Urmaker Sutterud

Medlem
22. nov. 2014
Innlegg
565
Sted
Hovedstadsområdet
Har noen her erfaring med urmaker Sutterud, aka @Arcticboy ? Jeg spør fordi en klokkereparasjon nå har tatt 7 måneder. Det er IOFS ikke uhørt, siden den antagelig må sendes utenlands, men det har vist seg umulig for meg å få noe informasjon om hva som skjer.

I løpet av de siste par månedene har jeg send et antall eposter, uten svar. Jeg har ringt flere ganger, og snakket med kolleger av ham som sier at saken hører under Sutterud selv, og at de skal sørge for at han tar kontakt, men det har ikke skjedd.

Det er merkelig at han nekter å snakke med en kunde. Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Jeg har sagt fra i en epost at jeg kommer til å spørre meg for her.
 
Jeg har hatt flere jobber hos han og det har gått knirkefritt.

Det var for en del år siden han reparerte en klokke, jeg husker ikke hvilken, men den tok lenger tid enn planlagt. Men da hadde han bedt meg om å ringe først.

Min erfaring er god, til tross for at enkelte her har opplevd det motsatte. Trist, men det er som oftest de misfornøyde som roper høyest.

Svar på e-post etc bør du jo få. Jeg vil tippe på en logisk forklaring og at det ender bra....

Flink og pålitelig , er min erfaring.

8
 
Jah...hva skal man si ? I juli 2015 dro jeg inn til butikken for å høre på fremdrift av reparasjonen som jeg ville ha utført på en Doxa 1200 T Sharkhunter. Bytte av krone og kronehals. Klokke levert 20/3-15 ved personlig oppmøte.
I følge Erik Sutterud en rutinejobb som lett kunne utføres. Tiden gikk, og etter å ha sendt mail (flere), ringt og lagt igjen beskjed på svarer, tenkte jeg at et personlig oppmøte var på sin plass da jeg ikke har fått tilbakemeldinger på noenting.
Ikke ett eneste livstegn fra Sutterud.

Da jeg kom inn kunne ikke betjeningen først finne klokka til tross for at jeg hadde saksnummeret. Vedkommende som sto der med det jeg vil kalle kublikk så helt fortapt ut. Ikke var noe arbeid påbegynt, ikke visste han om deler var bestilt, eller om skinnreima jeg også bestilte var kommet.
Ingen kontroll og elendig service fra ende til annen. Helt utrolig at man kan opptre slik mot en kunde. Arrogant og håpløst. Det var første og siste gang jeg leverte klokke der, og kan selvfølgelig heller ikke anbefale butikken til andre.
Jeg tok med meg klokka hjem igjen når den endelig ble funnet med støv på boksen og med uforrettet sak. Snakker om å drive butikk på nivå med ei kebabsjappe...

Kan hende en flink urmaker, men en skroting på kundebehandling...
 
Hmm ... jeg er ikke den første altså. Det hører til historien at dette er reklamasjon på en tidligere reparasjon. Høsten -17 leverte jeg inn klokken, og den ble sendt utenlands. Der hadde den muligens vært ennå hvis jeg ikke hadde truet med rettslige skritt. Etter 13 måneder fikk jeg den tilbake, feilen var reparert, men en ny feil introdusert. Akkurat det siste er antagelig ikke Sutteruds feil, men siden jeg måtte presse hardt på for å få ham til å gjøre jobben sist blir jeg litt bekymret når det ikke er noen respons nå.

Beklageligvis peker @steind sin erfaring i retning av at personlig fremmøte er det som må til.
 
  • Liker
Reaksjoner: steind og Kohe321
Jeg hadde en lignende dårlig opplevelse med min første (og siste) service hos Sutterud, tilbake i 2015. En særdeles enkel jobb som å bytte datoskive på et ETA 2824, samt regulering av verket, tok flere måneder. Telefonene sluttet etterhvert å bli besvart ved mindre jeg ringte fra (for ham) ukjente nummer via mobiler lånt av familiemedlemmer. Da ble anropene besvart etter noen få ring. Hmm.

Klokken kom omsider tilbake med et sirkulært skrapemerke i skiven. En av lærlingene hadde tydeligvis fått bruke min klokke som testprosjekt, og fått i hjemmelekse å sette på viserne. Vedkommende hadde tydeligvis glemt at timeviseren ikke skal være i kontakt med skiven, noe som selvsagt er det første man sjekker etter den er satt på. Kronen ble skrudd rundt for å teste om ting virket, og timeviseren risset da inn en fin sirkel på skiven - akkurat som en passer på et stykke papir.

Veldig dårlig opplevelse.
 
Redigert:
Jeg hadde min Speedmaster inne til service for et par år siden. Tok i utgangspunktet fire uker tror jeg. Uret måtte tilbake to ganger etter service; sekundviser hoppet 1-2 sekunder for langt tilbake ved chrono reset begge ganger. Den første gangen oppdaget jeg det hjemme samme dag, den neste gangen oppdaget jeg før jeg forlot butikken til Sutterud (skal sies det ikke var ham personlig som utførte jobben, men QA-rutiner i en bedrift bør gå på tvers av alle ansatte.)

Følelsen min var at det skortet på testing/QA, og litt rot med admin. Føles som en entusiastsjappe som kanskje bør ta seg bedre betalt for å ta ned ordremengden til et overkommelig nivå slik at man har tid til å gjøre ting solid, og skaffe en daglig leder til å ta tak i ren admin og kundebehandling slik at hr Sutterud kan konsentrere seg på faglig innhold i virksomheten :) . Men nå spekulerer jeg jo bare.

Nå to år etter service begynte den å sakke 20s+ per døgn, da tok jeg en ny service hos Gulbrandsen istedet. Helt annen kundeopplevelse. Info før, under og etter service, hele saken unnagjort på 7-10 dager. Proft, anbefales.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Kohe321
Brukte Sutterud én gang (for mye). Han gikk mer eller mindre under jorden etter at han fikk oppdraget, umulig å nå. Husker jeg fikk en «kvittering» som ikke dokumenterte hva som var gjort med klokken, og jeg ba ham høflig om å få dette oppgitt. Men han ghostet meg ;)

Man kjenner jo også historikken med Radium og de som betalte forskudd uten å få klokke, eller hva det nå var. Så får folk trekke sine egne konklusjoner..
 
Brukte Sutterud én gang (for mye). Han gikk mer eller mindre under jorden etter at han fikk oppdraget, umulig å nå. Husker jeg fikk en «kvittering» som ikke dokumenterte hva som var gjort med klokken, og jeg ba ham høflig om å få dette oppgitt. Men han ghostet meg ;)

Man kjenner jo også historikken med Radium og de som betalte forskudd uten å få klokke, eller hva det nå var. Så får folk trekke sine egne konklusjoner..
Har lignende erfaring jeg ikke orker å tenke på eller erindre, så fasiten her etter å ha lest andres opplevelser, er nok bare å styre unna. Det finnes mange andre dyktige urmakere her til lands som ikke kjører strutsestategien :rolleyes:
 
Har ikke noe å tilføye da jeg aldri har brukt han, men dette er jo nitrist lesning. Hadde inntrykk frem til nå at han var høyt ansett her, men nå velter jo dritten ut. Håper han leser dette, og gjør grep..
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Er ikke dumt om de som har erfaringer (positive og negative) legger inn reviews på typ Facebook/Google/Yelp.

Absolutt bra med tilbakemeldinger her inne, men det når bare en liten gruppe mennesker og legger ikke like mye press for at ting skal forbedres.
 
Har ikke noe å tilføye da jeg aldri har brukt han, men dette er jo nitrist lesning. Hadde inntrykk frem til nå at han var høyt ansett her, men nå velter jo dritten ut. Håper han leser dette, og gjør grep..
Motsvar er jo alltid ok: @Arcticboy

Edit:
Arcticboy ble sist sett:

9. Nov 2018
 
*Vil bare snike meg inn her og poengtere dobbeltmoralen i at det det er lov å skrive negativ omtale av Sutterud, men det blir ansett negativt når dette gjøres i Bjerke sin tråd.*

Men mye av kritikken som slås tilbake på gjelder Rolex situasjonen. Det meste der er ikke en Bjerke-skapt situasjon.
Folk blir pissesure på Bjerke fordi de ikke for kjøpt akkurat det de vil, noe som er litt urettferdig synes jeg.

Bjerke kan sikkert lastes for andre saker også, men jeg opplever ikke at det er det som blir slått tilbake på.
 
*Vil bare snike meg inn her og poengtere dobbeltmoralen i at det det er lov å skrive negativ omtale av Sutterud, men det blir ansett negativt når dette gjøres i Bjerke sin tråd.*

Dette syns jeg er skivebom.

