Land Rover Defender

Spennende prosjekt som du neppe blir skuffet over uansett hvordan det går. Bare å kaste seg utpå. Selv drømmer jeg om G-wagen.

Det eneste som er tøffere enn en Defender, er nok en seriebil. (Helst en SIIa 88", men altså...)

Det er liten tvil om at Land Cruisere flest mangler mye av sjarmen som følger med et hvilket som helst Solihull-produkt, men det finnes jo litt ymse der, også - en 40-serie vil gi deg mye av Defenderfølelsen (Bortsett fra at den er potte tett selv når det regner!), mens en 70-serie i tillegg til å være potte tett også vil være bilen Chuck Norris og Keith Richards kjører i etter 3. verdenskrig - de er helt umulige å ta livet av, overraskende komfortable til å være det de er - en glorifisert traktor - og relativt rimelige å holde, da deleprisene er edruelige og de i høyeste grad er konstruert for at man skal kunne skru selv. Utfordringen er å finne en; det er få av dem her i landet.

Jeg har kjørt rundt i en relativt sivilisert og sånn sett kjedelig Land Cruiser 95 de siste årene - på over 60' km har den kostet meg et sett nye bremseklosser foran samt nytt eksosanlegg, i tillegg til de sedvanlige kroppsvæskene og tilhørende filtre. Dette er en tjue år gammel bil med nærmere 300' på telleren.

Da er bilholdet fortsatt grisebillig, selv med forbruk 1,1l/mil. Jeg smiler neppe like bredt som jeg ville gjort i en Defender, men det _er_ faktisk en bil jeg smiler hver gang jeg setter meg bak rattet på - blant annet siden jeg er fullt og helt overbevist om at jeg kommer meg dit jeg skal - og tilbake igjen...

Hadde en 2001 Defender med TD5 motor, endel problemer med motoren, først gikk turboen, så gikk ECU, når det er sagt så er dette en BMW motor så Land Rover skal ikke ha kritikk for det, skal de vel? Bortsett fra det var bilen skuddsikker, men med de vanlige problemene som vannlekkasje inn i kupeen etc men var til å leve med.

Var i kontakt med et firma som restaurerte disse i UK (jeg bor i UK) til omtrent ny tilstand, serie 2 og oppover stort sett. De sa at de gamle 200 TDi og 300 TDi er de mest ettertraktede motorene på disse fordi man slipper elektronikk problematikken man har f.eks på TD5. Dette firmaet leverte mange biler til USA til de gikk konk fordi amerikanerne plutselig stoppet flere biler i tollen og beslagla de pga en eller annet byråkratisk importregel, dette førte til at de måtte kaste inn håndkle.

Uansett er Defender en bil etter min smak, enkle og solide biler som det går an å reparere, og som regel for en billlig penge.

Bare se på understellet på en Defender, like solid som på en liten lastebil....

Grattis med ny "halv-cab", @Gin.
Jeg kan tenke meg at barna vil like å sitte bak med vind i håret når det blir sommer.

8- D

• Liker
Reaksjoner: Gin
36900486-1A79-4748-8C0E-4C09C39DFB58.jpeg

Nurburgring:)

Kom plutselig over denne tråden, som ene og alene fortjener å vekkes til live igjen pga. @Hopalong og bror @morini sine glimrende innlegg tidligere i tråden. :)

Og hva er status for denne trådstarter, som den gang var fersk Defender eier? Joda - «ekteskapet» er fremdeles i nyforelsket modus. Bilen har nå gått ca 50.000 km (26.000.- av disse i mitt eie). Jevnlig service og noen mindre forbedringer, er det som har vært av kostnader. Mitt ønske er å holde den mest mulig original - og ikke gjøre den vulgær eller harry med å montere masse jålete stæsch, som disse bilene ofte utsettes for.
A991877E-61DF-425F-A7CD-2C7CD429CFD4.jpeg

028E355A-2F3B-4D3D-B80A-AB9FA13891AE.jpeg

2C67C6C8-85C9-40C2-9B33-32656B19E898.jpeg

3757C45F-0609-40E1-BB95-8B5673B569E5.jpeg

8878B07A-9839-4008-AC17-ABC8DFD7C5B6.jpeg

A6D58834-3F3F-44FF-AA53-8ACE22478234.jpeg

En fryd og se slike biler i dag :love: Er nok som du sier @Gin at regelmessig vedlikehold er nøkkelen til suksess mtp. påkost/rep. Har lenge ønsket meg en slik, man har de siste 15 åra 'feiget' ut med den tilsynelatende mer forutsigbare Landcruiser.
Og ja, helt enig mtp det og holde en slik bil 100% original.
Men du verden så umusikalsk en slik bil er i dag mtp. miljø og 'skammen' med og ratte denne fossile brenneren:eek:
Sikkert bare kosemil som sniker seg inn på teller'en på denne tenker jeg, eller er det din hovedbil?
Nei, kos deg masse med denne og regner med nevnte skam ikke berører deg nevneverdig.

• Liker
Reaksjoner: Gin
En fryd og se slike biler i dag :love: Er nok som du sier @Gin at regelmessig vedlikehold er nøkkelen til suksess mtp. påkost/rep. Har lenge ønsket meg en slik, man har de siste 15 åra 'feiget' ut med den tilsynelatende mer forutsigbare Landcruiser.
Og ja, helt enig mtp det og holde en slik bil 100% original.
Men du verden så umusikalsk en slik bil er i dag mtp. miljø og 'skammen' med og ratte denne fossile brenneren:eek:
Sikkert bare kosemil som sniker seg inn på teller'en på denne tenker jeg, eller er det din hovedbil?
Nei, kos deg masse med denne og regner med nevnte skam ikke berører deg nevneverdig.
Takk! Denne brukes kun til fjellturer/fritid. i hverdagen kjører vi en mer politisk korrekt og kjønnsløs EL-bil. Kjenner ikke så mye på skam når jeg kjører denne «diesel purka», EGR er inntakt på denne så det er ikke sååå gæli utslipp. Derimot kjenner jeg litt på «hærverks-angst» fra «miljøfantaster», når den parkeres utenfor egen garasje.