Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Prisen gjør den helt uaktuell for min del dessverre. Helt vilt at man kunne få disse for godt under 40k hos AD for bare et par år siden. Jeg frykter Omega skyter seg selv i foten med den nylige prisgallopen. Det var jo relativt hyggelige priser som gjorde Omega veldig kurrant tidligere.

• Liker
Reaksjoner: Maz19, CJM og Heftos
Synes den nye Speedy’n er flott, men den er blitt dyr. Om den er for dyr vet jeg ikke, men jeg har vanskelig for å se at den blir like populær som sin forgjenger - nettopp på grunn av prisen.

Omega skrur opp prisene, men prisoppgangen reflekteres i hvert fall i produktutvikling - i motsetning til visse andre produsenter...

Foreløpig holder jeg en knapp på denne :mrgreen:

9F288D51-2360-4DFD-A168-747041E85EC7.jpeg

Prisen gjør den helt uaktuell for min del dessverre. Helt vilt at man kunne få disse for godt under 40k hos AD for bare et par år siden. Jeg frykter Omega skyter seg selv i foten med den nylige prisgallopen. Det var jo relativt hyggelige priser som gjorde Omega veldig kurrant tidligere.
Kvitteringen er litt falmet, men man kan fremdeles se hva jeg betalte for en skvett ny sapphire sandwich for 10 år siden.
1609921033672.png

Ser ut som en flott oppgradering, og utvilsomt en flott klokke. Men, må føye meg under resten her som påpeker prisnivået. Skjønner at dette er en helt annen klokke enn forrige generasjon, men er redd Omega priser seg litt ut av markedet her. Husker da jeg kjøpte min ST1 i desember 2017, som den gang kostet rundt 52k og ble regnet som en «svindyr» Speedy.

Speedy er en nydelig klokke. Den er også helt uten den prestisjen som f.eks Rolex gir, og samtidig så masseprodusert at jeg ikke forstår hvordan de skal klare å forsvare en nær tredobling av prisen på ca. ti år (jeg ga rundt 27 for min i 2012).

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg er nok en av de få som faktisk er enig i den nye prisen. Klokken har nå fått et nytt urverk, og stiller seg med det på høyde med andre manufakturer. Hva koster en JLC master chrono? Hva koster en El Primero? Hva koster en Daytona?

Tommel opp og well done Omega

Jeg er nok en av de få som faktisk er enig i den nye prisen. Klokken har nå fått et nytt urverk, og stiller seg med det på høyde med andre manufakturer. Hva koster en JLC master chrono? Hva koster en El Primero? Hva koster en Daytona?

Tommel opp og well done Omega
Jeg kan vanskelig se at de tre du nevner er sammenlignbart med en speedy. I mine øyne er grunnen til at Omega priser seg opp et ønske om å legge seg i samme segment som disse, og dermed få fotfeste som litt mer high-end enn de har vært i markedet de siste årene. Det jeg frykter er at de kommer til å tape mer enn de tjener på denne taktikken nettopp på grunn av Omega var et trivelig prisnivå å komme inn i "luksussegmentet" på. Det er det ikke lenger og da tror ihvertfall jeg at kundene kommer til å se til andre merker.

• Liker
Reaksjoner: kvasbo og Maz19
Husker når Omega kom med den nye presentasjonsboksen og listeprisen gjorde et hopp. Var mye skriking da og, men folk kjøper uansett. Tror Speedmaster vil fortsette å selge bra, spesielt mtp tilgjengeligheten til Rolex.

Er spent på hva som skjer med bruktprisene på 1861-utgaven.

Hvis man ser på hva andre merker tar for sine kronografer så synes jeg ikke Speedyen kommer så ille ut. Prisene er selvfølgelig alt for høye, men relativt sett så tror jeg Omega er ca der de skal være.

Tok en kjapp titt på Bjerke sine nettsider for å sjekke pris på kronografer fra forskjellige merker:
Tudor: ca. 40-50.000kr
Breitling: ca. 50-70.000kr
IWC: ca. 65-95.000kr
JLC: ca. 130.000kr +
Rolex: ca. 130.000kr (+ invistorpåslag)

• Liker
Reaksjoner: px200 og Callahan
Omega har jekket opp prisen årlig i tillegg til ytterligere priskorrigering i fjor og året før, om jeg ikke tar feil. Da har de lagt seg på et høyt grunnlag før prising av ny modell. Dette vil jeg ikke være med på, sintefinger til Omega (og Rolex). Er hæppi med 1861 modellen jeg kjøpte i ‘18.

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas