Entry-level independent watchmaker

Medlem
10. mars 2011
Innlegg
41
Har lenge vært interessert i horologi og klokker og mange timer har blitt brukt på å lese om klokker som man vet er utenfor økonomisk rekkevidde, som f.eks F.P. journe og lignende. Kanskje dette er en long-shot, men finnes det småskala produsenter/ urmakere som lager ur i prissjikte under 100k? Avanserte komplikasjoner og eksklusive materialer er ikke det jeg er ute etter, ei heller homage klokker. Kjenner til at Speake- Marin kan fåes i denne prisklassen men er ikke helt fan av designet på hans klokker. Spennende å høre deres meninger!
 
Følger tråden med spenning :)
Og ikke minst hvordan defineres en independent watchmaker. Antar man ikke skal være en del av en større gruppe og at det kreves en stor del av produksjon in-house uten at urverk nødvendigvis må være "100% in-house". Produksjonsvolum er kanskje en faktor? Belær meg gjerne:)

Habring og S.U.F har modeller jeg liker godt og prisene er relativt fornuftige. Dette er vel kanskje også produsenter som vil falle inn under definisjonen?
 
  • Liker
Reaksjoner: orjand
På toppen av hodet: Paul Gerber, Habring2, SUF (Sarpaneva).

BTW: Det Speake-Marin som er tilgjengelig (nytt/nesten nytt) i den prisklassen, har ikke så mye med det Speake-Marin som var. Peter forlot selskapet for noen år siden, og det er (dessverre) et helt annet type selskap i nyere tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph og orjand
Habring² er et godt alternativ. Prisene starter på ca 50k levert til Norge. De har produseret ca 1500 klokker i løpet av 15 år. Det er en Valjoux 7750-arkitektur som ligger i bunn, men de produserer nå urverkene og egendesignede komplikasjoner selv.
Mer om det her: https://watchesbysjx.com/2018/10/habring2-chrono-felix-chronograph.html

Jeg har hatt en Chrono-Felix i et knapt år og er veldig fornøyd.
_20191120_180424.JPG

@Jocke har en fin bildereportasje fra dem i Habring²-tråden.
Här är min.



Habring²



There is a small little company in the middle of Austria in Völkermarkt that made their own watches. Habring² is the name and it might have been the 2 Habrings as well.

The company runs by the married couple Richard & Maria Habring since 2004. Richard has a past at the IWC where he was involved in the development of their

movements and worked at A Lange & Söhne until he took the full step and became an independent watchmaker who had goal to make their own watches.



hab19.jpg




In the early years, they worked with ETA & Valjoux movements as a base and made their own unique solutions. In 2011, the start of the in-house movement

A11B began, meaning A = Austria, 11 = 2011 start of development, B = Basis, later complications were added as A11D = Date, A11S = Jumping second,

A11SD = Jumping second with date. On the 10th anniversary of the company September 16, 2014, the first inhouse movements were ready and then the A11B

was presented in the Felix model with a sub second.



hab5.jpg


hab9.jpg




It's really nice to see how they put things together.



hab7.jpg


hab8.jpg


hab6.jpg




Handmade when it's at its best, they produce around 200 watches each year.



hab18.jpg


hab14.jpg




They even cut the hairspring too.



hab15.jpg


hab17.jpg


hab13.jpg


hab16.jpg


hab11.jpg




And finally I'm ready to show what I've got, a Habring² Felix and here is the models to choose on.



hab1.jpg




All those pics you have seen until now belongs to Habring² and a huge thanks to you that allow me to use them.

Now it's time for me to bring out the camera bacause it is unboxing time.



It comes wrapped in plain white paper.



hab20.jpg




That contains a wooden box.



hab21.jpg




The first I find is a nice notebook.



hab22.jpg




And below the book there it is.



hab23.jpg




When I lift up the first wooden section did I find some spareparts like hands, crown, gaskets and springbars.



hab24.jpg




The logo at the dial is nice and clear.



hab33.jpg




So now we take a look at the watch.

