Mat til Norskamerikanere

Jeg har ikke smakt geiteballe, men fersk gamalost og rikelig med smør kan være fullt på høyde med mye av det beste fra utlandet. Det er forresten veldig godt om den skjæres i terninger og legges i flat skål med ørlite akevitt. Akevittmarinert gamalost med andre ord. Kan utrolig nok brukes sammen med en frisk Tawny Port som en liten aperitif.

Kreps fra Steinsfjorden overgår alt av sjøkreps og det er akkurat nå den kan kjøpes fersk og nykokt.

Ellers høres det ut til at du snart har så holder på bordet. Jeg overså at dette skulle være et koldtbord og tenkte mer i retning middag ;)

Det begynner å bli trangt om plassen på bordet ja.. Og bordet er ikke helt lite.. Men sånn er det alltid, litt av sjarmen det! :mrgreen:

Jeg tror jeg hadde tenkt litt til... Norsk mat forbindes altfor mye med gammel fattigmannsmat som ble til utelukkende fordi konserveringen fungerte og ikke pga av smaken. Ikke for det; jeg spiser både lutet og raket, men norsk mat er mer.

Når jeg tenker på norsk mat tenker jeg like mye på de gode FERSKE råvarene som f.eks lam, reinsdyr, elg og fisk. Her finnes mange gode oppskrifter som ikke nødvendigvis skriker middag. Vi har ikke bare tradisjoner for halvt fordervet mat. Under måltidet kan du pense samtalen inn på et vanvittig importvern; amerikanere elsker slike historier for det er så langt forbi deres villeste fantasier:p

Forøvrig er geiteballer ikke så galt på smak, men et helvete å tygge:D

Vi tenker veldig likt om norske råvarer mogens. Har bare ikke hatt så mye inspirasjon til hva en kan finne på i det siste. Har du noen spesifikke forslag? Trenger ikke være noe stort, som tidligere nevnt begynner bordet å bli fullt... :p

Med tanke på geiteballene var det er grafisk eksempel. :p Geiteballe står på listen over rare ting jeg ønsker å få smakt en vakker dag.

For ordens skyld, jeg har aldri smakt geiteballer (eller andre baller) og har ingen formening om smaken.

Siden hvalen utgikk kan jeg jo forslå carpaccio av reinsdyr - fantastisk! Men det må slettes ikke være så "kontinentalt". Hjemmelagde elgkarbonader, grove kjøttpølser av vilt eller lam, lapskaus med lam og flatbrød eller en lammegryte med dill, eller rosastekt lammecarré (nam) passer alle på koldtbord. Når det gjelder fisk er jeg av den oppfatning at det er de gode råvarene som representer det norske og ikke nødvendigvis tilberedningen, og jeg regner med du har en brukandes fiskehandler i nærheten...

Vil bare få presisere at du ikke trenger å servere det om du inviterer meg på middag en dag ;)

La meg gjøre det helt klart. Jeg har ingen intensjon om å fortelle deg at jeg serverer geiteballe før du har spist opp.

Elgkarbonader er muligens gjennomførbart. Den er satt opp som reserve om vi ser på mandag at vi mangler noe. Takk for alle tipsene! :cool:

Reinsdyr roastbiff, ikke dumt. Har noe reinsdyr liggende. Men vet ikke om kjøttet er egnet til roastbiff..

I hvilke kokebok står hvalcarpaccio, om du husker. Har de fleste liggende. Hørtes skikkelig spennende ut! :D

Tørrfisken ligger nok på hytten, kanskje like greit da den er forbudt å ta inn i dette huset. Den lukter visstnok.... :p

Det var fra boken "Enkle og perfekte oppskrifter", men det var egentlig ikke en oppskrift. Det ble bare nevnt i den del av en annen hvaloppskrift. Jeg syntes du uansett bør gå for noe med hval ;)

http://www.hvalbiff.no/

Skal se hva jeg får tid til, er oppdekking for øyeblikket. :)

Har laget begge variantene av potetlefsene du linket til. Prøvesmakt dem også, det ble godt!
Skal til med gammelost skiver nå.