Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Joda, det krever bare litt tilvenning, akkurat som med små klokker. 372 er det eneste jeg har pt, og det funker. Vinteren er dog en hard tid med Panerai, den er litt klumpete under hansker og jakke til tider. Den gjør seg best på sommeren.

Hvis noen har en litt eldre Explorer polar, send pm. Da dekkes alle sesonger:)
 
..syntes det begynner å bli litt mye sånn jeg nå :p

70210_9a0d91c84b94252bd1d7223d054279c3.jpg
 
Er glad TS'ere virker å være bevisste på proporsjoner (håndledd vs klokke) når de kjøper klokkene sine, for herre eff det er mye rart på watchuseek.
 
Begge de to bildeeksemplene over ser jo forferdelig dumme ut på hver sin måte. Men hver sin smak:rolleyes:

Hva gjelder 38mm Luminor Panerai er jeg litt delt i synet. Puristen i meg har lyst til å slå toppledelsen i selskapet helseløse for å ødelegge DNA'et såpass mye, og jeg ler av en Panerai som (nesten) ikke tåler vannsprut engang.

Men samtidig, når de først har gått til det skritt å lage en 38mm Luminor, så er modellen veldig "riktig" mener jeg. Like proporsjoner, samme type urverk, mye gjenkjenningsverdi.

En kompis av meg som elsker utseendet på Panerai, men ikke har håndledd til å bære det, er virkelig gira på de nye modellene. Han kan fort ende med en 38mm Luminor. Er jo glad på hans vegne for at et nytt merke han har beundret på avstand plutselig har modeller han kunne gått med.

Og jeg har selv lignende forhold andre veien til et par merker som lager flotte klokker, men som dessverre er altfor små for mine håndledd:( Kanskje en dag gjør de som panerai, og åpner opp en ny klokkeverden for meg:)
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe
Panerai leverer et tilsynelatende uendelig antall modeller.
Det er jo veldig rart at de ikke har en av de nye subene i 44mm med keramisk bezel. 47 for stort. 42 for lite etc....

Screen Shot 2018-01-21 at 10.04.43.png
 
Ikkje for å hijacke tråden, men om nokon har eim 312, så er eg svært, svært interessert:)
 
Er Bergenseren med 682 her inne? Var solgt da jeg dro innom i Oslo for å prøve.. i tilfelle så er jeg nysgjerrig på om den gir godfølelsen :) står mellom den og Pam728 :eek:
 
@kristofn. Har ingen anelse om kor mange Bergensera som har 682, men eg fikk ihvertfall sendt over 682 og en 1305 til Bjerke i Bergen .
Eg hadde egentlig sett meg ut en 692 so prøvde kun 1305 for samenligning. 682 var so innertier at det var vanskelig å gå fra butikken uten den. Bærekomforten er fantastisk, men som submersible er den uansett ingen liten klokke.


728 er en fantastisk flott klokke.
Det blir jo to forskjellige klokker så kommer vel ned til om det er en submersible arbeidsklokke eller en slank pen luminor med vintge preg som står høgst på ønskelista :)

For min del skulle eg ha en dykker i samlinga samtidig som eg syns Submariner er enten litt for kjedelige eller så litt for jålete ;)
 
Kan noen med intens ekspertise informer meg litt om gangreserve-viseren til Panerai? Har en 233 som selv om jeg trekker den til kampen tar meg ikke viser hva jeg antar er 100% gangreserve. Jeg tipper jeg bare mangler noen timer, but still. Er dette kanskje en sikkerhetsgreie hvor en clutch slår inn for ikke å trekke for langt? Tror ikke det plager meg, men greit å høre hva folket sier. Legger ved bilde
 

Vedlegg

  • AF41D29A-25C9-4069-B394-7AD8923A943E.jpeg
    AF41D29A-25C9-4069-B394-7AD8923A943E.jpeg
    122 KB · Visninger: 0
  • 6091DD8D-28F4-4C0B-8F9D-8D91C7689A2F.jpeg
    6091DD8D-28F4-4C0B-8F9D-8D91C7689A2F.jpeg
    102,8 KB · Visninger: 0
Kan noen med intens ekspertise informer meg litt om gangreserve-viseren til Panerai? Har en 233 som selv om jeg trekker den til kampen tar meg ikke viser hva jeg antar er 100% gangreserve. Jeg tipper jeg bare mangler noen timer, but still. Er dette kanskje en sikkerhetsgreie hvor en clutch slår inn for ikke å trekke for langt? Tror ikke det plager meg, men greit å høre hva folket sier. Legger ved bilde
På min 233 går viseren helt til høyresiden og jeg kan fortsatt trekke en del før den stopper. Da gir den meg nesten 10 dagers gange.
IMG_0543.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
På min 233 går viseren helt til høyresiden og jeg kan fortsatt trekke en del før den stopper. Da gir den meg nesten 10 dagers gange.
Vis vedlegg 77259

Jeg har trukket og trukket, men den rikker seg ikke utover det jeg har tatt bilde av. Det er som om det har slått inn en clutch. Jeg kommer aldri heller til noen som helst form for full stopp. "Skal" man det? Dette er en 2016. Enten trekker jeg fremdeles ikke opp nok (men vi snakker veldig mange omdreininger etter at det bildet har blitt tatt, og den rikker seg faen ikke). Kanskje spørre Bjerke om jeg er i de trakter?
 
Jeg har trukket og trukket, men den rikker seg ikke utover det jeg har tatt bilde av. Det er som om det har slått inn en clutch. Jeg kommer aldri heller til noen som helst form for full stopp. "Skal" man det? Dette er en 2016. Enten trekker jeg fremdeles ikke opp nok (men vi snakker veldig mange omdreininger etter at det bildet har blitt tatt, og den rikker seg faen ikke). Kanskje spørre Bjerke om jeg er i de trakter?
Du skal komme til en "stopp". Jeg kjenner veldig tydelig at motstanden øker mot slutten, til et punkt der det ikke lenger føles riktig å bruke mer kraft for å fortsette. Så det høres ut som en tur til Bjerke kan være lurt...