It's a Habring² Felix with silver-white satinated metal dial with red gold plated hour bars/digits and black print & polished red gold plated hands.?



hab36.jpg




When the watch was ready Maria ask what strap I want, I choose the bright brown strap and Maria try to convince me to go for the darker one that make the watch more powerful in her opinion.

Nope, I say: I want the bright one that match the color of the numbers better.As a suprise she add the darker brown in the package as a gift to me.



hab37.jpg




The case is 38,5mm, around 8mm thick include the spherical sapphire crystal which make it very comfortable on the wrist.



hab25.jpg




This dial have a brushed look surface that give a sober impression.



hab26.jpg




A oversized crown that I really like that is easy to handle for a guy with clumsy fingers that not work at a office.



hab27.jpg




The small second at 9 o'clock is not so common, the rings at the dial frame the second hand in a nice way.



hab32.jpg




Here is how the current movement looks today with the Habring² logo at the backplate .



hab10.jpg


Photo credit: Andy Garton



I like the "original" look better with the Habring² logo at the gear and a clean backplate that I guess was the first idea with this movement.

hab4.jpg
.

Photo credit: Habring²



So I was rude to ask Maria if I can get a backplate without the logo and I prepare for a lesson in behaivour.

Maria reply to me: We have ratchet wheels with the logo still in stock, but all plates have the engraved Habring² logo meanwhile. I can offer both together.

I was not ready to give up yet and say: Are you really sure? I'm ready to wait if you can to make one for me.

Then Maria says: Please let me check our stock. Maybe there is a little chance.

So my reply was: Just let me know when you have found it. :)))



The next day I got a pling in my mailbox with this message from Maria:

I have a wonderful message for you!

We have one bright (movement) without engraving left.

It is the last one really.

I think that it was waiting for you

Do you want it?

Please find a picture attached.



hab12.jpg




Now we talking, a big smile on my face when I place the order.



And this is just what I like with the independent manufacturers, if they can made something special for the customer they do it.



And here is the lovely backside that have a really clean look but a lot of nice details that you can see against the sapphire crystal.



hab29.jpg




The movement is hand-wound with 48 hours' power reserve, 28.800 alternates per hour (4Hz), anti-magnetic escapement with a Carl Haas hairspring in chronometer quality and 18 jewels.



hab30.jpg




50 service-relevant single components (99 parts in total).



hab31.jpg




The tangential screw for fine adjustment is so cool.



hab35.jpg




Here is a short video how the click spring works.







hab40.jpg


hab28.jpg


hab39.jpg


hab34.jpg

Tyske Kudoke kan også være verdt å se på.
KUDOKE-2_a-1030x772.jpg
 
Redigert:
Følger tråden med spenning :)
Og ikke minst hvordan defineres en independent watchmaker. Antar man ikke skal være en del av en større gruppe og at det kreves en stor del av produksjon in-house uten at urverk nødvendigvis må være "100% in-house". Produksjonsvolum er kanskje en faktor? Belær meg gjerne:)

Habring og S.U.F har modeller jeg liker godt og prisene er relativt fornuftige. Dette er vel kanskje også produsenter som vil falle inn under definisjonen?
[/QUOTE]

Synes du definerer det bra. Independent som ikke eid av et stort selskap som Swatch-group, LVMH eller lignende. Ikke type Kick-starter prosjekter som primært er designdrevet, der urverket som regel er et standard ETA, Sellita, Miyota eller tilsvarende, og der uret som regel er en ny versjon/ kopi av et kjent ur. Ikke nødvendig med 100 % in- house, men heller ikke interessant med en klokke de bare har putta et Miyota- verk i altså. Jeg etterspør vell noe som en «ekte» urmaker har skapt, men samtidig er det jo veldig viktig at klokka ser bra ut, både foran og bak. Nomos ligger vell til dels i denne kategorien, men er ikke så begeistret for Bauhaus- stilen de kjører på. Andre produsenter i kategorien som f.eks. Paul Gerber og Suf burde nok alliert seg med gode designere, da de er designmessig har forbedringspotensiale etter min subjektive mening. Ikke helt enkelt altså..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Følger tråden med spenning :)
Og ikke minst hvordan defineres en independent watchmaker. Antar man ikke skal være en del av en større gruppe og at det kreves en stor del av produksjon in-house uten at urverk nødvendigvis må være "100% in-house". Produksjonsvolum er kanskje en faktor? Belær meg gjerne:)

Habring og S.U.F har modeller jeg liker godt og prisene er relativt fornuftige. Dette er vel kanskje også produsenter som vil falle inn under definisjonen?

Synes du definerer det bra. Independent som ikke eid av et stort selskap som Swatch-group, LVMH eller lignende. Ikke type Kick-starter prosjekter som primært er designdrevet, der urverket som regel er et standard ETA, Sellita, Miyota eller tilsvarende, og der uret som regel er en ny versjon/ kopi av et kjent ur. Ikke nødvendig med 100 % in- house, men heller ikke interessant med en klokke de bare har putta et Miyota- verk i altså. Jeg etterspør vell noe som en «ekte» urmaker har skapt, men samtidig er det jo veldig viktig at klokka ser bra ut, både foran og bak. Nomos ligger vell til dels i denne kategorien, men er ikke så begeistret for Bauhaus- stilen de kjører på. Andre produsenter i kategorien som f.eks. Paul Gerber og Suf burde nok alliert seg med gode designere, da de er designmessig har forbedringspotensiale etter min subjektive mening. Ikke helt enkelt altså..
[/QUOTE]

Enig i at grensen er klar mot disse kick-starter prosjektene og de utallige microbrandene som kommer og går. Jeg synes grensedragningen er værre mot en del mindre produsenter som gjør veldig mye selv. Mange av disse har vel mer funksjon foran form og finish og faller kanskje utenfor der. Jeg tenker for eksempel på Damasko (som er en liten personlig favoritt) som nå også produserer en del urverk in-house.
Selv tenker jeg ikke på f.eks Damasko som en independent som vi snakker om her. Kanskje fordi de ikke er drevet av en "dedikert" urmaker (?), mangel på "high end" finish, mindre håndverk, høyere produksjonsvolum..etc.

Men det finnes kanskje ingen klar definisjon? Alt kan kanskje ikke settes i båser :)
 
Ja, det var en interessant tråd, og Damasko samt Nomos var gode eksempler for hva som ligger i grenseland. Jeg tenker vel at Damasko ikke faller innenfor kategorien siden de for så vidt for det meste har vært drevet av utvikling av materialer til kasser m.m. Modeller som DK105 er jo ett unntak, men det store kvanta av salg har fremdeles ETA-urverk.
DK-105_blau_Schatten.jpg


Nomos produserer jo stort sett alt selv på de fleste av sine ur, men for meg har alltid "independent" betydd produsenter i små kvanta. Nomos har vel etter hvert ganske store opplag. Det kan godt hende min definisjon er feil. Men da er vel også Patek Phillipe independent.
 
Entry level & independent er jo egentlig ikke noe som tradisjonelt går helt hånd i hånd, selv om jeg selvsagt skjønner hva du sikter til :)

Likevel vil jeg tro at man vanskelig finner noe som "tikker alle boksene" til en pris som du skisserer. Da må man nesten være villig til å gå på akkord med noe, det være seg graden av håndarbeid, design eller urverket/finisjeringen forøvrig. Når man går "independent" vil vel langt de fleste forstå at prisen går mye opp kontra de selskapene som kan masseprodusere på høyt teknisk nivå, følgelig vil man nok måtte klatre en del på stigen for å faktisk finne noe som overgår de beste merkene i nettopp levert kvalitet, og da også i pris.

Jeg skal ikke være bastant, for det finnes nok kanskje unntak, men jeg tror faktisk (i den prisklassen) at du vil oppleve at valget vil stå mellom noe med høy kvalitet fra en anerkjent produsent (tenk GO, JLC eller noe brukt fra Lange, Vacheron etc) eller å bite i det sure eplet og spare mer for å få noe som kan betegnes som independent som faktisk har nok sjel og kvalitet til at det er verdt det.
 
Ja, det var en interessant tråd, og Damasko samt Nomos var gode eksempler for hva som ligger i grenseland. Jeg tenker vel at Damasko ikke faller innenfor kategorien siden de for så vidt for det meste har vært drevet av utvikling av materialer til kasser m.m. Modeller som DK105 er jo ett unntak, men det store kvanta av salg har fremdeles ETA-urverk.
Vis vedlegg 178255

Nomos produserer jo stort sett alt selv på de fleste av sine ur, men for meg har alltid "independent" betydd produsenter i små kvanta. Nomos har vel etter hvert ganske store opplag. Det kan godt hende min definisjon er feil. Men da er vel også Patek Phillipe independent.

Nomos og Damasko ville jeg ikke satt i nærheten av "independent watchmaking" slik det stort sett forstås. Independent watchmaking handler om urproduksjon drevet rundt én eller en håndfull individer, hvor en eller flere er høyst kapable urmakere som har en direkte finger med i spillet på selve produksjonen.
 
Entry level & independent er jo egentlig ikke noe som tradisjonelt går helt hånd i hånd, selv om jeg selvsagt skjønner hva du sikter til :)

Likevel vil jeg tro at man vanskelig finner noe som "tikker alle boksene" til en pris som du skisserer. Da må man nesten være villig til å gå på akkord med noe, det være seg graden av håndarbeid, design eller urverket/finisjeringen forøvrig. Når man går "independent" vil vel langt de fleste forstå at prisen går mye opp kontra de selskapene som kan masseprodusere på høyt teknisk nivå, følgelig vil man nok måtte klatre en del på stigen for å faktisk finne noe som overgår de beste merkene i nettopp levert kvalitet, og da også i pris.

Jeg skal ikke være bastant, for det finnes nok kanskje unntak, men jeg tror faktisk (i den prisklassen) at du vil oppleve at valget vil stå mellom noe med høy kvalitet fra en anerkjent produsent (tenk GO, JLC eller noe brukt fra Lange, Vacheron etc) eller å bite i det sure eplet og spare mer for å få noe som kan betegnes som independent som faktisk har nok sjel og kvalitet til at det er verdt det.

Du har nok rett. Men om man skal kjøpe seg klokke til prisen av en grei bruktbil så ville jeg vite hva som var alternativene der ute. Kjøper man fra et av de store merkene betaler man jo også mye for markedsføring og staffasje som ikke er direkte knyttet til kostnadene ved å produsere klokka. Men, mulig jeg heller må sikte meg inn på av produsentene du skisserer...
 
Du har nok rett. Men om man skal kjøpe seg klokke til prisen av en grei bruktbil så ville jeg vite hva som var alternativene der ute. Kjøper man fra et av de store merkene betaler man jo også mye for markedsføring og staffasje som ikke er direkte knyttet til kostnadene ved å produsere klokka. Men, mulig jeg heller må sikte meg inn på av produsentene du skisserer...

Man må også huske at produksjonskostnader skalerer. Fordi noe er produsert i 10 eksemplarer kontra noe til samme pris som er produsert i tusenvis betyr det nødvendigvis ikke at man får et bedre produkt når man kjøper det som ikke er masseprodusert.
 
  • Liker
Reaksjoner: orjand
Kan dette islandske merket være av interesse?

 
  • Liker
Reaksjoner: orjand og Mr Davis