Knivtråden

fersk og langreist, flybåren fra karasjok:

IMG_6130.jpeg

IMG_6127.jpeg

IMG_6128.jpeg

den fikk navnet gonagas:

IMG_6132.jpeg

takk til @HadronCollider for knivskarpt tips :cool::love:

• Elsker
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og holmby
Hvilken størrelse samekniv bør en gå for? Prøver å overbevise meg selv om at jeg absolutt trenger en. :mrgreen:

• Liker
Reaksjoner: holmby
Hvilken størrelse samekniv bør en gå for? Prøver å overbevise meg selv om at jeg absolutt trenger en. :mrgreen:
…yo - det kan jeg svare på:

skal du først ha deg en samekniv, gå for ‘the-real-deal’, det vil si 21 cm blad. høres kanskje stort ut, men det lange bladet kan lettere brukes til ulike oppgaver.

har markert med grønt de 4 ulike valgalternativene med 21 cm blad :cool:

IMG_6301.jpeg

IMG_6300.jpeg

IMG_6302.jpeg

IMG_6303.jpeg

• Liker
Reaksjoner: westmouth
  • Liker
Jeg kjøpte min på besøk hos Strømeng i 1990-ish, det er en 7-tommer i klassisk utførelse uten søringstopp. Har brukt den myyyye, og den er veldig fin allroundkniv på tur. Den er stor nok til å hugge litt opptenningsved og fin størrelse til matrelaterte oppgaver.

• Liker
Skal sies at min beltekniv er denne under som jeg lagde for noen år siden (alltid med i skogen). Samekniven er kun med i sekken som et litt grovere alternativ, da gidder jeg heller ikke å pakke med øks.

1717567086996.png

Ahh! Strømeng gir gode minner.
Jeg var med på opplæring av noen amerikanere i vintertjeneste. De var skeptiske til den lange tradisjonelle kniven mange av oss bar. Men når vi kappet litt småtrær ble tonen litt annerledes :)

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver og andres
Ahh! Strømeng gir gode minner.
Jeg var med på opplæring av noen amerikanere i vintertjeneste. De var skeptiske til den lange tradisjonelle kniven mange av oss bar. Men når vi kappet litt småtrær ble tonen litt annerledes :)
Samme erfaring, men med spanske og nederlandske.

Noen som vet om firma/personer som sliper kniver i Bergen? Fikk 2 stk japanske kokkekniver i damaskus-stål til jul for 2 år siden og selv om de enda er skarpe så kunne de med fordel vært skarpere.

Er litt skeptisk til å sende inn så dyre kniver til Jernia. Eller er jeg forutinntatt?