Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Kjør debatt. Er vi DER? $995 for en NOS SKX781 i boks.
Min hilser!
Lå vel en på Finn (riktignok ikke NOS) for 7.500 som ble solgt (eller "solgt") rett før jul, og to stykker nå (der den ene er ganske så ny) til rundt 5k. Er usikker på om vi er der altså. Det er under et år siden jeg kjøpte min (tredje!) for rett over 2k etter litt pruting, men moro at også disse øker litt.
 
Lå vel en på Finn (riktignok ikke NOS) for 7.500 som ble solgt (eller "solgt") rett før jul, og to stykker nå (der den ene er ganske så ny) til rundt 5k. Er usikker på om vi er der altså. Det er under et år siden jeg kjøpte min (tredje!) for rett over 2k etter litt pruting, men moro at også disse øker litt.
Jeg "ofrer" meg som prøvekanin på markedet ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Jeg må si jeg liker denne utgaven bedre enn den forrige. Seiko Alpinist SPB201j1

Screenshot_20210115-182126_Chrome.jpg
 
Redigert:
Lurer på hva som er resonnementet bak at de fjerner modellnavn fra skivene. Først marinemaster og nå alpinist, synes selv det ga de litt mer sjel enn at alt skal være under prospex-logoen.
 
Hei! Tenkte jeg skulle sjekke med dere vedrørende bezel insert på skx 007:

Jeg har tidligere byttet bezel insert på min 007, og det gikk relativt lett. Nå leter jeg etter en spesifikk insert, men finner den bare i såkalt "sloped style bezel insert" og ikke "flat bezel insert". De sier da at det kan bli et lite minigap mellom insert og krystall, slik at denne inserten egentlig passer best til sapphire krystallet deres. Nå orker ikke jeg gå lenger enn å bytte insert, så bytte av krystall er uaktuelt.

Spørsmål: er det noen som har erfaring med å sette en "sloped style" på skx 007 uten å bytte krystall?

På forhånd takk for deres visdom:)
 
  • Liker
Reaksjoner: rabbadamtimtim
Jeg hadde en skx-mod med sloped insert og glass som ikke hørte sammen, og det ble faktisk et lite irritasjonsmoment med den gap'en..

Dårlig bilde, men som du ser så blir det ei gløppe mellom insert og glasskant:
1611579747240.png
 
Hei! Tenkte jeg skulle sjekke med dere vedrørende bezel insert på skx 007:

Jeg har tidligere byttet bezel insert på min 007, og det gikk relativt lett. Nå leter jeg etter en spesifikk insert, men finner den bare i såkalt "sloped style bezel insert" og ikke "flat bezel insert". De sier da at det kan bli et lite minigap mellom insert og krystall, slik at denne inserten egentlig passer best til sapphire krystallet deres. Nå orker ikke jeg gå lenger enn å bytte insert, så bytte av krystall er uaktuelt.

Spørsmål: er det noen som har erfaring med å sette en "sloped style" på skx 007 uten å bytte krystall?

På forhånd takk for deres visdom:)

Hvilken insert ser du etter? Kanskje jeg kan prøve å finne en flat som ligner.
 
Hei @urtid , jeg har en skx pepsi insert liggende...

Om ønskelig, så kan vi alltids ordne med å bytte mineral glasset til sapphire domed slik at en sloped insert vil passe.
Klokken vil bli litt bygget opp og den får en fin blå ar i glasset også.

Send meg gjerne en PM så ser vi på det.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
En skikkelig Pepsi i alu med knalle farger hadde vært gøy, blant annet;)

Vil jo helst anbefale en original SKX009-insert om du først er ute etter pepsi, men her er noen andre ettermarkedsmuligheter:
Og hvis du skulle finne ut at du vil ha en buet bezel insert, så vil jeg anbefale Crystaltimes' CT094 flate safirglass som passer til disse buede insertene.
 
Vil jo helst anbefale en original SKX009-insert om du først er ute etter pepsi, men her er noen andre ettermarkedsmuligheter:
Og hvis du skulle finne ut at du vil ha en buet bezel insert, så vil jeg anbefale Crystaltimes' CT094 flate safirglass som passer til disse buede insertene.
Wow - takk for fyldig feedback!


Hei @urtid , jeg har en skx pepsi insert liggende...

Om ønskelig, så kan vi alltids ordne med å bytte mineral glasset til sapphire domed slik at en sloped insert vil passe.
Klokken vil bli litt bygget opp og den får en fin blå ar i glasset også.

Send meg gjerne en PM så ser vi på det.

Takk!
 
Jeg antar dette er et tåpelig spørsmål, men hvordan er det å leve med en 4R-klokke? Jeg har fått det for meg at mekaniske klokker er upraktisk og dyrt, men:
wFQhe0u.jpg


Jeg har blitt helt stupforelsket i denne klokken, men har bare hatt én mekanisk klokke før (Fortis fra 70-80-tallet), og den gikk i stykker. Klarer ikke legge fra meg skiven på denne...
Skjønner ikke helt hvordan Seiko får til at en så budsjettvennlig klokke skal være så hinsides vakker!
 
Jeg antar dette er et tåpelig spørsmål, men hvordan er det å leve med en 4R-klokke? Jeg har fått det for meg at mekaniske klokker er upraktisk og dyrt, men:
wFQhe0u.jpg


Jeg har blitt helt stupforelsket i denne klokken, men har bare hatt én mekanisk klokke før (Fortis fra 70-80-tallet), og den gikk i stykker. Klarer ikke legge fra meg skiven på denne...
Skjønner ikke helt hvordan Seiko får til at en så budsjettvennlig klokke skal være så hinsides vakker!
Har hatt flere klokker med 4r36 verk. Alle har fungert knirkefritt og gått overraskende nøyaktig. Sprek skive på den der.
 
Har ei klokke med 4R nå, og har hatt ei annen klokke med 4R tidligere. Begge mine har gått litt raskt, men ikke mer enn at de er innenfor spesifikasjonene på +25/-15 sek pr dag. Opplever det samme med 6R, de går også litt raskt. Men det er vel litt av sjarmen med mekaniske urverk. Vil du ha supernøyaktig, så kjøp quartz. :geek:
 
Jeg har både 4R36 og 6R15 i samlingen, og uten å ha ført notater og sammenlignet opp mot Rett Tid (tm), er inntrykket mitt at begge er omtrent like forutsigbare - de øker en håndfull sekunder/dag, typisk under ti. Absolutt innenfor til de fleste praktiske formål - jeg ble positivt overrasket da et ur med 4R36 kom i hus, da jeg hadde antatt at det ville være et trinn ned i gangnøyaktighet i forhold til 6R15, men det viste seg altså ikke å være tilfelle. (Man ser dog tydelig at 4R36 har enklere finish, men med en slik skive vil man jo uansett ikke ha noe behov for å myse på uret fra baksiden... :))
 
Nesten umulig å følge med / la seg begeistre når Seiko slipper så sjukt mange modeller som de gjør... føler det er nye modeller nonstop!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen