Rolex datejust - smooth eller fluted bezel?

Medlem
5. mars 2016
Innlegg
78
Sted
Oslo
Hei,

Jeg skal kjøpe min første nye datejust (36mm), og lurer i den forbindelse på om jeg skal gå for smooth eller fluted bezel. Jeg har alltid vært fan av jubilee-lenken, men synes ikke den gjør seg uten fluted bezel.

Fordelen med oyster-lenken og smooth bezel er at den, etter mitt skjønn, får et røffere utseende og dermed kan brukes til annet enn jobbdressene. På den annen side synes jeg jubliee-lenke og en fluted bezel er veldig "classy".

Klokken skal ikke selges, men det er jo alltids godt å vite at den vil holde seg godt på bruktmarkedet. Er det slik at ovennevnte variasjoner vil gi seg utslag i senere bruktpris?

Takker for alle innspill!
 
Fluted bezel legger vel på ca 10k ekstra i både ny- og bruktpris, men jeg vil ikke tro lenkevalg har noe spesielt å si på verdien.

Syns selv DJ tar seg best ut på jubilee-lenke, og har selv bestilt en med fluted bezel, men liker også smooth+jubilee. :)

Mitt inntrykk er at oyster-lenken med polerte mid links blir relativt fort ripete. Jubilee-lenken blir ikke ripete på samme måte (bortsett fra på spennen, så klart, siden den er polert).
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonjon
Jubilee/fluted
Oyster/smooth.

Fasit.
Jeg er enig i at dette er fasiten. Men for noen år siden var fasiten i spørsmålet om man kunne bestille bilen med hvit farge, Nei.
Så det går an å være litt «vågal…» :unsure:

Selv har jeg veldig sansen for denne komboen…
Men det er mulig at min ungdomstid som tennisspiller som påvirker meg… ;) Men hadde nok gått for 41mm til mitt håndledd…

6FB0F953-AEEA-43A2-AFF0-3463CB35BCEE.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonjon og GrimReaper
Selv om det er smak og behag, kan jeg slutte meg til det er de beste kombinasjonene.
Fasit er naturligvis lagt til med en smule humor ispedd. Smak er som du sier en individuell sak. Men jeg greier ikke å venne meg til andre kombinasjoner enn de jeg skrev over.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonjon
Etter gode innspill har jeg sirklet meg inn på disse. Begrunnelsen er rett og slett at jeg synes at smooth-oyster komboen er litt mer allsidig. Det skader heller ikke at sluttsummen blir noe rimeligere.
 

Vedlegg

  • 83FEDA81-989F-4EBB-B000-9389530279A1.png
    83FEDA81-989F-4EBB-B000-9389530279A1.png
    426,1 KB · Visninger: 0
  • D9BA5031-41AA-4213-967C-3B1C1224B3E5.png
    D9BA5031-41AA-4213-967C-3B1C1224B3E5.png
    408,2 KB · Visninger: 0
Oyster: bare husk på at midten av lenka er polert - dvs mer shiny/blingete enn de helt børsta oysterlenkene på de mer "tooly" klokkene. Personlig synes jeg nesten at jubilee er mer low key i så måte. YMMV!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonjon
Oyster: bare husk på at midten av lenka er polert - dvs mer shiny/blingete enn de helt børsta oysterlenkene på de mer "tooly" klokkene. Personlig synes jeg nesten at jubilee er mer low key i så måte. YMMV!

Og du får nøkterne allroundklokker som feks Seiko SKX divere på jubilee også, så jeg synes iallfall ikke at den lenketypa diskvalifiserer fra allsidig bruk heller. Team jubilee!
;)
 
Redigert:
Etter gode innspill har jeg sirklet meg inn på disse. Begrunnelsen er rett og slett at jeg synes at smooth-oyster komboen er litt mer allsidig. Det skader heller ikke at sluttsummen blir noe rimeligere.

Sorry, men dette høres ut som helt feil konklusjon, ref dine egne preferanser i åpningsposten:

Jeg har alltid vært fan av jubilee-lenken, men synes ikke den gjør seg uten fluted bezel.

Det har du jo fasiten?!?

Allsidig ditt og passer til datt er (etter min oppfatning) bare pisspreik. Det er uansett ingen andre enn klokkeinteresserte som i det hele tatt kommer til å legge merke til klokken din (og de er det ærlig talt ikke mange av), og 90 % av dem vil garantert gi langt f... i om du går med Jubilee til T-skjorte. De resterende 10 % kan du gi langt f... i. Gjør som Krompen for den saks skyld, så kan besserwisserne hyle så mye de vil.

Høres ut som du blir langt lykkeligere med jubilee og fluted, men uansett lykke til med valget!
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Ivar
Jeg er enig i at dette er fasiten. Men for noen år siden var fasiten i spørsmålet om man kunne bestille bilen med hvit farge, Nei.
Så det går an å være litt «vågal…» :unsure:

Selv har jeg veldig sansen for denne komboen…
Men det er mulig at min ungdomstid som tennisspiller som påvirker meg… ;) Men hadde nok gått for 41mm til mitt håndledd…

Vis vedlegg 254994

Enig, dette er flott kombo. Har du prøvd både 36 og 41mm med tanke på passform ?
 
Etter gode innspill har jeg sirklet meg inn på disse. Begrunnelsen er rett og slett at jeg synes at smooth-oyster komboen er litt mer allsidig. Det skader heller ikke at sluttsummen blir noe rimeligere.
Veldig fornøyd med smooth/oyster. Vil uten tvil velge smooth neste gang også. Klokken er MYE mer allsidig med smooth bezel. Hvis du velger smooth bezel ville jeg gått for silver eller black dial. Synes også det er fint med kombinasjonen smooth/jubilee. Tror jeg kommer til å prøve det neste gang:D

Blue dial passer veldig fint til fluted/jubilee. Denne kombinasjonen er også veldig fin, men da synes jeg klokken blir mindre allsidig (litt mer «skjorteklokke»). Kombinasjonen fluted/oyster behøver jeg vel ikke si så mye om:eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Jonjon og oggaman
Enig, dette er flott kombo. Har du prøvd både 36 og 41mm med tanke på passform ?
Har ikke akkurat prøvd denne kombo i begge størrelser. Men kona har en DJ fluted/jubilee i 36mm. Den føles noe snau for mitt 17,1cm håndledd som er meget godt vant med 40mm sports-rolex. Ideelt sett skulle jeg ha ønsket DJ i 38-39mm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19