"Fargevalg" IWC Big Pilot

Tommytott

Støttemedlem
Medlem
18. juli 2015
Innlegg
198
Sted
Bergen
Hei godtfolk!

IWC Big Pilot Le Petit Prince har lenge vært min "overkommelige" grail (og er det fremdeles) gitt at jeg får solgt noe av det som er i boksen fra før. Eier noen her denne modellen?

Har sett i et par fora på Facebook at noen sier at en går / kan gå lei av fargen på skiva etter en stund - hva mener dere om det? Jeg har prøvd den på hånden hos AD opp til flere ganger, samt siklet på bilder - men dette er langt fra det samme som å ha den på håndleddet mer eller mindre hele tiden.

Lurer med andre ord på om jeg heller burde gå for standard sort modell. Som ikke er feil heller :) Jeg har bare ikke råd til å "prøve og feile" i denne prisklassen, gitt at jeg kjøper den ny.

Takker for alle svar!

-Tommy

1761436.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg
 
Den blåfargen du ser der, ser du bare i godt lys. Resten av tiden ser den nærmest sort ut. Personlig liker jeg den blå best, den myker opp utseendet sammenlignet med den med sort skive. Som kan bli vel grafisk med så mye hvitt på den store, sorte skiven.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Den blåfargen du ser der, ser du bare i godt lys. Resten av tiden ser den nærmest sort ut. Personlig liker jeg den blå best, den myker opp utseendet sammenlignet med den med sort skive. Som kan bli vel grafisk med så mye hvitt på den store, sorte skiven.

Fantastisk! Takk for innspill :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften
Blå her også:) varierer mellom sort og blå i forskjellig lys som poengtert over av flere! Lykke til med jakten på grailen:)
 
Ser ut som samme farge jeg har på min IWC, som får mye armtid. Jeg ville lett valgt den igjen, ti av ti ganger.. gå for blå ;)

D1251BB4-0643-4444-B572-D46FC9D7C29E.jpeg

5E18DC6E-6476-4D80-96FE-7337260F586B.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oscr
Blå høres ut som et godt valg. Farvespill setter en fin piff på klokken og skaper en liv og "nytt produkt " som entusiaster liker .

8
 
Gå for blå!

Mye handler om hvordan blåfargen ser ut.
Tenker ofte på Smpc når jeg ser spørsmål om blå kontra svart. Seamasteren sin blåfarge er en mye lysere og mer distinkt blåfarge kontra IWC sin, så forskjellene blir mer tydelig. Har hatt begge og jeg foretrakk nok den svarte der, men hadde helt klart valgt den blå om det var snakk om BP.

Her ser du tydelig:

72508_d410ae07f1409a6e96567efa8ed4cce1.jpg
20170319_114808.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har jo sort BP som du vet @Tommytott , men har flere ganger siklet på den blå. Men skulle jeg hatt den blå, måtte det være med fremdeles den sorte i boksen. Ren smakssak dette selvsagt, men for meg så er den sorte helt i tråd med den Tool-looken som designet først var tiltenkt, mens den blå blir mer "dressy", eller sofistikert om du vil. For meg handler BP primært om perfeksjon av funksjon og form, for å gi optimal lesbarhet. Og der vinner den sorte for meg ;) Men, det sagt så liker jeg den blå også veldig godt.
Og ikke at det er store argumentet, men kan vel kun huske at det har vært en (max to blå) ute for salg her på berget (brukt), og vet i allefall den siste la ganske lenge og selv om den kun var et par mnd gammel så gikk den for betraktlig mindre enn min sorte 5004 som ble solgt i ca samme tidsrommet (og som var eldre)
Jeg ville og brukt to sek på å vurdere hvilken skivervariasjon du foretrekker (bare for å gjøre det enda litt vanskeligere for deg ;) )
Kun 500912 som kommer i blå skive også (om du ikke går for 5002 i hvitt gull, som og er blå selvsagt)
Jeg valgte selv 5009-01, som har skiven til 5004, men urverket til 500912 (beste av to verdner i mine øyne) på 500401 har du smalere font, og jeg liker personlig bedre måten minuttmarkørene er plassert kontra på de to andre (selv om 500401 og min 500901 er de som er minst tro mot 2WW designet strengt tatt) Sist men ikke minst, så er den nye Santoni remmen som kommer på 500912 (både sort og blå) noe av den største dritten jeg har sett. Har hatt Petite Prince i 40mm og har samme skinnet, som gikk i stykker etter kun dager. Sett mange andre remmer gå istykker ila første par ukene, og har selv klaget til IWC ved flere annledinger (tror de bryr seg fint lite egentlig, men veldig god kundeservice, og vet flere har fått nye remmer. Som da har gått i stykker på samme måte igjen) Men rem kan du uansett bestille i tillegg, og da en i croco som på 500401 (de er laget av Camille Fournet, og MYE bedre enn Santoni sine)
Skjermbilde 2018-12-31 kl. 02.53.28.png


