Seiko "Tuna"-tråden

90636753-B6D8-4A51-A5D8-2675722B219B.jpeg
 
Hei!
Her er vidunderet. En 7549-7010 fra april 78. Direkte ankommet fra Japan og enda ikke stilt om til riktig tidssone.
Jeg har hatt lyst på en av disse en god stund nå, faktisk siden jeg leste denne et par ganger når den ble publisert. Siden har jeg mer eller mindre aktivt kikket etter en bra til OK pris. Det har gått opp og ned med tilbudet, jeg har hatt et søk på ebay og tittet innom Chrono 24 og watchrecon uten særlig resultat. Plutselig slapp det en masse på en gang på ebay til varierende, men ganske høye priser. Helt til denne kom uten synlige feil og mangler til en pris jeg synes var OK selv med moms.

DSCF1955.JPG

Nei, den har bare en sekundviser

Den har til og med original GL831reim, stiv og hard og litt grå, men komfortabelt bøyd og uten sprekker, dessverre uten keeper. Den skal nok i arkivet til fordel for en fra Uncle Seiko. Skruene til skallet er hele og fine, glasset har bare små og få riper og bezelinnsatsen er også fin. bezel klikker skarpt i begge retninger slik jeg liker. Og ikke minst er det en JDM som jeg ønsker at vintage Seiko skal være. Bare batteribytte-inskripsjonen på baksiden er litt slitt. Etter litt kort prøvefotografering her på hjemmekontorfotostudioet er det klart at det er vanskelig å unngå reflekser i glasset på denne saken. Buet hardlex uten antirefleksbehandling er vrient. Det kan jeg forske mer på etter hvert.

Som alle sier; er den ikke så stor som den måler. Diameter er 46,8 mm. lengden bare 44,4 og den er 14,3 mm tykk. Den er slett ikke liten, men heller ikke diger til å være stor. Jeg er allergisk mot klokker som henger ut over håndleddet, og det gjør denne definitivt ikke. Lug til lug er faktisk akkurat så stor som min 37 mm Grand Seiko og synlig skive måler kun 31,4 noe som trekker ned visuell størrelse en del. På håndleddet med den stive reima passer den fint. Nå skal jeg forsiktig bytte til moderne reim og kose meg med nyanskaffelsen og medlemskapet i Tunaklubben.


LarsB
 
Redigert:
Hei!
Her er vidunderet. En 7548-7010 fra april 78. Direkte ankommet fra Japan og enda ikke stilt om til riktig tidssone.
Jeg har hatt lyst på en av disse en god stund nå, faktisk siden jeg leste denne et par ganger når den ble publisert. Siden har jeg mer eller mindre aktivt kikket etter en bra til OK pris. Det har gått opp og ned med tilbudet, jeg har hatt et søk på ebay og tittet innom Chrono 24 og watchrecon uten særlig resultat. Plutselig slapp det en masse på en gang på ebay til varierende, men ganske høye priser. Helt til denne kom uten synlige feil og mangler til en pris jeg synes var OK selv med moms.

Vis vedlegg 225442
Nei, den har bare en sekundviser

Den har til og med original GL831reim, stiv og hard og litt grå, men komfortabelt bøyd og uten sprekker, dessverre uten keeper. Den skal nok i arkivet til fordel for en fra Uncle Seiko. Skruene til skallet er hele og fine, glasset har bare små og få riper og bezelinnsatsen er også fin. bezel klikker skarpt i begge retninger slik jeg liker. Bare batteribytte-inskripsjonen på baksiden er litt slitt. Etter litt kort prøvefotografering her på hjemmekontorfotostudioet er det klart at det er vanskelig å unngå reflekser i glasset på denne saken. Buet hardlex uten antirefleksbehandling er vrient. Det kan jeg forske mer på etter hvert.

Som alle sier; er den ikke så stor som den måler. Diameter er 46,8 mm. lengden bare 44,4 og den er 14,3 mm tykk. Den er slett ikke liten, men heller ikke diger til å være stor. Jeg er allergisk mot klokker som henger ut over håndleddet, og det gjør denne definitivt ikke. Lug til lug er faktisk akkurat så stor som min 37 mm Grand Seiko og synlig skive måler kun 31,4 noe som trekker ned visuell størrelse en del. På håndleddet med den stive reima passer den fint. Nå skal jeg forsiktig bytte til moderne reim og kose meg med nyanskaffelsen og medlemskapet i Tunaklubben.


LarsB

Dæven døtte den var flott, grattis!
51538A56-8B1B-4EE1-84BF-67B1D2748AC6.jpeg
 
Åjj.
Da har du gjort et knallkjøp, og jeg tør nesten ikke si at min kosta litt over sju tusen inkludert frakt fra Japan. De ligger nå en del over det på ebay. Det har vært ganske tørt fra andre kilder i det siste. Riper i glasset har de alle sammen, det henger sammen med buet hardlex glass og størrelsen tenker jeg. Det finnes originale glass på ebay fortsatt.

Gratulerer med et godt kjøp og en tøff klokke!

LarsB
 
Åjj.
Da har du gjort et knallkjøp, og jeg tør nesten ikke si at min kosta litt over sju tusen inkludert frakt fra Japan. De ligger nå en del over det på ebay. Det har vært ganske tørt fra andre kilder i det siste. Riper i glasset har de alle sammen, det henger sammen med buet hardlex glass og størrelsen tenker jeg. Det finnes originale glass på ebay fortsatt.

Gratulerer med et godt kjøp og en tøff klokke!

LarsB

Sammenlignet med "buy it now" priser på ulike nettsteder så har vi begge fått gode priser :)
Har som tommelfingerregel å kun by på auksjoner som starter på 0,- Buy it now i forskjellige former er bestandig overpriset, selv i Japan. (Yahoo auctions er fantastisk om man kan litt japansk eller benytter seg av google translate)

Spencer Klein selger reproduksjon av det orginale glasset her:

Selv gikk jeg for sapphire fra seikomods.com da jeg planlegger å bruke klokka, selger jeg den noengang bytter jeg bare tilbake til det orginale.

 
Her er en Tuna som har vært avbildet tidligere i tråden, men som nå har ny eier. Har lenge hatt lyst til å oppgradere fra Turtle til Tuna, så denne 2018 SBBN035 dukket opp på Finn, relativt rimelig siden den var uten boks eller papirer, med aftermarket shroud og stuck bezel. Litt vintage style på denne, noe som jeg liker.

05697D6B-D724-448D-BC61-D114BB13F1AE.jpeg


Hadde tenkt å ta av shroud, og slipe den litt ned på innsiden for å få bezel til å fungere igjen. Dessverre er hullet påto av de tre skruene blitt runde... (to av skruene er hex og en er torq) Noen som har noen gode råd, og vet hvor en kan kjøpe nye skruer rimelig?

BF47BD43-B9DA-4B21-85E3-DF384C2E79BB.jpeg
 
Det kan fungere å bruke en torx-skrutrekker som akkurat får plass i skruesporet. Hvis gjengene er limt så kan det lønne seg å varme opp skruen først for å løsne limet, feks med spissen på en loddebolt.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Savner en tuna etter at jeg solgte min SBBN031. Skal kjøpe ny, men kan noen gi en anbefaling om hva jeg bør kjøpe? SBBN033 eller SBBN035?