Bjerke er sikkert ikke perfekt, og har vel som alle andre et forbedringspotensial. I tillegg er de Norges desidert største aktør innenfor klokker, hvor en normal "feilprosent" vil resultere i ganske mange flere enkelttilfeller enn butikker som selger 1/10.

Hos Bjerke handler det som @JonasV sier stort sett om folk som blir fornærmet over å ikke få kjøpe det de vil, eller at blir fornærmet over "tonen" til de ansatte – som nok er en veldig subjektiv greie og ikke helt upåvirket av den uheldige feedback loopen med:

- Folk som blir fornærmet og skriver om det på nettet.
- Folk (som aldri har hatt noe med Bjerke å gjøre) som slenger seg på hylekoret
- Folk som leser på nettet og går inn døren med en negativ innstilling
- Folk blir fornærmet og skriver omd et på nettet....


Sutterud har på sin side vært gjenstand for ekstremt mye positiv omtale, fra folk som kanskje ikke riktig har hatt kompetansen til å vurdere tjenesten, og hvor det for mange ble en automatikk i å anbefale ham uten å egentlig ha noe personlig erfaring.

Klagene som nå kommer er stort sett av en helt annen og grovere art enn det som skrives om Bjerke...


EDIT: TS har alltid vært fan av åpenhet, så for ordens skyld så vil jeg nevne at Bjerke teknisk sett er en kunde – men helt uten føringer for hva jeg måtte si eller mene om dem. Sutterud anser jeg som en veldig trivelig bransjekollega – og ikke minst en mangeårig god bekjent.

Det jeg skriver her på forumet representerer mine egne meninger :)
 
Redigert:
Dette syns jeg er skivebom.

Bjerke er sikkert ikke perfekt, og har vel som alle andre et forbedringspotensial. I tillegg er de Norges desidert største aktør innenfor klokker, hvor en normal "feilprosent" vil resultere i ganske mange flere enkelttilfeller enn butikker som selger 1/10.

Hos Bjerke handler det som @JonasV sier stort sett om folk som blir fornærmet over å ikke få kjøpe det de vil, eller at blir fornærmet over "tonen" til de ansatte – som nok er en veldig subjektiv greie og ikke helt upåvirket av den uheldige feedback loopen med:

- Folk som blir fornærmet og skriver om det på nettet.
- Folk (som aldri har hatt noe med Bjerke å gjøre) som slenger seg på hylekoret
- Folk som leser på nettet og går inn døren med en negativ innstilling
- Folk blir fornærmet og skriver omd et på nettet....


Sutterud har på sin side vært gjenstand for ekstremt mye positiv omtale, fra folk som kanskje ikke riktig har hatt kompetansen til å vurdere tjenesten, og hvor det for mange ble en automatikk i å anbefale ham uten å egentlig ha noe personlig erfaring.

Klagene som nå kommer er stort sett av en helt annen og grovere art enn det som skrives om Bjerke...


EDIT: TS har alltid vært fan av åpenhet, så for ordens skyld så vil jeg nevne at Bjerke teknisk sett er en kunde – men helt uten føringer for hva jeg måtte si eller mene om dem. Sutterud anser jeg som en veldig trivelig bransjekollega – og ikke minst en mangeårig god bekjent.

Det jeg skriver her på forumet representerer mine egne meninger :)

Dette synes jeg er skivebom.

Eneste jeg vil formidle er at det skal være "likehet for loven".
En skal kunne få presentere både ris og ros. Uavhengig av "grovhetsart", eller butikk.
Er du fornøyd; si ifra.
Er du misfornøyd; si ifra
 
Dette synes jeg er skivebom.

Eneste jeg vil formidle er at det skal være "likehet for loven".
En skal kunne få presentere både ris og ros. Uavhengig av "grovhetsart", eller butikk.
Er du fornøyd; si ifra.
Er du misfornøyd; si ifra

Og det er jo nettopp det du beskriver som skjer her inne? Ingen forbyr noe som helst.

I et rom helt åpent for alt av diskusjon, så må det jo også være greit at enkelte reagerer på at kritikken mot Bjerke tidvis virker litt usaklig? Og at ingen protesterer høylydt mot klagene på Sutterud her inne nå, er kanskje en indikasjon på klagene fremstår som rimelige?

"Likhet for loven" må jo være at alle kan legge frem sin sak uten sensur, og få uavhengige individuelle tilbakemeldinger fra brukermassen her inne deretter?

Det jeg vil formidle er at denne "dobbeltmoralen" som du prøver å påpeke, ikke eksisterer i mine øyne.
 
Redigert: