Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

@GrimReaper
Rådenim som blir kastet rett i vaskemaskinen ser eksempelvis sånn ut etter noen måneders bruk:

1000017269.jpg

Litt den forsiktige "faden" som motemerket Jacob Cohen prøver å få til med kunstig slitasje, bare billigere, i bedre stoff, og uten feik. Og uten noen interesse for mote.

• Liker
Reaksjoner: Da9el og backern87
Jacob Cohen er jo forøvrig uniformen til hvite menn som pusher 60 med over gjennomsnitt tykk lommebok og vom.

Eg lurer alltid på kem deinlager bukser til egentlig. Sånn eg ser for meg det såbmåndet være personer med legger tynne som sugerør og lår som en middels skøyteløper med spretteumpe typ kardashian .
For enten er dei som klistra rundt leggene , og sjølvsagt sklir ned.
Eller så har dei nok stoff til en bukse til i øvre del .

Jeans er bruk og kast for min del. Varer 1 år eller noke sånt.

Eg lurer alltid på kem deinlager bukser til egentlig.

Forskjellige produsenter har forskjellige snitt. Mistenker at Lee kan være noe for deg, med så nær "cowboy cut" - altså et snitt ment å brukes som arbeidsklær - som man kanskje får i Norge. Ble anbefalt disse av @Hammerfjord, og de er i svært høy kvalitet japansk denim i ganske riktig tykkelse for å være gode å ha på seg.

Jeans er bruk og kast for min del. Varer 1 år eller noke sånt.

De Lee'ene over burde vare minst dobbelt så lenge. Hiv dem i maskinen dag 1 for å skylle ut stivelsen hvis du vil ha dem til å vare lengst mulig.

• Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Men spørsmålet blir om en klarer å gå så mye med buksa for å kunne gå den inn.

Null problem. Vaskemaskin dag 1, og deretter vask ved behov, og de kjennes som vanlige olabukser.

Skal du ha "full raw denim experience" er trikset å begynne med denim som er mykere i utgangspunktet, og for all del unngå den verste sommervarmen. Nudies bukser som ikke har selvedge er gjerne i tynnere og mykere stoff, og eventuelt Gritty Jackson i Maze Selvedge er usedvanlig myk.

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Null problem. Vaskemaskin dag 1, og deretter vask ved behov, og de kjennes som vanlige olabukser.

Skal du ha "full raw denim experience" er trikset å begynne med denim som er mykere i utgangspunktet, og for all del unngå den verste sommervarmen. Nudies bukser som ikke har selvedge er gjerne i tynnere og mykere stoff, og eventuelt Gritty Jackson i Maze Selvedge er usedvanlig myk.
Vask på dag 1, hva er greien med det? Jeg får min Nudie i morgen :) jeg trodde folk prøvde å gå 100 dager uten vask og sånn med denne typen denim :) Hvor mye er det i dette med å vaske sjelden egentlig etter din erfaring? En kamerat sa at han bare puttet de i fryseren etterhvert som de burde vaskes for å drepe bakteriene.

Når det gjelder vanlig jeans er jeg litt overrasket over at de barer varer 1 år hos deg @Blodstrupmoen Er det i skrittet de begynner å revne og så kaster du de? Har hørt at det kan være lurt å ha flere som du roterer mellom og ikke går med den samme flere dager på rad "fordi fibrene ryker kjappere når de står i spenn dag etter dag". Dette var fra en som hadde jobbet med denim i mange år. Vet ikke om han har rett, men jeg prøver å rotere annenhver dag mellom et par tre jeans i en uke eller to og så vaske alle på en gang sammen. Flere uker om vinteren når det er kaldt og/eller jeg bruker langt undertøy under. Har egentlig ikke opplevd at denim lukter eller blir ekkelt til nå.

• Liker
Vask på dag 1, hva er greien med det?

Å, nei, det var ikke ment for deg! Det var ment for de som ikke vil være denimhead, men ha jeans i høy kvalitet uten falsk patina.

3 forskjellige måter å håndtere rådenim:

1. Bruk uten vask i minst 3 måneder og helst så lenge som mulig. Unngår du sommeren klarer du kanskje 365 dagers bruk uten at den lukter altfor ille. Vask forsiktig i maskin med Milo. Gir maksimal patinering og kontraster. Mine må typisk til skredderen når det er tid for vask nr 2. Denimhead-varianten.

2. Bløtlegging i bøtte, utslagsvask eller badekar dag 1. La ligge dønn stille i kaldt vann uten vaskemiddel en stund, ta så opp og tørk liggende. Bruk deretter som under punkt 1. Gir litt mindre kontraster, men siden skyllingen fjerner en del stivelse skal dette også gi mindre slitasje. Noen påstår dette reduserer slitasje i skrittet. Denimhead light.

3. Vask dag 1 for å gjøre dem behagelige og behandle dem deretter som vanlige olabukser. De vil fremdeles dra fordel av å vaskes sjelden. For de som ikke er denim-entusiaster, men vil ha bukser uten falsk patina.

Er det i skrittet de begynner å revne

Mine observasjoner:

- Vanlige olabukser med feik patina ryker på knærne før de ryker i skrittet. Min hypotese er at slitasjen på fabrikken fokuserer på knær og lår, og med vilje ligger unna skrittet.

- Trang rådenim brukt uten vask og med sægg i skrittet får raskt "crotch blowout", altså hull i skrittet.

- Videre rådenim båret høyere i livet og ikke nedpå ræva holder mye lengre før skrittet ryker.

- Vasker jeg ut stivelsen tidlig holder skrittet lengre.

- Skrittet ryker før eller senere, garantert.

- Første runde hos skredder ber jeg alltid om full forsterkning i hele skrittet, uansett hvor slitt det ser ut til å være.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og Kruttskjegg
Dette er forresten et poeng som det alltid er noen som trenger å høre:

Tøymykningsmiddel er djevelens verk, laget for å få kvinner til å ødelegge klærne dine så du må kjøpe nye. Selv hvis jeg ikke klarer å overbevise deg om at de ødelegger bomullsfibrene i skjortene og sengetøyet ditt, så ihvertfall hold det langt unna rådenim.

Setter veldig pris på at du øser av din denim-kunnskap Edward! Det er meget betryggende, underholdene og lærerikt. Jeg hang ut med skredderen i dag, og denne dukket opp på youtuben min så vi så på den sammen:

Veldig lærerikt for min del, om hele historien om hvordan denim ble oppfunnet i Frankrike, hvorfor den er blå, hvordan den blir laget før og nå. Og egentlig alt jeg ikke viste at jeg lurte på.

• Elsker
Forskjellige produsenter har forskjellige snitt. Mistenker at Lee kan være noe for deg, med så nær "cowboy cut" - altså et snitt ment å brukes som arbeidsklær - som man kanskje får i Norge. Ble anbefalt disse av @Hammerfjord, og de er i svært høy kvalitet japansk denim i ganske riktig tykkelse for å være gode å ha på seg.

De Lee'ene over burde vare minst dobbelt så lenge. Hiv dem i maskinen dag 1 for å skylle ut stivelsen hvis du vil ha dem til å vare lengst mulig.

Lurer på om ikkje eg har et par Lee , men tviler på det er den modellen der. Skal sjekke dei ut .

Eg burde jo sjølvsagt reparere jeans , men så føler eg vel litt ferdig med hullete jeans også . Då blir det meir til arbeidsklær.