My two cents
 
Redigert:
Har jo sort BP som du vet @Tommytott , men har flere ganger siklet på den blå. Men skulle jeg hatt den blå, måtte det være med fremdeles den sorte i boksen. Ren smakssak dette selvsagt, men for meg så er den sorte helt i tråd med den Tool-looken som designet først var tiltenkt, mens den blå blir mer "dressy", eller sofistikert om du vil. For meg handler BP primært om perfeksjon av funksjon og form, for å gi optimal lesbarhet. Og der vinner den sorte for meg ;) Men, det sagt så liker jeg den blå også veldig godt.
Og ikke at det er store argumentet, men kan vel kun huske at det har vært en (max to blå) ute for salg her på berget (brukt), og vet i allefall den siste la ganske lenge og selv om den kun var et par mnd gammel så gikk den for betraktlig mindre enn min sorte 5004 som ble solgt i ca samme tidsrommet (og som var eldre)
Jeg ville og brukt to sek på å vurdere hvilken skivervariasjon du foretrekker (bare for å gjøre det enda litt vanskeligere for deg ;) )
Kun 500912 som kommer i blå skive også (om du ikke går for 5002 i hvitt gull, som og er blå selvsagt)
Jeg valgte selv 5009-01, som har skiven til 5004, men urverket til 500912 (beste av to verdner i mine øyne) på 500401 har du smalere font, og jeg liker personlig bedre måten minuttmarkørene er plassert kontra på de to andre (selv om 500401 og min 500901 er de som er minst tro mot 2WW designet strengt tatt) Sist men ikke minst, så er den nye Santoni remmen som kommer på 500912 (både sort og blå) noe av den største dritten jeg har sett. Har hatt Petite Prince i 40mm og har samme skinnet, som gikk i stykker etter kun dager. Sett mange andre remmer gå istykker ila første par ukene, og har selv klaget til IWC ved flere annledinger (tror de bryr seg fint lite egentlig, men veldig god kundeservice, og vet flere har fått nye remmer. Som da har gått i stykker på samme måte igjen) Men rem kan du uansett bestille i tillegg, og da en i croco som på 500401 (de er laget av Camille Fournet, og MYE bedre enn Santoni sine)
Vis vedlegg 127002

My two cents
Dæven. Har lest svaret ditt tre ganger nå men husker neppe all infoen :) Hjertelig takk for innspill!

Jeg har faktisk tenkt tanken om at jeg "trenger" både sort og blå versjon, men økonomien min kommer aldri til å tillate det. Jeg tenker derfor heller at jeg på sikt ville ha skaffet meg en skive i "den andre" fargen i tillegg så kunne jeg ha byttet ved service f eks. Jeg lander mer og mer på blå som utgangspunkt rett og slett pga jeg ikke har noen andre i blått :) Tåpelig grunn isolert sett men.. Og jeg liker jo virkelig den blå godt da.

Og siden det blir blå så står det mellom 5009-16 og 5010-02 - og da blir det tilgjengeligheten som bestemmer. Det er ingen visuell forskjell på de to og innmaten er rå uavhengig av modell. Gull er av tidligere nevnt grunn uaktuelt :)

Klokker til 130k+ blir levert med dårlige skinnreimer i 2018/2019? Det er jo helt utrolig egentlig. Jeg hadde i hvert fall reklamert hele veien - som er enda en grunn til å velge en "norsk" klokke vil jeg tro.. Godt poeng i hvert fall - jeg tar det med meg.

Det som kan "velte" dette for min del er det med tilgjengelighet kombinert med min mangel på tålmodighet. Finner jeg ingen på bruktmarkedet innen rimelig tid (nytt blir for dyrt dessverre) kan det hende jeg går for en sort (vil ha så ny / med så lite servicebehov som mulig) så da blir det vel 5009/5010) istedenfor - men det får jeg bare se an. Som du vet er også PAM233 på radaren, så hvis ingen IWC BP dukker opp.. Hvem vet :)

Takk igjen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nessuno79
Var i mye samme stå selv for noen år siden, og stod og vurderte sort og blå opp mot hverandre hos Bjerke (dette var etter jeg solgte min første 5004, og før jeg kjøpte 500901) Spurte da om muligheten for å bestille en sort skive om jeg kjøpte blå, og fikk da til svar at IWC tydeligvis hadde priset skiver og visere utfra at de ikke ønsket at kunder skulle kunne gjøre nettopp dette. Fikk aldri noe konkret svar på hva en skive og sett med visere kostet, annet enn "Det får Rolex til å virke som frelsesarmeen ..." Var tydeligvis svært kostbart å kjøpe kun skive osv, men helt klart verdt å sjekke ut nøye :)

IWC har jeg opplevd som meget ryddige mtp garanti osv uansett om klokken er norsk eller kjøpt i utlandet. Hadde null tull med 5004´en min, men ironisk nok så stoppet 500901´en plutselig opp for meg (byttet ene og alene fordi 500901 var tilnærmet ny, og ville ha så nytt verk som mulig) Men selv om klokken var kjøpt i utlandet så var Bjerke behjelpelig og IWC fikset alt på garantien.

Du blir nok veldig fornøyd åkke som, med blå eller sort! Fantastisk klokke uansett, og jakten er halve morroa ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Friks
For meg ser det ut til at kassen er litt høy og tung, hvordan oppleves klokken på armen? Har ikke fått prøvd denne hos Urmaker ennå, og tør ikke handle uprøvd
 
C3FBE1E2-2559-4DEA-8860-E50958329EBB.jpeg
Ja da ble det handel da, og det ble Le Petit Prince :) Kjøpte denne brukt for en drøy uke siden og tror ikke jeg kunne vært stort mer fornøyd. @SjakkMatt Jeg er en relativt røslig kar men jeg synes klokka sitter utrolig godt på hånda og i hvert fall mye bedre enn hva de tekniske data skulle tilsi. Elsker denne! Men, jeg hadde heller ikke kjøpt uten å ha prøvd først, sånt er forbeholdt Casio til 500kr for min del :)
 
For meg ser det ut til at kassen er litt høy og tung, hvordan oppleves klokken på armen? Har ikke fått prøvd denne hos Urmaker ennå, og tør ikke handle uprøvd

Er ikke det mest røsslige karen, med mine 175cm og 18cm håndledd, men føler at den sitter perfekt åkke som. Masse eksempler på ig`en min som er linket under ;) Men, det er en klokke som lønner seg å teste på armen som Tommytott sier, for litt enten eller tror jeg