A. Lange & Söhne-tråden

Var dette hos Bjerke? Jeg har stått på liste på Odysseus (tror jeg da) siden introduksjonen:confused:
Nei, i Tyskland. Likte veldig godt Odysseus. Nydelig farge på skiva og lenka var veldig flott. Ventetid på et par tre år her hvis du har historikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Ny Zeitwerk i «Lumen»-serien :D


6AE73D44-2D23-438E-86F6-9AA0C00C1E79.jpeg
 
001E2D30-C6FF-4B65-B3BA-6B0C4EE96054.jpeg


Er så utrolig fornøyd med denne. Virkelig et mesterverk i sin kategori og bare den ene ekstra komplikasjonen her synes jeg er meget fascinerende hvordan de har løst.

Det er faktisk hele 70 deler som skiller moon phase fra standard Lange 1 og det er et par ting her jeg synes er helt rått.

Det ene er at den følger månefasen med en helt annen presishet enn normale månefaseklokker. Den er faktisk hele 99,99% presis som gjør at det først er et avvik etter 122 år. Forstår det slik at månefasen er koblet på sekundviseren som gjør at den kontinuerlig beveger seg kontra et større hakk ved midnatt som er mer vanlig.

Det at månefasedisken er laget av solid gull er også en spesiell måte å gjøre det på. Som oftest er selve månen gullbelagt.

Det mest fascinerende synes jeg dog er utfordringen med å lage denne klokken som en månefase. Vet ikke hvor vanskelig det er fra et urmakerperspektiv, men må utvilsomt være en vanskelig tvangstrøye å forholde seg til plasseringen av sekundviseren i Lange 1-designet som utgangspunkt.

De fleste månefaser er midtstilt i aksen klokken 12-18, og ofte vil designet være bygget med bakgrunn av at de har et verk som base. Her måtte de altså først og fremst forholde seg til et etablert design og så knekke koden med å integrere 70 deler for å få dette perfekt.

En liten fargeklatt på perfekte Lange 1 gjør denne enda mer perfekt i mine øyne.

Om noen her sitter på mer inngående info så tar jeg veldig gjerne i mot!
 
Vis vedlegg 277013

Er så utrolig fornøyd med denne. Virkelig et mesterverk i sin kategori og bare den ene ekstra komplikasjonen her synes jeg er meget fascinerende hvordan de har løst.

Det er faktisk hele 70 deler som skiller moon phase fra standard Lange 1 og det er et par ting her jeg synes er helt rått.

Det ene er at den følger månefasen med en helt annen presishet enn normale månefaseklokker. Den er faktisk hele 99,99% presis som gjør at det først er et avvik etter 122 år. Forstår det slik at månefasen er koblet på sekundviseren som gjør at den kontinuerlig beveger seg kontra et større hakk ved midnatt som er mer vanlig.

Det at månefasedisken er laget av solid gull er også en spesiell måte å gjøre det på. Som oftest er selve månen gullbelagt.

Det mest fascinerende synes jeg dog er utfordringen med å lage denne klokken som en månefase. Vet ikke hvor vanskelig det er fra et urmakerperspektiv, men må utvilsomt være en vanskelig tvangstrøye å forholde seg til plasseringen av sekundviseren i Lange 1-designet som utgangspunkt.

De fleste månefaser er midtstilt i aksen klokken 12-18, og ofte vil designet være bygget med bakgrunn av at de har et verk som base. Her måtte de altså først og fremst forholde seg til et etablert design og så knekke koden med å integrere 70 deler for å få dette perfekt.

En liten fargeklatt på perfekte Lange 1 gjør denne enda mer perfekt i mine øyne.

Om noen her sitter på mer inngående info så tar jeg veldig gjerne i mot!
Tidenes kjøp på Bjerke Vintage :love:
 
Tidenes kjøp på Bjerke Vintage :love:

Ja, veldig fornøyd med å kjøpe gjennom Bjerke Vintage! Har dog skjedd litt med denne modellen etter oppdateringen som kom i 2016. Da fikk den det nye verket uten "øyene" og fikk også en ekstra komplikasjon i dag/natt-indikator som flyter bak månefasen. Det bumpet vel veilprisen opp ca. 100K også.

Dette er jo et bra kjøp: https://www.urmaker-bjerke.no/butikk/vintage-and-pre-owned/a-lange-sohne-lange-1-2/

Her er jo nyeste verket hvor de har flyttet balansen til kronesiden og fjernet "øyene" som gamle verket hadde. Små ting som har blitt forbedret her også, f.eks. at datoen skifter instant ved midnatt.

lange_sohne_lange_1_comparison_11.jpg


 
Redigert:
Vurderer veldig sterkt å kjøpe en 1815 U/D etter en stund i tenkeboksen. Noen som vil dele sine erfaringer rundt eierskap over tid?
 
  • Liker
Reaksjoner: 123uno
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist