Voks eller Coating på bil

Nener å ha lest på DCN at en en fuktet pad for påføring av Fusso ig fuktet MF til å buffe av er trikset. Har ikke prøvd det sel, da jeg fulgte: påfør panel 1 og 2, buff av panel 1 osv..(3-5 min liggetid)... var noe herk egentlig... hehe, men resultatet ble bra
 
Satte på Fusso på Yarisen nå nettopp. Kjapp DCN vask med citrux wash and gloss fra Chemical Guys. Det stripper jo ganske mye.
Raskt over med stort tørkehåndkle, så det var igjen litt fukt og dråper. Påførte Fusso selv om noen steder var litt fuktig. Anbefales å være to stykker. En til påføring og en til å buffe av etter hvert panel. Det går så mye raskere
 
Nener å ha lest på DCN at en en fuktet pad for påføring av Fusso ig fuktet MF til å buffe av er trikset. Har ikke prøvd det sel, da jeg fulgte: påfør panel 1 og 2, buff av panel 1 osv..(3-5 min liggetid)... var noe herk egentlig... hehe, men resultatet ble bra

Jeg fukter padden (men klemmer ut det meste av vannet) Legger på TYNT. Deler bilen i syv seksjoner eller så. Etter at jeg har lagt på en seksjon, buffer jeg av den forrige. Da blir det 10-15 min liggetid kanskje. Går greit å få av med tørr mikrofiber. Temperatur spiller riktignok inn. Tørker saktere når det er kjølig. Hvis du drar fingeren over blir det «spor» hvis voksen ikke har tørket. Akkurat Fusso ville jeg ikke latt tørke helt. Blir mye mer jobb og ikke noen vesentlig forskjell på resultatet som jeg ser.

PS. Jeg pleier å legge voks på vår eller høst. Tørker nok raskere på sommeren :)
 
Ja, på vanlig voks så ser du når den hazer, selv om carnuba voks godt kan ligge mye lenger. Var en kar som delte panseret opp i 8 deler eller noe og la swissvax shield tror jeg. Så hadde han forskjellig liggetid alt i fra 5 mintil dagen etter. Han kunne ikke se sorksjell ig beadingen samt sheetingen var det minimale forskjeller på. Tror han konluderte med at ca 1 time liggetid var optimal. Men dette varierer nok med temp, luftfuktighet, voksmerke, carnuba innhold, gammel/ny boks osv osv...

Fusso er elsket og hatet blant medlemmene på DCN. Det som går igjen er at det er mye produkt for pengene og gir veldig bra beskyttelse. Nå er vel Fusso en blanding av voks og semi-permanent coating eller noe i den duren. Ren voks er det iallefall ikke;)
Jeg vurderer sterkt å legge en coating selv på den ene bilen, men etter lutt youtube søk så er jeg neimen ikke sikker på hvilken jeg bør velge. Carpro får mye skryt og har god holdbarhet hvis en tar vare på lakken i etterkant. Gyeon blir også anbefalt sam KC sin nanocoating. Carpro og Gyeon har jo et hav av vedlikeholdsprodukter som skal opprettholde og ginmaxk levetid på coatingen...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og g-s
Ja, på vanlig voks så ser du når den hazer, selv om carnuba voks godt kan ligge mye lenger. Var en kar som delte panseret opp i 8 deler eller noe og la swissvax shield tror jeg. Så hadde han forskjellig liggetid alt i fra 5 mintil dagen etter. Han kunne ikke se sorksjell ig beadingen samt sheetingen var det minimale forskjeller på. Tror han konluderte med at ca 1 time liggetid var optimal. Men dette varierer nok med temp, luftfuktighet, voksmerke, carnuba innhold, gammel/ny boks osv osv...

Fusso er elsket og hatet blant medlemmene på DCN. Det som går igjen er at det er mye produkt for pengene og gir veldig bra beskyttelse. Nå er vel Fusso en blanding av voks og semi-permanent coating eller noe i den duren. Ren voks er det iallefall ikke;)
Jeg vurderer sterkt å legge en coating selv på den ene bilen, men etter lutt youtube søk så er jeg neimen ikke sikker på hvilken jeg bør velge. Carpro får mye skryt og har god holdbarhet hvis en tar vare på lakken i etterkant. Gyeon blir også anbefalt sam KC sin nanocoating. Carpro og Gyeon har jo et hav av vedlikeholdsprodukter som skal opprettholde og ginmaxk levetid på coatingen...
Har vurdert keramisk coating selv, men er litt styr å legge hvis det skal bli bra. Så holder meg til Fusso enn så lenge Mange av voksene som anbefales på dcn har svært begrenset varighet. To ganger i året holder i massevis for min del.
 
Har vurdert keramisk coating selv, men er litt styr å legge hvis det skal bli bra. Så holder meg til Fusso enn så lenge Mange av voksene som anbefales på dcn har svært begrenset varighet. To ganger i året holder i massevis for min del.
Det er et step up fra voks, og man bør nok ha litt erfaring med å legge voks først. Men det sies at flere av de keramiske coatingene er svært enkle å legge og er tilpasset for folk som ikke er eksperter. Gode bruksanvisninger er det visst også. De fleste voksene holder 3-6 måneder i norsk klima, altså halvparten av hva produsentene skriver. Enkelte hybridvokser kan nok holde lenger. Men dette avhenger av bruksmønster, klima, antall lag med voks og hvor godt forarbeidet er og til slutt vask og vedlikehold av lakken.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Løfter en gammel tråd, håper å få godt nok svar hefra så jeg unngår å besøke enda et entusiast forum :)
Har ny bil fra ifor høst som ble behandlet med QGechniq Crystal Serum Light som ga veldig god effekt. Etter et par langturer ser bilen som som blir kan gjøre på vinteren. Godt "sauset" inn med møkk. Ble anbefalt av selgeren å bruke noe som heter skumme med "Nerta active Diamond" , også en rask bøttevask etterpå. Lurer på om den Nerta saken er litt sterk for "plastikk", chrome og eventuelt coating ? Noen som har tanker om det, eventuelt kan anbefale annen skumsåpe som er effektiv på vintermøkk og ikke sliter for mye på coating ?
Er ganske å blank på dette området, så er åpen for tips
 
Jeg vet du ikke var keen på et nytt forum, men Detailers Club Norge er definitivt plassen å spørre på!
 
Løfter en gammel tråd, håper å få godt nok svar hefra så jeg unngår å besøke enda et entusiast forum :)
Har ny bil fra ifor høst som ble behandlet med QGechniq Crystal Serum Light som ga veldig god effekt. Etter et par langturer ser bilen som som blir kan gjøre på vinteren. Godt "sauset" inn med møkk. Ble anbefalt av selgeren å bruke noe som heter skumme med "Nerta active Diamond" , også en rask bøttevask etterpå. Lurer på om den Nerta saken er litt sterk for "plastikk", chrome og eventuelt coating ? Noen som har tanker om det, eventuelt kan anbefale annen skumsåpe som er effektiv på vintermøkk og ikke sliter for mye på coating ?
Er ganske å blank på dette området, så er åpen for tips
Så lenge du ‘reloader’ hydrofobien med Gtechniq C2 Ceramic Sealant (hurtigvoks), tipper jeg du er trygg. Men ikke bland den Nertaen for sterkt i kanonen, da den er alkalisk og kan, som du påpeker, tære mer enn nødvendig på coatingen.
Men tør jeg spørre hvorfor du ikke fikk denne infoen av vedkommende som la coatingen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og DrDoppler
Så lenge du ‘reloader’ hydrofobien med Gtechniq C2 Ceramic Sealant (hurtigvoks), tipper jeg du er trygg. Men ikke bland den Nertaen for sterkt i kanonen, da den er alkalisk og kan, som du påpeker, tære mer enn nødvendig på coatingen.
Men tør jeg spørre hvorfor du ikke fikk denne infoen av vedkommende som la coatingen?
Hei !

Var gjort i forbindelse med nybil kjøp. Så jeg fikk detaljene av selgeren. Forslaget var Prickbort- Nera Foam-Gwash og booste coating 2-3 ganger for året med Getchnig product (Husker ikke navnet nøyaktig). Var spesielt Nera som var ukjent og jeg fikk lyst på "second opinon" på. kikket raskt på youtube, så ble stort sett brukt på større "industri" kjøretøy. Så ble litt i stuss hva slags produkt det er :)

Forsiktig med blandingsforholdet, så går det sikkert greit. Ser ut til å kunne vare i mange år med anbefalt blandingsforhold.
 
Nerta er ålreit den. Min favorittkombo på avfetting er prickbort for å ta asvaltrester, Felgenblitz for å ta piggstøv og Bilt Hamber Surfex HD for alt annet. Bruker Bilt Hamber autofoam også, det har synes jeg fungerer fint. Støtter forøvrig Preacher sin anbefaling over her.
 
En coating som er lagt av en god profesjonell detailer tilbyr ofte produkter til bilvask :)

Prickbort har ikke emulgator, og vil ha liten effekt om bilen er litt våt. Men ellers er den meget god!
Nerta og surfex er ganske sterkt, men er usikker på om den er hard mot coating om en blander 1:40!

Jeg er med å legge litt dyrere coatinger, og sikre produkter fra Koch Chemie for vask fungerer veldig bra!

La Gyeon syncro selv på bilen min :) Bruker ingen boozter produkter for å beholde den lengre, da vi tester for å se om dette er noe å tilby kunder som ønsker ett billigere alternativ (1700kr bare coatinga)!

IMG_20221001_110526.jpg



Absolutt ingen tegn til tap av effekt etter vasking kun 1 gang pr måned siden september!

IMG_20221204_182957~2.jpg


Felgene er behandlet med Carpro Dlux! Ser ut som. Felgene er grundig vasket for hånd på utsiden, enda det bare er å spyle :cool:
 
Etter å bli skuffa gang på gang av hvor kort tid en voks varer så har jeg gått over til coating.
Har lagt det på de 3 siste bilene mine (selvsagt etter en god polering osv)

sist nå i helgen da jeg prøvde Tershine Magnify Coating.
Coating for forbrukermarkedet er som regel vanvittig lett å påføre og buffe bort.
Langtidseffekt og enklere vedlikehold er en bonus.
Så bruker jeg en booster innimellom

anbefales!
 
En coating som er lagt av en god profesjonell detailer tilbyr ofte produkter til bilvask :)

Prickbort har ikke emulgator, og vil ha liten effekt om bilen er litt våt. Men ellers er den meget god!
Nerta og surfex er ganske sterkt, men er usikker på om den er hard mot coating om en blander 1:40!

Jeg er med å legge litt dyrere coatinger, og sikre produkter fra Koch Chemie for vask fungerer veldig bra!

La Gyeon syncro selv på bilen min :) Bruker ingen boozter produkter for å beholde den lengre, da vi tester for å se om dette er noe å tilby kunder som ønsker ett billigere alternativ (1700kr bare coatinga)!

Vis vedlegg 321069


Absolutt ingen tegn til tap av effekt etter vasking kun 1 gang pr måned siden september!

Vis vedlegg 321070

Felgene er behandlet med Carpro Dlux! Ser ut som. Felgene er grundig vasket for hånd på utsiden, enda det bare er å spyle :cool:

Har Gyeon Synchro på ene bilen her også, ble lagt sensommeren 2020 og henger fortsatt på, men beader ikke så bra lenger da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn