhjulene.
I det hele tatt var Spirfire en livsfarlig bil å kjøre. I tillegg til å plutselig legge et av bakhjulene under bilen, så opplevde jeg å sitte med rattet løst i hånden, midt i en sving en gang. Utrolig at denne bilen fremdeles er i live (og dens senere eiere) den dag i dag.
 
Liker man gamle klokker med manuelt opptrekk liker man nok Triumph også, her er alt manuelt og analogt, og alt kan demonteres og repareres, elektriske brytere, instrumenter, dørlåser og nesten alt annet. Ikke som på nye biler der man må skifte hele deler til titusenvis av kroner. Leste jeg at det kostet 30k for en ny nøkkel til en nyere bil her om dagen? For 30k kan man nok i mange tilfeller overhale hele motoren på en Triumph. Og en nøkkel kan du nok få for et pund eller to.
IMG_0068.jpeg
IMG_0055.jpeg
 
Redigert:
Jepp! Opplevde en følelse av at ett av bakhjulene «la seg under bilen» i en sving i høy hastighet :mrgreen: Var en merkelig konstruksjon av bakakslingen på disse, med en felles bladfjær som lå på tvers av bilen og fjæret begge bakhjulene.
Dette var grundig dokumentert med US Army sin M151 Jeep etter Korea krigen, det er vel det US Army kjøretøyet som har skadet mest personell i fredstid (dette har ingenting å gjøre med Willys, som hadde stiv bakaksel). Problemet fortsatte med blant annet Triumph Spitfire, og den første generasjonen Chevrolet Corvair. Ralph Nader sin bok «Unsafe at any speed» hjalp til å ødelegge renommeet til Corvair, selv etter at den gikk bort fra svingaksel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac og Gin
Fikk du oppleve noen interessante overstyring situasjoner på grunn an svingakselen bak på Spitfire Mk1? Spitfire er pene små sportsbiler. TR4 er jo deilig.

Jo, jeg fikk også "hjulet under bilen" på Herald'en. Jeg husker bilen kastet på seg og gikk fra side til side på veien.

En annen "artig" opplevelse var en gang jeg var sent ute til jobben. (Helgejobb, mens jeg gikk på VGS). Jeg løp ut til Heralden og svei av gårde, det remmer og tøyler tålte. Litt for sent oppdaget jeg (plutselig) at min Far hadde vært ute med bilen kvelden før. Han hadde ikke dratt opp brekket ordentlig. Jeg merket ikke at brekket var (nesten) på før jeg kom inn i en sving. Da hadde tromlene utvidet seg akkurat tilstrekkelig for at bakhjulene låste seg.

Det var også en opplevelse man husker....

8
 
Jo, jeg fikk også "hjulet under bilen" på Herald'en. Jeg husker bilen kastet på seg og gikk fra side til side på veien.

En annen "artig" opplevelse var en gang jeg var sent ute til jobben. (Helgejobb, mens jeg gikk på VGS). Jeg løp ut til Heralden og svei av gårde, det remmer og tøyler tålte. Litt for sent oppdaget jeg (plutselig) at min Far hadde vært ute med bilen kvelden før. Han hadde ikke dratt opp brekket ordentlig. Jeg merket ikke at brekket var (nesten) på før jeg kom inn i en sving. Da hadde tromlene utvidet seg akkurat tilstrekkelig for at bakhjulene låste seg.

Det var også en opplevelse man husker....

8
Det er rart vi er i live. Jeg husker som 16 åring med Suzuki AC 50 med ulovlig sylinder som ikke var plombert til de tillatte 2.5 hk, den gikk 70 km/timen og skulle bare gå 50 maks. Jeg hadde montert nye stempelfjører som nok ikke var helt korrekte, da de ekspanderte for mye når de ble varme og endte med full motorskjæring og bråstopp av motoren under full speed. Dette hadde gjerne ikke vert et problem om jeg hadde hatt fungerende clutch. Det hadde jeg ikke for clutchwire var røket, og ikke funksjonell.

Resultatet var stivt bakhjul i 70 km/t på svingete vestlandsveier. Det er da man finner ut hvor god man er på balanse og å håndtere en slede. Skremmende opplevelse.

Motoren startet igjen etter en 20 minutters nedkjøling.Men det verste er at dette skjedde en gang til senere før jeg fikk fatt i ny ny clutchwire og nye stempelringer.

Hvordan jeg skiftet gear uten clutch? Det går greit om man finner det riktige turtallet å gjøre det på. Men det er ikke å anbefale.