Veggklokke-tråden

Jeg trenger litt hjelp med denne stop2go greia. Klokka går, etter hva jeg forstår, for fort gjennom 58 sekunder for så å vente 2 sekunder på å bli riktig igjen? Hva poenget? I et rent design perspektiv er det vel også litt idiotisk om man lager et design som går på bekostning av objektets grunnleggende funksjonalitet? Ikke er det veldig fremtredende i praksis heller.

Ikke det at 2 sekunder forsinkelse gjennom et minutt betyr noe, men likevel...

Er det noe jeg ikke har fått med meg her???

Klokken går vel riktig men stopper i 2sek ved kl 12 for så og hoppe 2sek.?
Poenget er jo å etterligne originalen som hadde et slikt stopp der alle klokkene, ved de ulike togstasjonene, ble justert og synkronisert.

• Liker
Reaksjoner: chrgod
"What is happening is that the second hand is accelerated to complete a rotation in 58 seconds. It waits there until it receives an electric signal from a central hub, which tells the minute to jump and the seconds to reactivate. In doing this, they assure synchronization across all rail station clocks. Also, trains only leave at the top of the minute, synchronizing their motion with the trains. Anyone who rides the NYC subway is instantly envious of such a reliable system."

Og så er det jo mulig å skru av denne funksjonaliteten, hvis en ikke synes det er det spor morsomt med den ekstra tilknytningen til sveitsisk jernbane ;)

Klokken går vel riktig men stopper i 2sek ved kl 12 for så og hoppe 2sek.?
Poenget er jo å etterligne originalen som hadde et slikt stopp der alle klokkene, ved de ulike togstasjonene, ble justert og synkronisert.

Jeg trodde også at det skulle være slik, men sekundviseren hopper altså ikke fremover, den beveger seg raskere gjennom minuttet.

• Liker
Reaksjoner: hakotorg
Som seiko-mann har jeg naturligvis en gammel seiko skipsklokke på veggen, plukket ut av et gammelt skip i et skipsopphuggeri i india.

positive egenskaper, sånn bortsett fra utseende, er flytende sekundviser og stille urverk.
Vis vedlegg 106294
Vis vedlegg 106295
Disse har eg sett ein del på, og går nok på ein liten smell når det no blir garasje med verkstad. Det er såkalte slaveklokker som opprinneleg får signal frå ein master ombord.

I stova har vi ei Seiko veggklokke med flytande sekundvisar og litt høgare WA-faktor. ;)

Har hatt den store versjonen av Mondaine på veggen et par år. Den er uten stop2go-funskjon. Denne har glidende sekundviser, noe som var et stort pluss for min del. Var faktisk noe av det eneste dama kunne tenke seg av veggklokke.
IMG_20180812_162222.jpg

Jeg har denne på kjøkkenveggen. Litt protester første uken fra fruen som syntes den 'ropte litt høyt', men det stilnet fort. Glidende sekundviser og stillegående. I utgangspunktet radiostyrt, men siden verket sitter inne i et metallhus med bare 10 cm åpning på baksiden, klarer den ikke ta i mot signalet her på Sunnmøre, så den må stilles manuelt. På jobb har vi Clas Ohlson-plastklokker med det samme kinesiske verket, og de får inn DCF77-signalet uten problemer.
_20180812_190656.JPG